12 prosjekter skal teste ut løsninger for fossilfrie anleggsplasser

Pilotprosjektene skal gjennomføres av Statens vegvesen, Nye Veier og Bane NOR. Til sammen blir det satt av 62 millioner kroner til prosjektene.
Følgende prosjekter får tilsagn om tilskudd i 2022:
Ombygging av dieseldrevet skinnegående kjøretøy til batteri (5 millioner kroner)
Lastetraktorer er den kjøretøygruppen til Bane NOR som blir mest brukt, og har et estimert CO2-utslipp på rundt 2000 tonn basert på totalt drivstofforbruk. Det finnes ikke lastetraktorer med batteridrift på markedet. En ombygging av slike vil gi erfaring med ombygging fra diesel til batteri, samt bruk av batteriteknologi i forbindelse med drift og vedlikehold av jernbanen.
Elektrisk gravemaskin til bygging av omformerstasjon i Sande (3,2 millioner kroner)
Bane NOR vil ta i bruk elektrisk gravemaskin til å bygge omformerstasjon i Sande. Målet er å prøve ut ladbar elektrisk maskin på anleggsplass utenfor byområder, og at det vil bidra til at det blir flere prosjekter og maskiner prøves. Målet er at det igjen bidrar til at markedet vil få flere maskiner i drift, tilgangen blir bedre, og ladning og rigg kan bli enklere på sikt.
Planlegging og utprøving av utslippsfrie løsninger på Narvik stasjon (0,5 millioner kroner)
Narvik stasjon skal få utvidet kryssingslengde og økt kapasitet på Ofotbanen. Her vil Bane NOR ta i bruk elektriske anleggsmaskiner for utvalgte faser i prosjektet. Dette er et mellomstort prosjekt hvor man bruker mindre eller mellomstore anleggsmaskiner, som gravemaskiner på 5-25 tonn, lettere hjullastere og dumpere. Ved å ta i bruk elektriske anleggsmaskiner i deler av prosjektet, vil man kunne sammenligne hvilke arbeider i denne skalaen hvor det er størst potensiale for fossilfri anleggsdrift.
Kartlegging av tilgjengelighet på fossilfrie maskiner i Rogaland (0,4 millioner kroner)
Pilotprosjektet vil se på hvilke fossilfrie maskiner som er tilgjengelige i Rogalandsområdet, og hvordan disse kan utnyttes til å planlegge anleggsarbeidet for nye adkomster på Sandnes.
Tilgjengelighet i markedet må kartlegges for å kunne stille realistiske krav til entreprenører. Pilotprosjektet vil i første omgang se på hvilke fossilfrie maskiner som er tilgjengelige i Rogalandsområdet, og hvordan disse kan utnyttes til å planlegge anleggsarbeidet for nye adkomster på Sandnes.
Testing av ladecontainer på anleggsplass (2,5 millioner kroner)
Bane NOR ønsker å samle inn kunnskap om styrker og svakheter med løsning med ladecontainer, logistikk på anleggsområdet, hvordan tilgang til strøm vil føre til redusert fossil energibruk, samt hva som er hensiktsmessig størrelse, kapasitet og effekt for en strømcontainer.
Utvikling av systemer for overvåkning av maskiner og utstyrslogistikk på anleggsplass (1 million kroner)
Pilotprosjektet baserer seg på kjent teknologi, men Bane NOR ønsker å videreutvikle anvendelse av teknologi og bygge kunnskap. Målet er utvikling og bruk av ny teknolog, bedre grunnlag for kapasitetsbehov, automatisert innhenting av maskindata til bruk i byggherrens oppfølging og kontroll, og øke informasjon om energibehov og maskinsammensetning. Dette er noe som er viktig for å dimensjonere strøm og effektbehov, og variasjon over tid.
Kunnskapsprogram om fossilfrie anleggsplasser (2 millioner kroner)
Nye Veier vil gjennomføre et kunnskapsprogram i samarbeid med Statens Vegvesen og Bane NOR. Kunnskapsprogrammet kan bidra til å identifisere hvordan man burde prioritere
pilotaktiviteter i årene som kommer, gjennom å identifisere de temaene som virker
mest lovende med tanke på utslippsreduksjoner, lønnsomhet og kostnadseffektivitet. Prosjektet vil se på energitilgang for fossilfrie og utslippsfrie anleggsplasser i transportsektoren i dag og i fremtiden, samfunnsøkonomiske vurderinger av ulike teknologier og metoder, og energiproduksjon i tilknytning til anleggsplasser og langs ferdig bygget vei.
Elektrifisering av bruarbeider på Grenlandsbrua E18 Rugtvedt-Langangen (5,45 millioner kroner)
Nye Veier ønsker å bytte ut dieselaggregater med elektriske aggregater. I dette pilotprosjektet vil en rekke prosesser relatert til bygging av flere bruer bli erstattet med strøm fra strømnettet. Dieselaggregater er det tradisjonelt mest brukte alternativet for disse prosessene, og det vil gi betydelige utslippsreduksjoner å erstatte disse med strøm.
