10 nye prosjekter skal teste ut løsninger for utslippsfrie anleggsplasser
Pilotprosjektene skal gjennomføres av Statens vegvesen, Nye Veier og Bane NOR. Til sammen blir det satt av 65 millioner kroner til prosjektene.
Følgende prosjekter får tilsagn om tilskudd i 2023:
Ombygging av dieseldrevet skinnegående kjøretøy til batteri (0,9 millioner kroner)
Bane NOR ønsker å bygge om en dieseldrevet lastetraktor til å bli batteridrevet. Det finnes i dag ikke lastetraktorer med batteridrift på markedet, og det er lite erfaring rundt bruken av batteriteknologi. Ombygging av lastetraktoren vil gi erfaring med ombygging fra diesel til batteri, samt bruk av batteriteknologi i forbindelse med drift og vedlikehold av jernbanen. Prosjektet fikk tilsagn om 5 millioner kroner i fjor. Årets tilskudd går til videreføring av prosjektet.
Ladbar elektrisk gravemaskin til bygging av omformerstasjon i Sande
(1,3 millioner kroner)
Bane NOR vil ta i bruk elektrisk gravemaskin til å bygge omformerstasjon i Sande. Målet er å prøve ut ladbar elektrisk maskin på anleggsplass utenfor byområder, og at det vil bidra til at det blir flere prosjekter og maskiner prøves. Målet er at det igjen bidrar til at markedet vil få flere maskiner i drift, tilgangen blir bedre, og ladning og rigg kan bli enklere på sikt. Prosjektet fikk tilsagn om 3,1 millioner kroner i fjor.
Kunnskapsprogram om kontraktsmekanismer (1,8 millioner kroner)
Bane NOR vil etablere et kunnskapsunderlag for etablering av «beste praksis» for kontraktskrav og -evaluering for å fremme utslippsfri anleggsplass i transportvirksomhetene. Piloten har til hensikt å forberede et grunnlag for at transportetatene skal kunne samkjøre kontraktskrav som legges til grunn i anskaffelse av utbyggingsprosjekter for veg og bane.
Elektrifisering i bygging av ny miljøgate i Gran sentrum (12 millioner kroner)
Statens vegvesen ønsker å teste løsninger som effektiviserer den elektriske maskinparken, og får støtte til batterihengere som skal fraktes til der gravemaskinene står, slik at gravemaskiner slippe å bruke tid og energi på å belte seg frem og tilbake til ladepunkt. Prosjektet ønsker i tillegg å teste ut krav til massetransport og leveranse av asfalt med elektriske lastebiler. Det skal også etableres en permanent ladestasjon som kommunen vil overta etter anleggsperioden og vil inngå i ladeinfrastruktur for tungtransporten.
Ladeinfrastruktur og utstyr til å lade tunge elektriske kjøretøy i bygging av Gjønnestunnelen på E18 Lysaker-Ramstadsletta (4 millioner kroner)
Statens vegvesen vil etablere infrastruktur og utstyr til å lade tunge elektriske kjøretøy til massetransport. Prosjektet vil etablere et ladepunkt for lastebil i tilknytning til anleggsområdet på Gjønnes. Dette ladepunktet vil også kunne brukes til å hurtiglade en elektrisk anleggsmaskin i lunsjpauser, samtidig som en lastebil vil ha mulighet til å lade. Med god logistikk på anlegget vil dette være tilstrekkelig til både å drifte anleggsmaskin elektrisk og å oppnå stor andel elektrisk massetransport. Prosjektet bidrar til ny kunnskap om utslippsfrie lastebiler og hvordan disse vil fungere på et veganlegg.
Bruk av batteribanker i bygging av E18 Vestkorridoren Strand – Ramstadsletta
(10 millioner kroner)
Statens vegvesen ønsker å utvikle elektrisk stagboring og implementere batteribank i anleggsvirksomheten. Prosjektet vil undersøke bruk av batteribanker for å omgå kapasitetsproblematikken og forbedre logistikken rundt bruk av elektriske maskiner.
Ladeinfraktruktur for anleggsmaskiner på RV 15/E39 Nordfjordeid
(10 millioner kroner)
Statens vegvesen ønsker etablering av infrastruktur for lading av anleggsmaskiner og/eller tynge, elektriske kjøretøy. Det er planlagt tre ladepunkter langs rv. 15 som ligger sentralt i forhold til lading av maskiner for drift av veinettet i Nordfjord. Ladepunktene vil kunne brukes innenfor flere prosjekter de neste årene. Prosjektet bidrar til ny kunnskap om tilrettelegging for ladning av elektriske/utslippsfrie lastebiler, drift- og anleggsmaskiner og hvordan det vil fungere med mobile løsninger for mindre veianlegg og prosjekter. Dette er kunnskap som er egnet til å bidra til varige utslippsreduksjoner. Prosjektet bidrar også til uttesting av nullutslippsløsninger på anleggsplasser i transportsektoren.
