NHO

Ny og større miljøavtale om NOx til 2017

Del
Til region- og lokalavisene: Nederst i saken følger en liste over tiltak som er gjennomført lokalt for å redusere NOx-utslipp NHO og 14 andre næringslivsorganisasjoner undertegnet tirsdag en miljøavtale med Miljøverndepartementet om en ytterligere reduksjon av utslipp på 16 000 tonn NOx. - Dette kommer i tillegg til kuttene på 19 000 tonn som ligger i dagens Miljøavtale fra 2008, sier NHOs adm.direktør John G. Bernander.

Det er fiskeri og ulike typer sjøtransport langs kysten som i dag står for gjennomføringen av de fleste tiltak for å redusere utslippene av de miljøskadelige NOx-utslippene. Avtalen vil gjøre det mulig for Norge å overholde sine internasjonale miljøforpliktelser fra Gøteborgprotokollen om å hindre utslipp av sur nedbør.

Partene har opprettet et NOx-fond med 1,8 milliarder kroner som har gått til støtte til over 500 miljøtiltak med en samlet forventet reduksjon på over 20 000 tonn NOx. Samtidig vil de nærmere 650 bedrifter som knytter seg til den nye Miljøavtalen for 2011-2017 oppnå fritak for NOx-avgiften fra 1.1.2011. Så snart Miljøavtalen er godkjent av EFTAs overvåkningsorgan ESA vil den tre i kraft og NOx-fondet vil få tilgang på midler fra bedriftene som skal benyttes til å redusere NOx-utslippene videre i årene fremover.

Den nye avtalen legger større vekt på varige og langsiktige tiltak. De reduksjoner av utslipp som er oppnådd i avtalen mellom 2008 og 2010 skal opprettholdes også i neste avtaleperiode, ellers er veldig mye likt.

Her er en liste over lokale tiltak mot NOx-utslipp:

Eksempler på tiltak i forbindelse med signering av ny Miljøavtale 2011-2017

BERGEN

Sea-Cargo Skips AS / Sea-Cargo AS

Sea-Cargo har fått støtte til gass fremfor konvensjonell dieseldrift på to nybygg. Dette gjelder to RoRo-skip (roll on/roll off) som blir først i verden med gassmotor koblet rett på propellen.

De to søsterskipene er de første som bygges for å gå på naturgass i godstrafikk i Norge og i Nordsjøen.

Totalt er det forventet at de to søsterskipene vil redusere de årlige NOx-utslippene med 346 tonn. Næringslivets NOx-fond støtter tiltakene med inntil 51 mill kr.

Kontaktperson i Sea-Cargo:

Ole Sævild (Adm. Dir.)

Tlf: 55 10 84 50, Mob. 908 66 708

Ole.saevild@sea-cargo.no

Totalt har NOx-fondet mottatt søknader om støtte til 24 skip som er planlagt konvertert eller bygd med LNG-fremdrift. Det har brakt Norge i fremste linje på å ta i bruk gass (LNG) i kommersiell skipsfart.

• I 2008 var det bare 3 skip foruten ferger som gikk på LNG

• NOx-fondet har gitt tilsagn eller har søknader om støtte til 24 skip, konvertering til LNG eller nybygg

• I 2008 var bare 3 % av den maritime bunkeren solgt i Norge LNG.

• Innen 2020 venter DNV og MARINTEK at 1/3 av maritime bunkere i Norge kan være LNG, forutsatt at støtten til slike skip fortsetter

• I videreføring av Miljøavtalen 2011-2017 ønsker myndighetene økt teknologiutvikling og varige tiltak. Gass er et langsiktig tiltak som reduserer NOx med 90 %, CO2 med 20 %, og som har null utslipp av partikler og svovel.

STAVANGER

Tide Sjø AS har fått tilsagn om støtte til 29 ulike NOx-reduserende tiltak med totalt forventet årlig NOx-reduksjon på 583 tonn. NOx-fondet støtter tiltakene med inntil 44 millioner kr.

Tidekongen er en gassdrevet passasjerferje i rute i Oslofjorden. Båten vil årlig redusere NOx-utslippet med 12 tonn og har fått over 1 mill kr i støtte fra NOx-fondet. Signeringen av den nye Miljøavtalen for perioden 2011-2017 mellom Miljøverndepartementet og de 15 medlemsorganisasjonene ble foretatt om bord på Tidekongen.

Tidebris en hurtigbåt som trafikkerer Flaggruten mellom Bergen og Stavanger. Båten reduserer sine årlige NOx-utslipp med 25 tonn og har fått over 2,5 mill kr i støtte fra NOx-fondet for investeringer i NOx-reduserende motorer.

