Innovasjon Norge

Innovasjon Norge skrur på nordlyset

Del
Reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Per-Arne Tuftin ønsker å etablere Norge som det nye nordlyslandet, og skrur nå på nordlyset i Europa.

- Vi gir oss ikke, nordlyset skal bli vårt. Ved hjelp av ulike nordlyskampanjer ønsker vi å etablere Norge som det beste landet i verden å oppleve dette fantastiske naturfenomenet, sier Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge.

Innovasjon Norge relanserer derfor nå microsiden http://www.visitnorway.com/no/mittnordlys i syv av sine markeder; Tyskland, Russland, Frankrike, USA, Storbritannia, Sverige og Norge. På denne siden kan folk tegne sitt eget nordlys og sende til venner og kjente via facebook, e-post eller twitter. Microsiden ble godt mottatt i fjor med over 1,5 millioner sidevisninger i tilsammen 172 land. Over 13 000 mennesker tegnet sitt eget nordlys.

-I tillegg til denne microsiden, lanserer vi også andre nordlyskampanjer i våre satsingsmarkeder for å lokke flere turister til Norge i vinter, forteller Tuftin.

Salgstopp med nordlys
- Nordlyset er et fantastisk naturfenomen og et effektivt verktøy i markedsføringen av Norge. Det er viktig at vi griper denne flotte muligheten og etablerer Norge som nordlyslandet før noen andre gjør det, forklarer Per-Arne Tuftin.

I Storbritannia lanserte de tidligere i høst et 16 siders supplement i samarbeid med en av de største avisene i landet, the Daily Telegraph. Supplementet som illustrerte aktiviteter og nordlysturer i Nord-Norge gjennom en rekke artikler og bilder, ble godt mottatt og har fått flere briter til å ”se lyset” i følge markedssjef i Storbritannia Catherine Foster.

- Våre partnere som var med i kampanjen, blant annet Hurtigruten, har merket en salgstopp etter at supplementet kom ut, forteller Foster.

I tillegg til store nordlysplakater på undergrunnen og annonser i nasjonale aviser i Storbritannia, blir det også lansert liknende kampanjer i Russland, Frankrike og Sverige for å lokke flere turister til Norge for å oppleve nordlyset.

Filmen ”Jakten på nordlyset”, med den britiske skuespilleren David Spinx har også vist seg å være svært populær, og har vært sett av over 13 000 siden lanseringen i september.

- Vi ser at nordlyset stadig fanger mer interesse verden over, sier Tuftin.

Kineserne ”ser lyset”
Kineserne har også fått øynene opp for nordlyset etter at Innovasjon Norge gjennomførte en egen nordlysuke på verdensutstillingen Expo i Shanghai.

– Vi håper en bevisst og konstant markedsføring av nordlyset i våre satsingsmarkeder vil stimulere til større reiselyst til Norge om vinteren, og at nordlyset blir en like viktig del av Norge som fjordene, avslutter Tuftin.

Kontaktinformasjon:
Per-Arne Tuftin, reiselivsdirektør, Innovasjon Norge, telefon 909 94 898
E-post: per-arne.tuftin@innovasjonnorge.no

 

Bilder

Undergrunnsplakat i London
Undergrunnsplakat i London
Last ned bilde
Nordlysfilm på undergrunnen i London
Nordlysfilm på undergrunnen i London
Last ned bilde

Om Innovasjon Norge

Innovasjon Norge
Innovasjon Norge
Akersgata 13
0104 Oslo

22 00 25 00http://www.innovasjonnorge.no

Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål. 

Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye