Synoptik Norge AS

Sesongens brilletrender for våren & sommeren 2012

Brillemodellene for sesongen er preget av ikoner, mye detaljer og farger. Solbrillen er et av sommerens viktigste tilbehør og det er mye å velge i av trender, modeller, materialer og fasonger. Personlig stil og unikhet står i høyfokus - stikkordet er mangfold!

Friske farger og spreke mønstre

Transparante og fargerike acetatbriller pynter opp catwalkene rundt om i de store motehusene. Solbrillemoten er herlig leken med mye farger, sterke og klare, men også duse, og ikke minst er ”coulerblocking” lov. Det svinger fra mye pastell og sorbeet, til dype juvelfarger, klassisk sort og tøft skilpaddemønster på rammene. Spennende overflate- struktur, tredimensjonelt eller rene matte og blanke overflater – mangfoldet er stort, sier Kathrine Ayling i Brilleland.

Ulike farger i selve solbrilleglassene er  også mer fremtredende, fra graderte farger til vintage farger i blått, rosa og grønt. Mange solbriller kommer med polariserte solglass som har en mer praktisk funksjon;  nøytraliserer ubehagelige refleksjoner fra våt asfalt, vann og snø, og passer perfekt for en aktiv livsstil!

Klassisk – alltid riktig

Moten endrer seg hele tiden, det klassiske er likevel alltid med, også i år. Selv om brillene har økt i omfang og størrelse de siste årene, er mange nå mer dempet med et klassisk uttrykk og en klassisk følelse. Fortsatt gjerne med detaljer, skjulte eller synlige. De virkelige ”nerdete” brillene, som vi så mye av i fjor, må vike for de mer klassiske den kommende sesongen.

Design, håndverk og spennende materiale

Håndlagde briller, unike og med en historie å fortelle preger årets sesong. Vi merker større plass til det tidløse, med stor vekt på kvalitet og håndverk. Materialvalget er viktig, men ikke minst kombinasjonen. Blandet materiale i skinn, stål, acetat eller titan er absolutt i skuddet og gjør brillen enda mer spennende med nye uttrykk. Og hvem ønsker vel ikke å være litt unik?

Rundt og behagelig, pilot eller retro?

Retro- bølgen er en gjenganger og alt er lov, enten om det er 50- 60- eller 70- talls stil. Trendmessig ulike fassonger er typisk, fra ”Cat-Eye” til trill runde ”John Lennon” – modeller. De runde brillene varierer i alle tenkelige størrelser, farger, materialer og hvor kraftig rammen skal være.

De verdenskjente ikonene ”pilot” og ”wayfarer” er like hotte også denne sesongen. Spesielt på solbrillefronten ser vi at mye inspirasjon er hentet fra denne stilen. Størrelsesmessig begever trenden seg litt bort fra det ”enorme” og mer mot ”nette” størrelser med tynne stenger. Fassonger er igjen tilbake. Rammen er i fokus og krever større plass, noe som skaper karakter både i rammen og ansiktet. De myke formene holder seg, men får konkurranse av skarpere vinkler og hjørner – igjen ser vi det herlige mangfoldet som denne sesongen har å by på.

Passer til meg?

Din brille skal sitte godt på og være funksjonell. Når du skal velge både brille og solbrille bør du ta hensyn til din ansiktsform, brillens form, hvilke farger du kler og din personlige stil; ”du er hva du bærer”. Vi har sett at mangfold gjelder for årests sesong, så finn din egen stil og kombinasjon, tørr å være leken, sier Ayling avslutningsvis.

Tips: Få solbrillen levert med styrke, så har du både godt syn, god beskyttelse og høy trendfaktor denne sommeren.

Merkevarer hos Brilleland: Artic, Azzaro, BeYu, Björn Borg, Burberry, Carrera, D&G, Emporio Armani, Eye Wish, Foss, Frost, Fuzion, LiveLife, Marc by Marc Jacobs, Miki Ninn, Moods of Norway, New Balance, Peak Performance, Polaroid, Prego, Ray-Ban, Regnbue, Rim, Rodenstock, Rodin, Sguardi, Smith, Storm, Tind, Uvex og Vogue

Brille: Emporio Armani
Solbrille: Vogue
Brille: Moods of Norway
Brille: Marc ny Marc Jacobs
Solbrille: D&G
Solbrille: Carrera
Brille: Emporio Armani
Solbrille: Peak Performance
Solbrille: Peak Performance
Solbrille: Ray Ban
Brille: Miki Ninn
Solbrille: Emporio Armani
Solbrille barn: Polaroid
Solbrilel: Moods of Norway

Om Synoptik Norge AS

Synoptik Norge AS
Eivind Lyches vei 19A
1338 Sandvika

67 55 28 00http://www.synoptik.no

Følg pressemeldinger fra Synoptik Norge AS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Synoptik Norge AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Synoptik Norge AS

Viktig med solfaktor for øynene i vinterferien!13.2.2014 14:05:46 CET | Pressemelding

Mange er ikke klar over farene tilknyttet dårlig solbrillebruk. Barn er spesielt utsatt, men er ofte de som beskyttes dårligst. Foreldre må prioritere gode solbriller for barna – det er vanligvis de som tilbringer mye mer tid utendørs og øynene trenger bedre beskyttelse. Nå står vinterferien for tur og mange kommer til å være ute i sol og snø. Da er det spesielt viktig med gode solbriller som beskytter mot snøblindhet, sier Olaug Skrøppa, fagsjef i Interoptik.