Tide Sjø AS er første selskap som har søkt om støtte til en batteridrevet ferge. Fergen skal være omgjort til elektrisk ferge mot slutten av 2011. Tide antar at rundt 95 % av fergeturene vil foregå på batteridrift. Dette er mulig da batteriene vil bli ladet ved kai på begge sider av sambandet. Denne fergen vil ikke bare redusere NOx- og CO2-utslipp, men også redusere støy og vibrasjoner.

Kontaktperson i Tide Sjø:

Peter Hansen (Teknisk direktør)

Tlf: 51 86 87 13

Peter.hansen@tide.no

Tidekongen

Tidebris

ÅLESUND

Farstad

Farstad har fått tilsagn om støtte til 11 ulike NOx-reduserende tiltak med forventet årlig NOx-reduksjon på 1179 tonn. NOx-fondet støtter tiltakene med inntil 55 mill kr.

Farstad Shipping som et av Norges største offshorerederier har vist stor interesse i å redusere sine utslipp. Far Searcher er et offshore servicefartøy fra Farstad Shipping med årlig NOx-reduksjon på 140 tonn hvor NOx-fondet har støttet tiltaket med 6 mill kr.

Kontaktperson Farstad:

Karl-Johan Bakken

Tlf 901 05 697

E-post: Karl-johan.bakken@farstad.com

Far Searcher, bilde hentet fra Farstads nettsider.

Rolls-Royce

NOx-fondet har gitt tilsagn om støtte til 24 tiltak med gassmotorer. Rolls-Royce er motorleverandør av 12 av tiltakene med forventet NOx-reduksjon på 1430 tonn på ulike typer skip.

Som eksempler skal Sea-Cargo bruke Rolls-Royce motorer ombord i RoRo-skip, Nordnorsk Shipping i en fôrbåt og på denne måten når Rolls-Royce Marine AS ut til ulike typer redere med sine nyutviklede miljøvennlige gassmotorer.

I den nye Miljøavtalen om NOx mellom norske myndigheter og 15 næringslivsorganisasjoner er det et klart ønske at det skal bli mer gassdrevne skip på norskekysten.

Kontaktperson Rolls-Royce - Marine:

Ellen C. Kvalsund, Senior Communications Manager

Tlf: 41 57 44 63

E-post: ellen.kvalsund@rolls-royce.com

Totalt har NOx-fondet mottatt søknader om støtte til 24 skip som er planlagt konvertert eller bygd med LNG-fremdrift. Det har brakt Norge i fremste linje på å ta i bruk gass (LNG) i kommersiell skipsfart.

• I 2008 var det bare 3 skip foruten ferger som gikk på LNG

• NOx-fondet har gitt tilsagn eller har søknader om støtte til 24 skip, konvertering til LNG eller nybygg

• I 2008 var bare 3 % av den maritime bunkeren solgt i Norge LNG.

• Innen 2020 venter DNV og MARINTEK at 1/3 av maritime bunkere i Norge kan være LNG, forutsatt at støtten til slike skip fortsetter

• I videreføring av Miljøavtalen 2011-2017 ønsker myndighetene økt teknologiutvikling og varige tiltak. Gass er et langsiktig tiltak som reduserer NOx med 90 %, CO2 med 20 %, og som har null utslipp av partikler og svovel.

TROMSØ

Aker

Aker-konsernet har fått tilsagn om støtte til 3 ulike NOx-reduserende tiltak med forventet årlig NOx-reduksjon på 105 tonn. NOx-fondet støtter tiltakene med inntil 6,9 mill kr.

Aker Seafoods er gjennom sine tre heleide havfiskeselskaper tilknyttet Miljøavtalen om NOx, og dermed NOx-fondet. Aker Seafoods får 50 % av sitt råstoff fra 13 trålere som er med i NOx-fondet. Samlet utslipp på årsbasis for disse fartøyene er om lag 960 tonn NOx.

Ved å være tilsluttet Næringslivets NOx-fond oppnår Aker Seafoods fritak for statlig NOx-avgift. I tillegg til lavere sats for innbetaling til fondet får de støtte til å gjennomføre NOx-reduserende tiltak. En videreføring av Miljøavtalen fra 2011-2017 vil gi ytterligere besparelser for Aker Seafoods fartøy ved å være tilsluttet Miljøavtalen i forhold til å betale en fiskal NOx-avgift. Hertil vil komme støtte til tiltak som reduserer drivstofforbruk og/eller NOx-utslipp i perioden.

Kontaktperson i Nordland Havfiske AS:

Ari Th. Josefsson, adm dir

Tlf: 76 05 52 30

Mob. 99 09 55 77

E-post: ari@akersea.no

Nordnorsk Shipping AS

Verdens første gassdrevne forfraktebåt kommer fra Nordnorsk Shipping AS. Båten vil redusere NOx-utslippene med 118 tonn i forhold til en båt på konvensjonelt drivstoff. NOx-fondet har gitt tilsagn om støtte på over 17 mill kr. Båten vil operere langs store deler av norskekysten, fra Haugesund i sør til Hammerfest i nord. NOx-fondet og norske myndigheter ønsker økt bruk av gass som drivstoff hos båter.

