100 000 kroner til Eid Ride- og Køyreklubb fra Gjelsten Stipendet

Lørdag kveld under det internasjonale ridestevnet Norwegian Horse Festival ved NOVA Spektrum på Lillestrøm ble Gjelsten Stipendet delt ut for tredje gang. Eid Ride- og Køyreklubb var en av 10 norske klubber som kunne motta en sjekk fra Gjelsten Holding AS på kroner 100 000.
Bjørn Rune Gjelsten og Solveig Gjelsten delte sammen med president i Norges Rytterforbund Tore Sannum (th) ut 100 000 kroner til ti rideklubber lørdag kveld under Norwegian Horse Festival på Lillestrøm – Eid Ride- og Køyreklubb mottok stipendet ved klubbleder Anna Stegane som hadde følge av Siri Endal fra Norsk Fjordhestsenter samt seks år game Kristina Endal Moldestad. (Foto: Equinesportphotography/Une Susrud)

Avtalen mellom Norges Rytterforbund og Gjelsten Holding AS ved Bjørn Rune Gjelsten er den største samarbeidsavtalen Norges Rytterforbund noen gang har inngått. Over en tiårsperiode fra 2020 skal totalt 10 millioner kroner deles ut i form av 10 årlige stipend på 100 000 kroner. Det var Bjørn Rune Gjelsten og Solveig Gjelsten som sammen med president i Norges Rytterforbund, Tore Sannum, delte ut stipendet.

Gjelsten vil belønne klubbenes innsats

Hele 75 søknader hadde kommet inn ved utløpet av søknadsfristen. Etter grundige vurderinger hadde juryen bestående av Bjørn Rune Gjelsten fra Gjelsten Holding AS, NRYFs visepresident Ingvild Østli og generalsekretær Beate Heieren Hundhammer kommet frem til årets mottakere av Gjelsten Stipendet.

-2022 er frivillighetens år, og for en flott avrunding av året dette er, innledet presidenten. -Det er lokalt og i rideklubbene grunnlaget for ryttersporten legges. Det er rideklubbene som tar imot nye medlemmer og nye ryttere gjennom rideskoler, treninger og ulike klubbaktiviteter og stevner. Dette er en avtale vi er veldig takknemlig for – Gjelsten har sett hvilken innsats rideklubbene gjør og vil belønne denne innsatsen ved å dele ut stipend til det beste for Norges ryttersport, med håp om at dette skal inspirere og motivere til utvikling av sporten. Det er den enorme innsatsen som gjøres av alle rideklubbene som skal hedres med disse stipendene – og i tillegg vil nok 100 000 kroner gjøre godt i mange klubbkasser. Vi trenger og ønsker enda flere bærekraftige rideklubber.

-Dette betyr kjempe mye, sier Anna Stegane, leder i Eid Ride- og Køyreklubb. -Dette blir første steg i et stort opprustningsprosjekt vi har sammen med vår samarbeidspartner Norsk Fjordhestsenter – dette var virkelig en kickstart og en motivasjonsfaktor for det videre arbeidet. Vi er veldig takknemlig for å motta dette stipendet, og det er øremerket vanningsanlegg i ridehallen og blir et av de første tiltakene vi gjør.

Gjelsten Stipendet

Samarbeidsavtalen mellom Gjelsten Holding AS og Norges Rytterforbund ble presentert i 2020 under Norwegian Horse Festival. Gjelsten Holding AS ønsker med Gjelsten Stipendet å motivere og inspirere både topp og bredde i norsk ryttersport til å sette seg nye mål og utvikle norsk ryttersport videre og styrke rideklubbene. Gjennom en periode på 10 år vil Gjelsten Holding AS bidra ved å dele ut totalt 10 millioner kroner over en 10 års periode, til klubber som tar eller har hatt initiativ som styrker og utvikler ryttersporten.

Norges Rytterforbund ble stiftet 10.desember 1915 og med rundt 32 500 medlemmer er i dag det 11 største særforbundet i NIF.  Tilsluttet NRYF er det ca 340 klubber, og 17 kretser. NRYF bygger sine aktiviteter på idrettens grunnverdier. All idrettslig aktivitet skal bygge på grunnverdier som idrettsglede, fellesskap, helse, ærlighet og dyrevelferd. Videre skal alle aktiviteter i regi av NRYF tilrettelegges på en slik måte at sikkerheten settes i høysetet.