Ny pakkerekord i Posten

(Oslo, 18.12 2009) I Posten arbeides det døgnet rundt for å få fram enorme mengder julepost. De to siste døgnene er det satt ny pakkerekord.

Dette er den travle, gode tiden for alle i Posten. Her har julestria en helt spesielt betydning. Postbud, ansatte på postkontorer og de som sorterer pakker og brev på terminalene står ekstra hardt på for at alt skal komme fram til jul. Også de som vanligvis arbeider i administrasjonen – fra konsernsjefen og nedover – hjelper til i produksjonen.

I disse dager er det spesielt mye å gjøre. Aldri før har det gått så mange pakker gjennom Posten som de siste døgnene, og også antallet kort og brev er meget høyt. Onsdag og torsdag ble det sortert nesten 500 000 pakker som skal fram før 24. desember.

Elsker julekort
– Det norske folk elsker å skrive julekort – og alle i Posten stortrives med ekstrajobbingen som må til for å få fram de enorme mengdene pakker og brev før julaften, sier konsernsjef Dag Mejdell.

Også de som vanligvis jobber ved Postens hovedkontor hjelper til med sortering eller jobber på postkontorer.

I disse dager går det hvert døgn seks millioner brev gjennom brevsenteret i Oslo. Det er mellom to og tre ganger mer enn vanlig. Også på Godssenteret i Oslo er aktiviteten meget høy.   Halvparten av alle pakker og brev i Norge går gjennom disse to terminalene.

Ekstra ressurser og godt humør
Posten setter inn store ekstra ressurser for å sikre at all julepost kommer fram til jul. De fast ansatte står på ekstra. Sammen med julevikarer og folk fra administrasjonen, sørger de for at Posten er i rute med juletrafikken:

• 1200 ekstra årsverk – settes inn i sorteringen.
  • 750 ekstra bilavganger.
  • Kapasiteten på togene øker 20 prosent.
  • Postflyene flyr 50 ekstra avganger.

– Dette er den mest utfordrende og beste tiden av året for alle som jobber i Posten. Selv om det er mye å gjøre smiler alle. Planleggingen startet i januar, og vi har gledet oss til julerushet helt siden i sommer, sier Mejdell.

Så langt ser det ut som om volumene blir omtrent som i fjor – til tross for at folk sender færre brev resten av året. Over 7 millioner julepakker og 15–20 millioner julekort sendes med Posten nå. Det betyr at hver husstand sender 8 til 10 julekort.

SJEFEN SORTERER: I går var konsernsjef Dag Mejdell i aksjon på brevsenteret i Oslo. Han sorterte julekort som skal til Asker og Bærum. Foto: Nils Midtbøen

KLARGJØR: Karox Bawecani klargjør post som er kommet inn fra innleveringspostkasser og postkontoret i Oslo-området, før den sorteres og sendes til mottakerne i hele landet. Foto: Nils Midtbøen

POSTBUD I VINTERLAND: Britt Elise Grimsgård deler ut postkort på sin rute fra Geilo til Haugastøl på Hardangervidda. Foto. Nils Midtbøen

Ytterligere informasjon:
Postens pressetelefon 95 14 80 00