Kunnskapsprogram for pilotering av utslippsfrie anleggsplasser (4 millioner kroner)
Nye Veier vil fortsette kunnskapsprogrammet som ble startet opp med bevilgning i 2022. Kunnskapsprogrammet er et samarbeid med Statens Vegvesen og Bane NOR, og skal finne gode kostnadseffektive løsninger for utslippsfrie anleggsplasser. Kunnskapsprogrammet bidrar til å samle opp og hente ut de kunnskapseffektene som de øvrige pilotprosjektene skal føre til.
Elektrifisering av bruarbeider – Grenlandsbrua på prosjektet E18 Rugtvedt – Langangen (15,8 millioner kroner)
Nye Veier ønsker å bytte ut dieselaggregater med elektriske aggregater. Prosjektet ble startet opp i 2022. I 2023 ønsker prosjektet å utvide elektrifiseringen på anleggsplassen ved å elektrifisere arbeidene ved to bruer og to tunneler. I tillegg vil det bli testet ny teknologi som skal bruke elektrisitet istedenfor gass i forbindelse med sveising. Prosjektet vil generere kunnskap og erfaring med midlertidig tilkobling til strømnettet i forbindelse med anleggsdrift, som vil føre til varige utslippsreduksjoner i sektoren. Prosjektet vil også innebære logistikkgevinster i form av at behovet for transport av diesel inn på anlegget vil reduseres. Prosjektet medfører i tillegg fordeler utover reduserte utslipp, da faren for lokal forurensning og støynivå reduseres ved å legge om fra dieselaggregater til elektriske.
Slamfordeling på E39 Lyngdal øst – Lyngdal vest (6 millioner kroner)
Nye Veier vil teste ut teknologi for å presse/filtrere ut væske fra slam for å kunne redusere volum, som muliggjøre reduksjon av transport til godkjent mottak. Det er etablert to testanlegg hvor man tester to ulike teknologier, målet er å gå videre med den teknologien som gir de beste resultatene. Prosjektet utførte forberedende arbeider og startet opp i 2022. I 2023 vil Nye Veier fullføre og utvide prosjektet.
I 2022 fikk 12 prosjekter til sammen 62 millioner kroner for å teste ut ulike løsninger for utslippsfrie anleggsplasser. Les mer om disse her.
Lenker
Om Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
En mer trafikksikker russetid i 2026: Ikke lov å bruke sidevendte seter og ståplasser under kjøring15.9.2025 07:18:59 CEST | Pressemelding
Regjeringen strammer inn bruken av sidevendte seter og ståplasser under kjøring. Fra og med 1. januar 2026 er det ikke lov å bruke disse plassene under kjøring.
Høring: Vil gjøre det enklere å få reiseinformasjon11.9.2025 13:53:33 CEST | Pressemelding
Regjeringen foreslår å innføre et regelverk som skal gjøre det enklere for folk å få oversikt og riktig informasjon om transporttilbudet.
Ny finansieringsordning for Norske tog – staten tilbyr tilbakekjøp av Norske togs obligasjonsgjeld10.9.2025 13:27:58 CEST | Pressemelding
Gjennom behandlingen av revidert nasjonalbudsjett for 2025sluttet Stortinget seg til regjeringens forslag om å legge om finansieringsmodellen til Norske tog, fra at selskapet tar opp lån i det private lånemarkedet til at staten skal tilby slik lånefinansiering. Omleggingen skjedde 1. juli 2025.
Veiåpning: Rv. 4 mellom Almenningsdelet og Lygnebakken på Hadeland2.7.2025 14:01:12 CEST | Pressemelding
Nå er utbedringen av strekningen mellom Almenningsdelet og Lyngebakken på Hadeland ferdig. Rv. 4 har fått breddeutvidelse og er nå en mer trafikksikker strekning. Veien er den siste av tre delstrekninger på Rv. 4 mellom Roa og Lynga.
Ny milepæl for innkreving av bompenger fra utenlandske kjøretøy2.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
– Det er viktig for finansieringen av våre veier og for tilliten til hele bompengeordningen at vi får krevd inn bompenger også fra utenlandske kjøretøy. Det har imidlertid vært en utfordring å identifisere kjøretøy fra enkelte europeiske land. Fra 1. august vil regelverket være på plass for å kunne få dette til, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom