Matpakken – viktig del av barn og unges kosthold
Undersøkelser viser at medbrakt matpakke og melk til lunsj avtar kraftig etter hvert som barna blir eldre. Hennig Havdal frykter at dårlige lunsjvaner fører til at barn og unge får i seg for lite av dagens viktige næringsstoffer.
- En standardmatpakke av to skiver grovbrød med pålegg gir kroppen både fiber og jern. Det du drikker til disse skivene utgjør store forskjeller i inntak av andre nyttige vitaminer og mineraler som kroppen trenger å få i seg i løpet av en dag, forteller Hennig Havdal.
Frokost populært i alle aldre – lunsj er betinget av alder.
Mens frokostspising jevnt over er høy i alle aldersgrupper vet vi at lunsjvanene er sterkt betinget av alder. 87 % av barn mellom 8 og 11 år spiser frokost hver dag. Hele 78 % av disse barna spiser også matpakke hver dag viser Norges største barn- og ungdomsundersøkelse gjennomført av Synovate våren 2011. Dette avtar kraftig når barna blir eldre. 39 % av 12-15 åringene spiser matpakke daglig, mens kun 24 % av de mellom 16-24 år gjør det samme, viser undersøkelsen.
Årsaken til nedgangen kan nok være flere: Økt valgfrihet og tilgang til mer penger og kjøp av andre produkter utenfor skolen når barna blir eldre kan være noe av forklaringen. På ungdomsskolen har man mye større frihet til å velge hva man skal spise og drikke enn før, og mange mener nok at den tradisjonelle nistematen med melk ikke er spennende nok.
- Barn er flinke til å spise nistemat og drikke melk til matpakken frem til de går i 5 -6. klasse. Deretter går både melk - og matpakkekonsumet jevnt nedover. Det er de yngste som er flinkest til å drikke melk, spise frokost og spise matpakke, forteller Hanne Hennig Havdal i Melk.no.
- De fleste er mer opptatt av hva matpakken inneholder fremfor hva som drikkes til. Det er synd at så mange unge dropper skolemelk når de kommer på ungdomsskolen. I denne alderen trenger de spesielt kalsium, som du finner i melk og meieriprodukter. Særlig gjelder dette jenter, hvor hele 70 % av jenter i 13 års alderen ikke får dekket sitt daglig anbefalte inntak, fortsetter Hennig Havdal.
Matpakke er viktig
Matpakken er en god løsning i en hverdag hvor elevene ikke får servert næringsrik lunsj der de er, mener Hennig Havdal. Selv om varme lunsjmåltider på skolene ikke er tradisjon i Norge påpeker hun at gratis skolemelk og frukt og grønt ordning til alle elevene i barne- og ungdomsskolen kan være en fin start for å bedre lunsjen ernæringsmessig blant barn og unge.
-For barn og unge som skal vokse er proteiner viktig, og kombinasjonen av melk og brød gir en veldig god sammensetning av forskjellige proteiner. Velger ungdom en kartong skolemelk til matpakken og inkluderer ost på en av brødskivene vil hele dette måltidet gi halvparten av det kalsiumet ungdom mellom 10-13 år trenger hver dag, forteller Hennig Havdal videre.
Hanne fremhever viktigheten av at foreldrene er bevisste på at barnas vaner endres seg over tid. Har man gode frokostrutiner i familien er det enklere å kombinere dette med å lage en god og næringsrik nistemat for dagen.
- En matpakke kan man gjøre både spennende, god og næringsrik uten at det trenger å være vanskelig eller mye jobb. Sørg alltid for å ha flere påleggssorter som ost, kjøtt- og fiskepålegg i kjøleskapet i tillegg til rikelig med frukt og grønnsaker. Varier også brødet du tar med, grove vafler kan smake godt og bidra til variasjon. Husk at restemat også kan egne seg for matboksen, avslutter ernæringsfysiolog Hanne Hennig Havdal i Melk.no.
Får du i deg nok næringsstoffer til frokost? Test din frokost på vår frokostkalkulator.
Få gode tips og råd om hvordan du kan gjøre matpakken mer variert.
Les mer om helse og ernæring gjennom fagartikler, tips og råd og web-tv på http://www.melk.no
Klikk på linken for høytoppløselige bilder av ulike matpakker til trykk: bilder.
Klikk på linken for høytoppløselige bilder av ernæringsfysiolog Hanne Hennig Havdal.
For mer informasjon, vennligst ta kontakt med:
Hanne Hennig Havdal, ernæringsfysiolog, Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no),
mobil 48 22 35 30, tlf dir: 23 30 20 14. E-post: hanne@melk.no
Kine Camilla Tøften, kommunikasjonssjef, Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no),
mobil 41619346, tlf dir: 23 30 20 15. E-post: kine@melk.no
Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er et merkenøytralt kompetansesenter med fokus på norsk melk og meieriprodukter. Vi bidrar til økt bevissthet og kunnskap om kosthold og ernæring basert på solid markedsinnsikt og ernæringsfaglig kunnskap. For mer informasjon, se www.melk.no
Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Proteinboom på norske kjøkken13.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norske forbrukere fyller kjøleskapene med proteinrike meieriprodukter som aldri før. I første kvartal 2025 økte salget av cottage cheese med hele 40 %, kvarg med 36 % og naturell yoghurt med 24 %, viser ferske tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Smør og helmelk i vinden: Norske forbrukere søker ekte smak30.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn vender seg mot mer naturlige råvarer: Salget av smør økte med 5,8 % i første kvartal 2025 sammenlignet med samme periode året før, viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Helmelk følger samme trend med en økning på 4,5 %. Økningen peker mot en bredere bevegelse der flere ønsker mat laget fra bunnen av – basert på rene og tradisjonelle ingredienser.
Lag påskens beste vafler – og unngå matsvinn14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nystekte vafler bidrar til hyggelig påskestemning – enten du er på fjellet, ved sjøen, i byen eller bare vil gjøre noe koselig sammen med familie og venner. Og når ferien går mot slutten og det fortsatt står melk, yoghurt eller rømme igjen i kjøleskapet, er vaffelrøra en enkel og smakfull redning.
Yoghurt naturell i vinden: Opp 40 % siden 202010.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Yoghurt naturell vokser kraftig i popularitet. Nye tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter viser at salget har økt med 40 prosent siden 2020. Bare det siste året steg volumet med 17 prosent. I 2024 ble det solgt over 13 700 tonn yoghurt naturell i Norge.
Melk med smak tar av – 37 % økning siden 202021.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Nordmenn elsker melk med smak! Salget har økt med 37 % på fire år, ifølge Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Den tradisjonelle sjokolademelken er fortsatt den store favoritten, men bransjen har vært rask til å følge nye trender og skape flere smakfulle alternativer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom