100 000 kroner til 10 rideklubber fra Gjelsten Stipendet

Fredag ettermiddag under det internasjonale ridestevnet på Gjelsten Arena på Linnesvollen ble det delt ut 10 stipender pålydende 100 000 kr.
Foto: Norges Rytterforbund

I 2019 inngikk Norges Rytterforbund og Gjelsten Holding AS ved Bjørn Rune Gjelsten den største samarbeidsavtalen Norges Rytterforbund noen gang har inngått. Over en periode på 10 år skal totalt 10 millioner kroner deles ut i form av 10 årlige stipend på 100 000 kroner. Det var Bjørn Rune Gjelsten som sammen med president i Norges Rytterforbund, Tore Sannum, delte ut stipendet.

Mange gode søknader

I år fikk juryen, som bestod av Bjørn Rune Gjelsten, NRYFs visepresident Ingvild Østli og NRYFs generalsekretær Beate Heieren Hundhammer, nærmere 100 søknader til vurdering. Av mange gode søknader skulle 10 plukkes ut – og de heldige rideklubbene som nådde opp i år var:

Arendal og Grimstad Rideklubb

Dikemark Rideklubb

Gjøvik Rideklubb

Haugesund Rideklubb

Hønefoss og Ringerike Rideklubb

Molde Rytterklubb

Nes Rideklubb

Starum Hestesportsklubb

Verdal og Omegn Rideklubb

Åsane Rideklubb

Gjelsten vil belønne klubbenes innsats:

- Gjennom sitt engasjement innen ryttersporten, har Bjørn Rune Gjelsten sett hvilken innsats rideklubbene gjør – og han ønsker å støtte opp om den og belønne de som står på for sporten. Det er den store frivillige innsatsen som hedres, og nå, når vi har kommet dit at vi deler dette ut for andre år på rad kan vi allerede se at dette stipendet virker etter sin hensikt, det inspirerer og motiverer til utviklingen av sporten. Vi håper at Gjelsten Stipendet også bidrar til at andre ser hvordan ryttersporten er i ferd med å etablere seg om en av de virkelige store idrettene i Norge, slik den også er i mange andre land, sa NRYFs president Tore Sannum.

Statutter Gjelsten Stipendet

1. Alle klubber tilknyttet NRYF kan søke stipend, uavhengig av størrelse og aktivitetsnivå.
    Primært klubber i NRYF kan motta «Gjelsten Stipendet», dog unntak lag, foreninger og selskap som er med på å fremme ryttersporten.
  2. Tiltakene/prosjektene skal som prinsipp ha varig verdi. Fortrinnsvis ikke enkelttiltak.
  3. Tiltakene/prosjektene kan være relatert til anlegg, arrangement, etc.
  4. Tiltakene/prosjektene skal ha som hensikt å øke interessen for, og styrke norsk ryttersport.
  5. Det forutsettes at alle som mottar «Gjelsten Stipendet», følger NRYF etiske retningslinjer og verdigrunnlag.