Synoptik Norge AS

Brillelands råd for beskyttelse av øyne i påskesolen

Påsken nærmer seg og det betyr at vi endelig kan ta frem solbrillene. Men i tillegg til å være et rent moteprodukt, har solbriller en viktig funksjon; de beskytter øynene mot farlige UV-stråler. Synshelse og synskomfort er de viktigste årsakene til å sikre en god beskyttelse av øynene mot den sterke vintersolen.

Solbriller er for mange et rent moteprodukt og vi bytter briller slik at de matcher trender, personlig stil, behov og anledning. Men, solbriller er mye mer enn trender. Ved å bruke solbriller beskytter du øynene mot de farlige UV-strålene fra solen. Samtidig beskytter du deg mot det synlige lyset og slipper å bli blendet. Når du kjøper briller som er CE-merket er du garantert at brillene beskytter deg både mot UVA- og UVB-stråler, sier Tina Nyeman i Brilleland.

UVA og UVB- stråler

UV-strålene er en naturlig del av sollyset. Mesteparten filtreres bort i ozonlaget, men likevel trenger øyet ditt ekstra beskyttelse. Hvis øynene utsettes for mye ultrafiolett lys kan man oppleve alt fra milde til mer alvorlige skader som snøblindhet. Undersøkelser viser at lang tids påvirkning av UV-stråler kan føre til utvikling av senskader som grå stær og makula-degenerasjon, en sykdom som angriper netthinnen (på folkemunne kalt forkalkning).

Brillelands tips for valg av solbriller i påskefjellet:

-          Se bra ut og beskytt øynene samtidig

-          UV stråler trenger gjennom skylaget, bruk solbriller selv om det er delvis skyet!

-          Se etter CE- merket på innsiden av brillestangen

-          Velg polariserte glass som nøytraliserer sjenerende reflekser og briller med god fargegjengivelse

-          Optiske slipte glass sikrer perfekt bildegjengivelse

-          Velg en solbrille som dekker godt og med en god passform, så brillen sitter godt på nesen og bak ørene.

-          Husk at du også kan få solbriller med styrke

Solbriller er et ”must”

I påskefjellet er man ekstra utsatt for UV-stråling som følge av at solen står høyere på himmelen og UV-strålene blir sterkere fordi strålene får kortere vei til jordoverflaten. Det man risikerer ved å gå uten solbriller i sterk sol er rett og slett å bli solbrent på hornhinnen. Derfor er solbriller viktig å huske når du skal ferdes på fjellet i påsken. I tillegg til det skarpe lyset, reflekterer snøen solen og du får lys både ovenfra og nedenfra. Det kan lønne seg å gå for polariserte briller. Det er briller med et filter i glasset som gjør at horisontale reflekser blir redusert.

Du har sikkert hørt om snøblindhet. Tilstanden skyldes irritasjon av hornhinnen på grunn av de ultrafiolette strålene. Snøblindhet er svært ubehagelig og smertefullt, men vanligvis selvbegrensende og ikke farlig. Det føles som å ha sand i øynene, en blir lyssky, øynene renner og en klarer ikke å holde øynene oppe. Hornhinnen har heldigvis evne til å reparere seg selv. En bør holde seg i ro et par dager til man er frisk. Et mørkt rom og en fuktig klut over øyelokkene lindrer.

Generelt er det slik at de som lett blir solbrente på huden også lettest blir ”solbrent” på øynene. Mennesker med lys hud og lyse øyne bør være ekstra påpasselige.

Beskyttelse er viktig også i overskyet vær

En vanlig situasjon der mange glemmer å beskytte seg, er når sola ikke synes og dermed ikke blender oss. UV-strålene trenger gjennom skylaget og gjør det minst like viktig å ha på solbrillene. Særlig i det skarpe lyset på fjellet er det viktig å huske på dette. Noen linsebrukere har linser som allerede beskytter mot UV-stråler, men det er på langt nær godt nok. Linsen dekker bare en liten del av øyet. Bruk derfor solbriller uansett.

Solbriller til både barn og voksne

Vær ekstra påpasselig med å beskytte barnas øyne. Folk er generelt veldig flinke til å beskytte barn. Faren er at de voksne er så opptatt av at barna skal ha på seg briller at de glemmer å ta på seg sine egne. Det ser vi ofte. Barns øyelinser er umodne og filtrerer bort mindre skadelig UV stråler enn øyelinsene til voksne. I tillegg er det anslått at barn er eksponert for tre ganger så mye UV-stråling som voksne, fordi de oppholder seg mer utendørs. Samtidig er barn kanskje mer uforsiktige og har en større tendens til å kikke rett på sola, sier Nyeman avslutningsvis.

Husk også; solkrem, superundertøy, lue, votter, appelsiner, Kvikklunsj, og alt annet som gir deg en trygg og opplevelsesrik påske.

Fakta:

UV-stråling om vinteren:

• UV-strålingens intensitet avhenger av faktorer som solhøyde, skydekke, refleksjon fra bakken, tykkelse på ozonlaget, væskedråper og atmosfæriske gasser (bl.a. menneskeskapt forurensning).
  • Solen står høyere på himmelen i påsken enn den gjør tidligere på vinteren. Når solen står høyt på himmelen, får strålene kortere vei til jordoverflaten. Dermed blir UV-strålingen sterkere. Når sola står lavt (ligger i horisonten) kommer strålene på skrå inn mot jorda, og får dermed lengre vei.
  • Nysnø kan reflektere opp mot 90 % av UV-strålingen.
  • På fjellet er det ofte tynnere luft slik at mindre av UV-strålene blir absorbert.
  • Ved delvis skyet vær kan refleksjon fra skyer gjøre UV-strålene sterkere enn når det er klart vært.

Ulike funksjoner i solbrilleglass:

• Graderinger i glassene , enten oppe, nede eller begge steder, toner ned skarpt lys fra sol, vann eller snø. I skibriller til bruk om vinteren bør det være graderinger både oppe og nede, siden UV-strålene også reflekteres i snøen, mens solbriller om sommeren bare trenger graderinger oppe.
  • Polariserte glass fjerner en del horisontale reflekser fra snø og vann.
  • Antirefleksbehandling forhindrer sjenerende reflekser i glassene, at man ”ser ting” i glassene.
  • Fargen i glassene har betydning for kontrasten: Når det er veldig sterkt lys er det best med gråblåe glass, gjerne med speilbelegg. Når det er overskyet eller flatt lys bør man bruke glass med fargetoningen brun/oransje for å forsterke kontrastene. God kontrast i glassene er viktig når man eksempelvis kjører bil eller står på ski.

Om Synoptik Norge AS

Synoptik Norge AS
Eivind Lyches vei 19A
1338 Sandvika

67 55 28 00http://www.synoptik.no

Følg pressemeldinger fra Synoptik Norge AS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Synoptik Norge AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Synoptik Norge AS

Viktig med solfaktor for øynene i vinterferien!13.2.2014 14:05:46 CET | Pressemelding

Mange er ikke klar over farene tilknyttet dårlig solbrillebruk. Barn er spesielt utsatt, men er ofte de som beskyttes dårligst. Foreldre må prioritere gode solbriller for barna – det er vanligvis de som tilbringer mye mer tid utendørs og øynene trenger bedre beskyttelse. Nå står vinterferien for tur og mange kommer til å være ute i sol og snø. Da er det spesielt viktig med gode solbriller som beskytter mot snøblindhet, sier Olaug Skrøppa, fagsjef i Interoptik.