10 tips for deg som tar med elbilen på sommerferie

I sommer skal mange tilbringe ferien i eget land – og for mange er sommerferie med elbilen et naturlig valg. Om du forbereder deg godt ligger alt til rette for en god opplevelse langs norske sommerveier.
Foto: Johner.se

Både nye og mer erfarne elbileiere er klar for sommerferie – og spørsmålet mange stiller seg er hvordan du best kan forberede deg til sommerferien i elbil. Her er tipsene som kan gjøre det lettere å feriere i elbil.

1. Klargjør bilen
Noe av det viktigste er å klargjøre bilen til turen. Start med et fulladet batteri, sørg for at dekktrykket er som det skal, og at alt utstyr er pakket med. Har du hjemmeladeren Easee og smart lade-appen fra True Energy gjennom LOS – er du sikret en best mulig start på reisen.

2. Beregn energiforbruket
Finn fram kalkulatoren – du trenger ikke være en matteekspert, men det er lurt å beregne hvor langt du kan kjøre per opplading. Om lasten er tung – eller om du trekker en campingvogn – vil dette gå ut over rekkevidden som er spesifisert fra produsenten på din bil.

3. Planlegg reiseruta
Når du skal kjøre langt med elbil er det lurt å sjekke kartet godt før start. Sjekk hvor på ruta de forskjellige ladestasjonene befinner seg. Google Maps, PlugShare og andre apper kan hjelpe deg med å finne ladestasjonene.

Sjekk også ladealternativene i området du skal besøke. Kanskje hotellet ditt har ladestasjon – eller kan du lade mens du besøker et kjøpesenter eller en nasjonalpark?

4. Vit hva ladetettheten er
Ladetetthet handler om hvor mange ladestasjoner du kan finne innenfor et gitt område. Med nye ladestasjoner som dukker opp overalt, kan det være vanskelig å finne et eksakt svar på det, men eksisterende kilder er et godt utgangspunkt.

Via ladetetthet får du en ide om hvor mange, og hvor gode ladealternativer som finnes, når du besøker eller kjører gjennom et område.

5. Vurder å bruke én ladeleverandør
Avhengig av hvor du skal på ferie og hvilken rute du velger, er det flere leverandører av ladeløsninger og ladestasjoner. Det kan være en fordel å velge én eller flere før starten av turen. Dette gir deg større sjanse for å bruke hurtiglading underveis, og kan samtidig redusere kostnadene ved lading.

Uansett hvem du velger å registrere deg med, er det lurt å teste apper og ladere før avreise, slik at du vet hvordan det fungerer.

6. Ha reservekabelen klar
Ladekablene du skal bruke under turen, kan variere. Noen steder vil det for eksempel være stikkontakter, men ingen dedikerte ladestasjoner. Ha derfor en reservekabel klar.

7. Spør andre elbileiere
En av de beste kildene til kunnskap og innsikt om kjøreturen, er andre elbileiere. Be om råd i nettforum og reiseforum, hvor medlemmer deler sine erfaringer. Du kan finne andre som har besøkt de samme områdene du vurderer å kjøre til, og høre deres erfaringer fra turen.

8. Planlegg pausene - og ta hensyn til nestemann
Vi er store tilhengere av ladehygge. Med det mener vi å ta deg tid til å nyte pausene under turen. Kanskje spille et spill med barna, eller ha en ekstra lang lunsj og nyte kvalitetstid sammen, mens bilen lader.

Med litt planlegging og fantasi kan pausene underveis gjøres til deres egne miniferier.

Husk også på ladereglene – ikke parker på en ladestasjon lengre enn nødvendig – ofte holder det å lade bilen opp til 80 % kapasitet. Du kan også legge en lapp i ruta dersom du forlater bilen under lading – slik at nestemann i køen vet omtrent når du kommer tilbake. Om alle er flinke til dette – blir ladekøene kortere i sommerferien.

9. Kjør konservativt
Jo raskere eller mer ujevnt du kjører, jo fortere tømmes batteriet. På lengre turer bør du ha etterstrebe å kjøre så smidig som mulig. Ved å holde deg til fartsgrensen og kjøre stabilt, kan du spare en opplading.

10. Nyt turen
Med 10 tips kan det høres ut som det er vanskelig å bruke elbilen på ferie. Det er imidlertid ikke tilfelle. Ja, det krever en litt annen tilnærming, hvor du må bremse ned og nyte turen. Samtidig er elbilen mye mer stillegående, og gir muligheter og opplevelser som du ikke kan få andre steder. Og når alt kommer til alt, er ikke det hva ferie handler om?

Artikkelen er utarbeidet av True Energy i samarbeid med LOS. Les mer om hvordan du automatisk kan gjøre ditt strømforbruk intelligent og billigere via din smarttelefon

Foto: LOS / Victoria Nevland
Foto: LOS / Victoria Nevland