Kontaktperson i Nordnorsk Shipping:

Kjartan Karlsen (styreleder)

Tlf: 901 77 708

Kjartan.karlsen@nsk.as

Totalt har NOx-fondet mottatt søknader om støtte til 24 skip som er planlagt konvertert eller bygd med LNG-fremdrift. Det har brakt Norge i fremste linje på å ta i bruk gass (LNG) i kommersiell skipsfart.

• I 2008 var det bare 3 skip foruten ferger som gikk på LNG

• NOx-fondet har gitt tilsagn eller har søknader om støtte til 24 skip, konvertering til LNG eller nybygg

• I 2008 var bare 3 % av den maritime bunkeren solgt i Norge LNG.

• Innen 2020 venter DNV og MARINTEK at 1/3 av maritime bunkere i Norge kan være LNG, forutsatt at støtten til slike skip fortsetter

• I videreføring av Miljøavtalen 2011-2017 ønsker myndighetene økt teknologiutvikling og varige tiltak. Gass er et langsiktig tiltak som reduserer NOx med 90 %, CO2 med 20 %, og som har null utslipp av partikler og svovel.

NORDLAND og GRENLAND

Alle virksomheter som er tilsluttet Miljøavtalen kan søke om økonomisk støtte til tiltak som reduserer utslippet av NOx. Virksomheter uten avgiftsplikt, dvs. prosessutslipp, kan også søke om støtte. For prosessutslipp i industrien som ikke er underlagt avgift vil alle dokumenterte utslippsreduksjoner inngå som en del av de årlige forpliktelsene i Miljøavtalen.

Norcem

Norcem planlegger å installere anlegg som reduserer NOx-utslippene med 65 % på sementfabrikkene i Kjøpsvik og Brevik ved innsprøyting av urea i avgassene. Totalt vil dette gi en årlig NOx-reduksjon på i størrelsesordenen 1500 tonn. NOx-fondet støtter tiltakene med inntil 10 mill kr. Dette er de to mest omfattende tiltakene NOx-fondet støtter.

Anleggene planlegges installert høsten 2011.

Norcem Brevik Norcem Kjøpsvik Totalt Norcem

NOx-red. tonn årlig Øvre inv. støtte (mill kr) NOx-red. tonn årlig Øvre inv. støtte (mill kr) NOx-red. tonn årlig Øvre inv. støtte (mill kr)

1040 5,5 475 5,1 1515 10,6

Bilde: Norcem Kjøpsvik, kan lastes ned på deres hjemmeside: http://www.heidelbergcement.com/no/no/norcem/press_media/Gallery.htm

Kontaktperson i Norcem:

Per Brevik

Tlf: 22 87 84 72 / 909 70 019

Per.brevik@heidelbergcement.com  

BØMLO (Bømloposten og Haugesund avis)

Wärtsilä, Rubbestadneset

Wärtsilä er leverandør av 97 ulike NOx-reduserende tiltak med en samlet årlig forventet NOx-reduksjon på 4278 tonn dersom tiltakene reduserer som forventet oppgitt i søknadene. Samlet støtte til tiltakene fra NOx-fondet er inntil 425 mill kr.

Wärtsilä er dermed den desidert største leverandøren av motortekniske ombygninger med finansiering gjennom NOx-fondet.

Av tiltakene er:

- 5 tiltak med gassmotorer med duel fuel teknologi på nybygg med en forventet årlig NOx-reduksjon på 699 tonn.

- 66 tiltak motorbytte eller motorombygging med forventet årlig NOx-reduksjon på 2393 tonn årlig.

- 19 SCR-tiltak med forventet årlig NOx-reduksjon 1097 tonn.

- 7 drivstoffbesparende tiltak med forventet årlig NOx-reduksjon på 87 tonn årlig.

Kontaktperson Wärtsilä:

Sveinung Hansen, administrerende direktør Wärtsilä Norway

Tlf. 917 53 434

E-post: sveinung.hansen@wartsila.com

FISKEFARTØY (Bladet Fiskaren)

Totalt har NOx-fondet gitt støtte til 128 fiskebåter med forventet årlig NOx-reduksjon på 4 425 tonn eller 50 % reduksjon. NOx-fondet støtter tiltakene med inntil 354 mill kr.

Fiskefartøy står for nesten en fjerdedel av antall tiltak som har fått tilsagn om støtte fra NOx-fondet. Dette resulterer i betydelige reduksjoner i utslipp og i mange tilfeller er også forbruket av drivstoff redusert. Det reduserer både utslipp av NOx og CO2.