Slamforedling: E39 Lyngdal øst – Lyngdal vest (8,3 millioner kroner)
Nye Veier vil teste metoder for foredling av slam fra tunneler. I dette prosjektet vil Nye Veier teste metoder for behandling av vått slam fra tunneldrift, for å redusere behovet for transport av slam til godkjent mottak. Redusert transport gir mindre energibehov, og dermed lavere utslipp. Erfaringene fra prosjektet vil bidra til kunnskap og erfaring om slamforedling som vil kunne redusere logistikkbehovet i fremtidige anleggsprosjekter
Bruk av nullutslippsmaskiner på anleggsplassen til E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen (5 millioner kroner)
Prosjektet innebærer at det ikke skal benyttes fossilt drivstoff på anleggsplassen gjennom bruk av elektriske løsninger og biodrivstoff. Gjennom dette vil Statens vegvesen utvikle kunnskap gjennom bruk av nullutslippsløsninger. Dette gjelder både knyttet til teknologi ved bruk av ulike typer maskiner og utstyr og til effekten av stilte krav. Elektriske gravemaskiner og annet utstyr har lavere effektivitet på grunn av ladebehov, og pilotprosjektet skal se på om dette har direkte konsekvens for framdrift i anleggsarbeidet. De skal også vurdere om endret bruk, effektive løsninger for tilgang til strøm, bedre logistikk kan oppveie den enkelte maskin sine begrensninger.
Fossilfri knusing av stein i oppgradering av Kyststamvegen E39 fra Kristiansand til Trondheim (7,65 millioner kroner)
Statens vegvesen vil teste ut bruk av strøm til knusing av sprengstein i linja i oppgraderingen av Kyststamvegen E39 fra Kristiansand til Trondheim. Prosjektet ønsker å teste om effekten av krav i kontrakt bidrar til at leverandørene satser på elektrifisering av utstyr og maskiner, med mål om å redusere klimagassutslipp. De vil også se om tilskudd til maskiner som utslippsfritt laster, mater og knuser stein vil motivere leverandørene til å investere, og på logistikken rundt kabling av maskiner og mobiliteten rundt dette og samarbeidet med E-verket som skal levere strøm.
Fossilfri produksjon av tunnel – E39 Rogfast (21 millioner kroner)
Tunnelproduksjon er svært energikrevende, men er også egnet å utføre ved hjelp av nullutslippsteknologi grunnet allerede tilgjengelig el-kraft. Det blir derfor nå testet å ha krav i kontrakten om at alle statiske operasjoner skal utføres elektrisk i dagen og kabelelektrisk i tunnelen. Det er første gang Statens vegvesen tester ut dette produksjonsutstyret. Dette er tilgjengelig i dag, men til en merkostnad på 2-2,5 ganger ordinær dieselmaskin. Grunnet E39 Rogfast sin størrelse er det sannsynlig at dette vil kunne skape varig endring i markedet hvor både kostnad og risikoen er redusert for både E39 Rogfast og andre tunnelprosjekter som ønsker å stille lignende krav. Prosjektet vil kunne gi viktig erfaring og kunnskap som vil bidra til varige reduksjoner i direkte klimagassutslipp også fra andre tunnelprosjekter nasjonalt og internasjonalt.
Bilder

Om Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
En mer trafikksikker russetid i 2026: Ikke lov å bruke sidevendte seter og ståplasser under kjøring15.9.2025 07:18:59 CEST | Pressemelding
Regjeringen strammer inn bruken av sidevendte seter og ståplasser under kjøring. Fra og med 1. januar 2026 er det ikke lov å bruke disse plassene under kjøring.
Høring: Vil gjøre det enklere å få reiseinformasjon11.9.2025 13:53:33 CEST | Pressemelding
Regjeringen foreslår å innføre et regelverk som skal gjøre det enklere for folk å få oversikt og riktig informasjon om transporttilbudet.
Ny finansieringsordning for Norske tog – staten tilbyr tilbakekjøp av Norske togs obligasjonsgjeld10.9.2025 13:27:58 CEST | Pressemelding
Gjennom behandlingen av revidert nasjonalbudsjett for 2025sluttet Stortinget seg til regjeringens forslag om å legge om finansieringsmodellen til Norske tog, fra at selskapet tar opp lån i det private lånemarkedet til at staten skal tilby slik lånefinansiering. Omleggingen skjedde 1. juli 2025.
Veiåpning: Rv. 4 mellom Almenningsdelet og Lygnebakken på Hadeland2.7.2025 14:01:12 CEST | Pressemelding
Nå er utbedringen av strekningen mellom Almenningsdelet og Lyngebakken på Hadeland ferdig. Rv. 4 har fått breddeutvidelse og er nå en mer trafikksikker strekning. Veien er den siste av tre delstrekninger på Rv. 4 mellom Roa og Lynga.
Ny milepæl for innkreving av bompenger fra utenlandske kjøretøy2.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
– Det er viktig for finansieringen av våre veier og for tilliten til hele bompengeordningen at vi får krevd inn bompenger også fra utenlandske kjøretøy. Det har imidlertid vært en utfordring å identifisere kjøretøy fra enkelte europeiske land. Fra 1. august vil regelverket være på plass for å kunne få dette til, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom