
Norsk mat i verdensklasse på nye frimerker

Alle de nordiske postselskapene gir i disse dager ut frimerker med Nordisk matkultur som tema. Posten Norge har valgt å bruke retter fra Maaemo og fra Hurtigruten som motiver.
Restaurant Maaemo i Oslo er den ypperste eksponenten for det nye, norske kjøkkenet, og fikk for kort tid siden tre stjerner i Michelins restaurantguide. Hurtigruten har lansert et nytt konsept i restaurantene på alle sine skip, og satser på kortreist mat med råvarer fra områdene skipene reiser gjennom.
- Frimerker er på mange måter er lands visittkort. De nye frimerkene har en verdi på 14 kroner, som brukes for porto til brev til Europa. Det er fint å kunne profilere norsk matkultur på denne måten, sier Postens konsernsjef Dag Mejdell.
De to motivene ble valgt i samarbeid med matkunstneren og matjournalisten Andras Viestad.
- Frimerkene gjenspeiler at norske topprestauranter i dag bruker kortreist norske mat for å skape nye mattradisjoner. Jeg vil takke Posten som synliggjør dette, sier Andreas Viestad.
Retten fra Hurtigruten er Rødbetebyggotto med torsk, grønnkål og bjørkesalt, med Freddy Storaker Bruu, som ansvarlig kokk. Maaemos rett er Sjøkreps på granbar, med Espen Holmboe Bang som kokk.
Fredag 15. april er frimerkene i salg over hele Norge. De har verdi på 14 kroner, som kan brukes på vanlig brev til Europa.
Nordisk matkultur
Nummer: NK 1930 – 1931
Motiv: Sjøkreps på granbar, Rødbetebyggotto med torsk, grønnkål og bjørkesalt
Utforming: Kristin Granli
Foto: © Mette Randem, metterandem.no
Verdi: Kr 14,00 x 2
Opplag: 250 000 av hvert frimerke. 90 000 miniatyrark
Trykk: Offset fra Joh. Enschedé Security Print, Nederland
NK 1930
Sjøkreps på granbar. Kokk: Espen Holmboe Bang, Maaemo.
NK 1931
Rødbetebyggotto med torsk, grønnkål og bjørkesalt. Kokk: Freddy Storaker Bruu, Hurtigruten. Keramikk: Anne Udnes.
Miniatyrark
Øverst: The Kitchen Table på Maaemo. Foto : ©Bandar Abdul-Jauwad, Maaemo.
Nederst: Hurtigruteskipet MS “Polarlys”. Foto: Ørjan Bertelsen,© Hurtigruten.
Kontakter
Gjelder kun pressehenvendelser
Tel:+ 47 95 14 80 00presse@posten.noBilder





Om Posten Norge
Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.
Følg pressemeldinger fra Posten Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Posten Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Posten Norge
Grønt og blått frimerke markerer Oslo som europeisk miljøhovedstad26.12.2018 12:00:00 CET | Pressemelding
Blå fjord, grønn skog – og den europeiske miljøhovedstaden i midten.
Juleposten kom fram24.12.2018 12:00:00 CET | Pressemelding
Fra Postens terminaler over hele landet meldes det om rekordmange pakker i desember – og rent bord julaften.
Denne helgen MÅ du huske to ting15.12.2018 12:41:01 CET | Pressemelding
Fristen for å sende post som skal rekke frem til jul er i morgen, søndag. Og så må du hente pakkene dine så fort som mulig.
Mye julepost med digitale frimerker15.12.2018 08:45:00 CET | Pressemelding
For første gang kan juleposten sendes med digitale frimerker. Bare den siste uken er det skrevet hele 50.000 koder.
Posten vurderer ytterligere sentralisering13.12.2018 14:34:13 CET | Pressemelding
Fallet i brevvolumene skjer raskere enn noensinne, og Posten varsler ytterligere tiltak for å møte de økonomiske konsekvensene av dette.