Stiftelse blir eier av Amedia
Sparebankstiftelsen DNB oppretter den nye stiftelsen, og gir den samtidig et ansvarlig lån for å finansiere kjøpet av Amedia. Sparebankstiftelsen DNB er en uavhengig stiftelse som bruker sitt overskudd til samfunnsnyttige formål. «Lokalavisene har stor betydning for sine lokalsamfunn, for demokratiet, kultur og organisasjonsliv. Målet med kjøpet er å bidra til at avisene kan utvikle seg videre til beste for sine lokalmiljøer», sier direktør i Sparebankstiftelsen DNB, André Støylen.
Den nye stiftelsen vil beholde Amedia som et samlet konsern, og vil sikre konsernets og avisenes utgivelsesgrunnlag, selvstendighet og redaksjonelle frihet. André Støylen understreker at modellen med et stiftelseseid mediekonsern vil styrke lokalavisene: «Et langsiktig eierskap vil kunne sikre avisene nødvendig kraft til omstilling og økt økonomisk handlingsrom». Han fremholder at den nye stiftelsen vil være en støttende og utviklende eier. «Vi har tro på Amedias digitale strategi og at konsernet vil lykkes med de omstillingsplanene som er lagt», sier han.
Amedia er landets største utgiver at lokalmedier og driver distribusjonsvirksomhet i Norge og trykkerivirksomhet i både Norge og Russland. Konsernet når daglig nær 1,7 millioner lesere av papiraviser og digitalt innhold fra konsernets 62 abonnementsaviser over hele landet. Konsernet har om lag 2400 ansatte i Norge og Russland og omsatte i 2015 for 4,2 milliarder kroner.
Som ledd i den strategiske utviklingen av Amedia fram mot 2020, besluttet LO og Telenor høsten 2015 at de ville søke å styrke eierstrukturen i selskapet. Den prosessen er nå avsluttet med salget av hele selskapet til én ny eier:
«Vi er glade for å kunne overlate eierskapet til den nye stiftelsen som opprettes av Sparebankstiftelsen DNB. Vi er trygge på at stiftelsen vil være en langsiktig og god eier for Amedia. Det har vært viktig for oss å søke etter en eier som har et bevisst forhold til medienes funksjon og samfunnsoppdrag. Dette er derfor en god dag for Amedia og for landets lokalmedier», sier Amedias styreleder, Knut Ivar Solnes fra Telenor, om salget.
LO-leder Gerd Kristiansen sier det har vært viktig for LO å få på plass et norsk eierskap til Amedia i form av en eier med bredt samfunnsansvar som vil bygge avisene som lokale arenaer for debatt og demokratibygging, og som vil videreføre Amedias publisistiske plattform og formålsparagrafer: «Det er både vemodig og et veiskille at LO avvikler sitt eierskap. Men vi har fått en framtidsrettet løsning for Amedia», sier hun.
Konsernsjef Are Stokstad er glad for at Amedia får en langsiktig eier med dyp forståelse for avisenes samfunnsrolle og tro på vår evne til å utvikle sterke lokale posisjoner gjennom godt redaksjonelt og kommersielt innhold. «Amedia opplever sterk abonnementsvekst og er inne i en god utvikling. Nå som eierspørsmålet er avklart, kan vi med full kraft videreføre arbeidet for å levere på selskapets ambisiøse strategi- og forretningsplan. Jeg gleder meg til å utvikle konsernet videre til beste for alle våre aviser i samarbeid med eierstiftelsen og konsernstyret», sier Stokstad.
Salget verdsetter Amedia til 1,4 milliarder kroner. Etter fradrag for gjeld og gjeldsrelaterte poster er kjøpesummen for aksjene 395 millioner kroner.
Kontaktpersoner:
Sparebankstiftelsen DNB: André Støylen, tlf 950 69 536
LO: Gerd Kristiansen, tlf 971 68 051
Telenor: Knut Ivar Solnes, tlf 906 14 758
Amedia: Are Stokstad, tlf 911 91 175
Om Amedia
Amedia er landets største utgiver av lokale medier. Daglig når konsernets medier to millioner lesere.
Amedias redaksjonelle medarbeidere er hver dag til stede i lokalsamfunn over hele landet for å rapportere om det som skjer. Samtidig bidrar våre selgere til å skape lokale markedsplasser gjennom å koble lokale næringsdrivende med kunder. Sammen dekker disse funksjonene vårt samfunnsoppdrag i alle lokalesamfunn hvor Amedia er til stede. Verdiene som ligger til grunn for Amedias tolking av samfunnsoppdraget finner man i vår forretningsidé og vår utgivererklæring.
Følg pressemeldinger fra Amedia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Amedia
Rima Iraki blir samfunnsredaktør i Romerikes Blad22.10.2024 12:13:51 CEST | Pressemelding
(Denne pressemeldingen sendes ut på vegne av Romerikes Blad) Rima Iraki (41) er ansatt som samfunnsredaktør i Romerikes Blad. – Nå skal jeg tilbake dit jeg kommer fra. Det gleder jeg meg skikkelig til, sier hun.
Marie B. Willumsen blir analysedirektør i Amedia15.10.2024 10:01:03 CEST | Pressemelding
Marie B. Willumsen (39) er ansatt som analysedirektør i Amedia. Hun kommer fra stillingen som leder for innsikt og analyse i Digital Norway. Willumsen har lang erfaring fra mediebransjen, senest som leder for produkt og teknologi innen digital annonse i Polaris Media.
Nå er RA Stavanger i gang1.10.2024 12:00:30 CEST | Pressemelding
Stavangers nye byavis er i gang. – Dette er en viktig dag for byen, innbyggerne og mediemangfoldet, sier RA Stavangers ansvarlige redaktør Geir Søndeland.
Amedia blir eneste eier av Bergensavisen26.9.2024 11:45:05 CEST | Pressemelding
Amedia har inngått en avtale med Trond Mohn og Sparebanken Vest om å kjøpe tilbake de to minoritetspostene i Bergensavisen (BA) på til sammen 30 prosent.
RA Stavanger ansetter Bjørn Sæbø som kommentator11.9.2024 13:03:55 CEST | Pressemelding
(Denne pressemeldingen sendes ut på vegne av RA Stavanger) Bjørn Sæbø (59) er ansatt som kommentator på fulltid i RA Stavanger. Han er en kjent presse- og meningsprofil i byen og ledet i mange år Rogalands Avis som opphørte i januar. Stavangers nye byavis starter for fullt 1. oktober.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom