12 mennesker druknet i juli

12 personer døde i drukningsulykker i juli, viser Redningsselskapets drukningsstatistikk. 28 av de 51 personene som har druknet så langt i år, har omkommet i sommer.
Åtte personer druknet i forbindelse med bading i juli.

– Mens det var relativt få drukninger de to første ukene i juli, har det dessverre værten rekke drukningsulykker relatert til bading i siste halvdel. Det har vært stor tilstrømming til badeplassene i det gode fellesferie-været, sier Kim Bertheussen, direktør for frivillighet og forebygging i Redningsselskapet.

Åtte av de 12 drukningsdødsfallene i juli skjedde i forbindelse med bading. To personer omkom fra fritidsbåter, mens to personer druknet etter fall fra land.

Ingen barn druknet i juli

Alle de 12 som druknet i juli var voksne. Den yngste var i begynnelsen av 30-årene, mens den eldste var i slutten av 80-årene. Tre av de omkomne var kvinner, ni var menn.

Viken hadde flest drukningsulykker forrige måned. Fire av de fem ulykkene i fylket skjedde under bading: En eldre kvinne drukneti Svelvik i Drammen, en mann i 60-årene ble funnet livløs i sjøen på Jeløya i Moss og omkom senere på sykehus, en mann i 40-årene druknet i Vannverksdammen i Drammen og en mann i 50-årene omkom i Store Sandungen i Asker. Den femte ulykken skjedde da en kano med to personer kantret på Øyungen i Ringerike. En kvinne kom seg til land, mens en mann i 50-årene ble funnet livløs i vannet.

Innlandet hadde tre drukningsulykker i juli. En mann i 50-årene druknet under bading i Kjerksjøen i Grue, mens en mann i 80-årene ble funnet omkommet i Strandefjorden i Valdres. Det er uklart om han falt i vannet eller badet. En eldre kvinne druknet etter å ha falt i elva Bøvra i Lom.

En kvinne i 80-årene druknet under bading ved Tromøy i Arendal i Agder, mens en mann i 30-årene under bading i Badedammen på Grorud i Oslo. En mann i slutten av 50-årene ble funnet omkommet i vannet etter en fisketur med båt i Fiskemovatn i Vinje i Vestfold og Telemark. Den siste drukningsulykken i måneden fant sted i Steinfjorden på Senja i Troms og Finnmark, der en mann i 70-årene ble funnet i sjøkanten.

Ned 7 prosent

I perioden januar - juli har 51 personer druknet i Norge, mot 55 på samme tidspunkt i fjor. Det er en nedgang på 7 %.

Så langt i år har 16 personer druknet fra fritidsbåt, hvorav tre fra kano. Fra yrkesfartøy har det vært to drukningsulykker. 11 personer har omkommet etter å ha falt i vannet fra land, mens 10 personer druknet i forbindelse med bading.

Redningsselskapet har i tillegg registrert åtte drukningsulykker etter fall gjennom isen, to personer har omkommet under dykking og to personer døde etter at bilene de satt i havnet i vann eller sjø.

44 av de 51 personene som har druknet så langt i år er menn, noe som utgjør hele 88 % av totalen. To av de omkomne var barn under 16 år.

I 2021 har det vært nesten like mange drukningsulykker i vann og elver som i sjøen.

Se detaljert drukningsstatistikk for juli og 2021 så langt på www.rs.no/drukning

Månedsstatistikken er foreløpig, og kan bli endret om det fremkommer nye opplysninger om dødsårsak i de enkelte hendelsene.

Åtte personer druknet i forbindelse med bading i juli.