Fiskerne ble hardt rammet av NOx-avgiften da den ble innført i 2007. Derfor har fiskerne vært flinke til å søke fondet om støtte for å få redusert utslippene. Gjennomføring av tiltak belønnes og støtten fra NOx-fondet overskrider derfor flere ganger det næringen selv har innbetalt.

Kontaktperson:

Reidar Nilsen fra Norges Fiskarlag.

Tlf 91 59 96 97

E-post: reidar.nilsen@fiskarlaget.no

TRONDHEIM

Hurtigruten

Hurtigruten har fått tilsagn om støtte til 21 ulike NOx-reduserende tiltak med forventet årlig NOx-reduksjon på 928 tonn eller over 20 % reduksjon. NOx-fondet støtter tiltakene med inntil 66 mill kr.

I hovedsak vil tiltakene forbedre energieffektiviseringen om bord på skipene eller rense eksosen ved bruk av katalytiske filtre.

Hurtigruten har hatt god effekt av sine NOx-reduserende tiltak. Blant annet har flere av rederiets prosjekter for å redusere energiforbruket i belysningen resultert i større besparelser enn hva både Hurtigruten og deres leverandør på forhånd trodde.

Fremover skal Hurtigruten ytterligere energieffektivisere skipene sine, noe som betyr lavere NOx-utslipp og lavere drivstofforbruk.

Kontaktperson Hurtigruten:

Finn Brattli (Superintendent)

Tlf: 952 45 011

Finn.brattli@hurtigruten.no

Ecoxy

Ecoxy foretar utslippsmålinger av NOx og har siden 2007 foretatt over 400 målinger. NOx-fondet gir bedrifter støtte til slike utslippsmålinger i forbindelse med gjennomføring av tiltak.

Mye av målingene er gjennomført for å kunne få bedre kunnskap om reelle utslipp fra ulike skipstyper eller for å dokumentere NOx-reduserende tiltak. Ecoxy har oppdrag for rederier, motorleverandører og oljeselskap.

Ecoxy skal også levere katalytiske filtre som forventer å redusere NOx-utslippene med rundt 30 %. Hurtigruten har fått tilsagn om støtte til slike filtre på fem av sine skip. Den første installasjonen er planlagt implementert om bord på MS Nordkapp i januar 2011.

Kontaktperson Ecoxy:

Bjørn Haukebø

Tlf: 92 60 72 50

bjorn.haukebo@ecoxy.no

E.C. Dahls / Ringnes

E.C. Dahls bryggeri konverterte fra tungolje til naturgass høsten 2009. Dette reduserer NOx-utslippene fra bryggeriet med 12 tonn hvert år, eller ca 90 %. For dette miljøtiltaket fikk Ringnes 1,8 millioner kroner i støtte fra NOx-fondet. Tiltaket bidrar til å forbedre luftkvaliteten i Trondheim.

Kontaktperson Ringnes:

Bryggerimester Terje Øvre

Tlf: 932 36 476

Terje.Ovre@ringnes.no

Bilde: E.C. Dahls bryggeri

SØRLANDET

Huntonit

Huntonit AS har med støtte fra NOx-fondet redusert sine NOx-utslipp med ca. 70 tonn. Selskapet fikk dekket mer enn 900 000 kr, eller 80 % av sine kostnader fra NOx-fondet.

Huntonit AS har gjennomført to NOx-reduserende tiltak med støtte fra NOx-fondet. Først oppgraderte selskapet to fyrkjeler. Dette reduserte NOx-utslippet med vel 6,5 tonn.

Senere ble det søkt om støtte for å skifte energikilde fra tungolje til naturgass. Dette er et langt større prosjekt som vil redusere NOx-utslippene fra fabrikken med over 60 tonn eller ca. 80 %. NOx-fondet ønsker økt bruk av gass som energikilde både i landbasert industri og hos skip. Selskapet har fått tilsagn om støtte for over 9 millioner kroner for gassombyggingen som ferdigstilles i desember 2010. Luftkvaliteten i Vennesla vil bli bedre etter disse ombyggingene.

Kontaktperson:

Helge Håland (Kvalitetssjef)

Helge.Haland@byggma.no

Tlf: 38 13 71 35 / 975 39 805

For flere bilder se lenke

Om NHO

NHO
NHO
Middelthunsgate 27
0305 Oslo

23 08 80 00http://www.nho.no

Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) er den største interesseorganisasjonen for bedrifter i Norge. Vi i NHO jobber for gode rammevilkår for medlemsbedriftene og engasjerer oss for bedriftenes interesser på en rekke samfunnsområder.

Følg pressemeldinger fra NHO

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NHO på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NHO

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye