
Rekordhøy trivsel i Posten

I 2015 svarte 82 prosent av medarbeidernes på konsernets organisasjonsundersøkelse. Den viste en tilfredshet på rekordhøye 80 poeng (på en skala fra 1 – 100) og at medarbeidertilfredsheten i Posten har steget gradvis år for år fra 61 poeng da undersøkelsen startet i 2001.
- Dette er tidenes beste resultat for konsernet og et resultat som få andre store, sammenlignbare virksomheter kan måle seg med. Det er ganske utrolig. Man skulle nesten ikke tro det var mulig, med tanke på at Posten Norge har gjennomført store omstillinger og redusert bemanningen med rundt 1000 ansatte hvert år, de siste årene, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge.
Flere på jobb
Parallelt med økende trivsel, synker sykefraværet i Posten Norge. Siden 2006 har konsernet gjennomført et omfattende arbeid for å få ned sykefraværet, og ført til en nedgang i perioden fra 9,2 prosent til 6,0 prosent i 2015.
Det betyr 559 flere medarbeidere på jobb i dag sammenlignet med inngangen til 2006.
- Jeg mener suksessfaktorene er godt teamarbeid og langsiktig jobbing med sykefravær. Det er meget tilfredsstillende å se at valgene vi tok for mange år siden, nå gjør at de ansatte trives godt og har lavere sykefravær. Vi har mange ildsjeler i konsernet som lever for å levere og som finner nye veier for å løse kundenes hverdagsproblem, sier Mejdell.
Har spart én milliard
I tillegg til at lavere sykefravær betyr flere medarbeidere på jobb, innebærer det også store økonomiske besparelser for konsernet. Siden 2006 har Posten Norge spart over 1 milliard kroner som følge av redusert sykefravær og færre skader.
I tillegg til lavere sykefraværs- og skadekostnader, er kostnadene til pensjons- og forsikringsavtaler redusert kraftig. Dette utgjorde til sammen en besparelse på 223 millioner kroner i 2015.
Les om postbudet Birger - én av dem som trives med jobben i Posten
Kontakter
John Eckhoffpressesjef
Tel:+47 913 97 071john.eckhoff@posten.noGjelder kun pressehenvendelser
Tel:+ 47 95 14 80 00presse@posten.noBilder

Om Posten Norge
Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.
Følg pressemeldinger fra Posten Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Posten Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Posten Norge
Grønt og blått frimerke markerer Oslo som europeisk miljøhovedstad26.12.2018 12:00:00 CET | Pressemelding
Blå fjord, grønn skog – og den europeiske miljøhovedstaden i midten.
Juleposten kom fram24.12.2018 12:00:00 CET | Pressemelding
Fra Postens terminaler over hele landet meldes det om rekordmange pakker i desember – og rent bord julaften.
Denne helgen MÅ du huske to ting15.12.2018 12:41:01 CET | Pressemelding
Fristen for å sende post som skal rekke frem til jul er i morgen, søndag. Og så må du hente pakkene dine så fort som mulig.
Mye julepost med digitale frimerker15.12.2018 08:45:00 CET | Pressemelding
For første gang kan juleposten sendes med digitale frimerker. Bare den siste uken er det skrevet hele 50.000 koder.
Posten vurderer ytterligere sentralisering13.12.2018 14:34:13 CET | Pressemelding
Fallet i brevvolumene skjer raskere enn noensinne, og Posten varsler ytterligere tiltak for å møte de økonomiske konsekvensene av dette.