Eksfin

10 milliarder kroner til «grønn» skipsfinansiering

Del
Eksportfinansiering Norge (Eksfin) har i løpet av fire år gitt statlige lån og garantier til en verdi av rundt 10 milliarder kroner til bygging av skip i Norge som bruker miljøvennlig drivstoff eller reduserer skadelige utslipp gjennom ny teknologi. Sist ut er det eksklusive og miljøvennlige ekspedisjonscruiseskipet «Le Commandant Charcot», levert fra VARD til franske PONANT i sommer.
FRANSK LUKSUS: Ekspedisjonsskipet «Le Commandant Charcot» går på en kombinasjon av elektrisitet og flytende naturgass.
FRANSK LUKSUS: Ekspedisjonsskipet «Le Commandant Charcot» går på en kombinasjon av elektrisitet og flytende naturgass.

De siste fire årene har Eksfin satt fart på det grønne skiftet til havs gjennom bidrag til finansieringen av 35 miljøvennlige fartøy til aktører som Hurtigruten, Norled, Fjord1, Color Group AS, Fjordline og Boreal.

Da VARD Søviknes i sommer leverte tidenes mest eksklusive ekspedisjonscruiseskip, Le Commandant Charcot, til franske PONANT, kunne man samtidig feire at Eksfin (tidligere Eksportkreditt Norge og GIEK) har bidratt med hele 10 milliarder kroner i statlige lån og garantier for å sikre oppdrag for norske verft – og det i løpet av bare fire år.

– Eksfin har vært fremoverlent de siste årene mot prosjekter med sterk miljøprofil og har vært med på å finansiere en rekke miljøvennlige skip. Vi er her for å øke den finansielle kapasiteten i norsk næringsliv, sier CEO Tone Lunde Bakker i Eksfin.

– Eksfin hjelper både rederier, verft og underleverandører og skal bidra til å fremme eksport fra Norge. Når vi har vært med på å finansiere stadig flere skip som bruker helt eller delvis miljøvennlig drivstoff, eller som tar i bruk ny teknologi som reduserer skadelige utslipp, så er det fordi industrien og finansnæringen i Norge endrer seg i en mer miljøvennlig retning, fortsetter Lunde Bakker.

Sterk konkurranse

Det var betydelig konkurranse mellom verft i Finland, Tyskland og Norge da det franske rederiet PONANT skulle velge hvem som skulle bygge det eksklusive ekspedisjonscruiseskipet «Le Commandant Charcot». Et viktig bidrag for at rederiet valgte VARD Søviknes i Norge var nettopp det norske eksportfinansieringstilbudet til Eksfin.

PONANT er ikke ukjent med norsk eksportfinansiering, og har seks ganger tidligere valgt norske verft for sine ekspedisjonscruiseskip, men dette syvende skipet skiller seg ut ved å være det første hybrid-elektriske polarforskningsskipet med isbrytende kapasitet som bruker flytende naturgass (LNG) som drivstoff.

– Leveransen av dette avanserte miljøteknologiske skipet styrker Norges skipsbyggingsposisjon i segmentet for high-end ekspedisjonscruiseskip, sier Tone Lunde Bakker. Jeg er glad for at Eksfin kunne bidra til å sikre denne viktige kontrakten for VARD.

Kostbart og grønt

Le Commandant Charcot har vært kostbart å bygge, og rederiet har betalt en betydelig del av kontraktsprisen med egne midler. Eksfin samarbeider med franske banker om den øvrige finansieringen av skipet, der Eksfin yter et lån på rundt 1,65 milliarder kroner. Samtidig dekker Eksfin risiko gjennom garantier for et enda høyere beløp, rundt 1,85 milliarder kroner. Så er det også banebrytende teknologi som leveres:

«Le Commandant Charcot» er et hybridskip som går på en kombinasjon av elektrisitet og flytende naturgass (LNG). Det norske selskapet Corvus har levert skipets batteripakke. Skipet er rustet for både lange og korte polarekspedisjoner. Det er designet etter nyeste miljøstandarder og bruker et energioptimaliserende system med de nyeste elektriske batteriene. Ponant estimerer at skipet vil begrense utslippet av både SOX, NOX og CO2 med opptil 95 % sammenlignet med vanlige cruiseskip.

PONANT vil med dette skipet tilby cruiseopplevelser til arktiske farvann og den faktisk geografiske Nordpolen (90 grader bredde), men også til Antarktis med Weddellhavet, Rosshavet og Adèlia land som destinasjoner. Skipsfart i disse sårbare områdene er underlagt et strengt regelverk og PONANT legger sterk vekt på miljøhensyn i sin virksomhet. Skipet er sertifisert som et «Clean Ship» i henhold til Bureau Veritas klassifikasjonssystem.

Bidrag til forskning i de polare sonene

Skipet er også utstyrt med fasiliteter for forskning som vil gi den vitenskapelige verden en plattform for studier av vann, luft, is og biologisk mangfold i polarområdene. Skipet er det syvende ekspedisjonscruiseskipet Vard leverer til PONANT, men det første av denne typen.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

FRANSK LUKSUS: Ekspedisjonsskipet «Le Commandant Charcot» går på en kombinasjon av elektrisitet og flytende naturgass.
FRANSK LUKSUS: Ekspedisjonsskipet «Le Commandant Charcot» går på en kombinasjon av elektrisitet og flytende naturgass.
Last ned bilde
10 GRØNNE MILLIARDER: Eksfins CEO Tone Lunde Bakker er godt fornøyd med 10 milliarder kroner i lån og garantier for å sikre grønne oppdrag for norske verft de siste fire årene.
10 GRØNNE MILLIARDER: Eksfins CEO Tone Lunde Bakker er godt fornøyd med 10 milliarder kroner i lån og garantier for å sikre grønne oppdrag for norske verft de siste fire årene.
Last ned bilde

Lenker

Om Eksfin

Eksfin
Eksfin
Støperigata 1
0250 Oslo

+47 22 87 62 00http://www.eksfin.no

Eksportfinansiering Norge (Eksfin) bidrar til å gjøre norske eksportnæringer konkurransedyktige i utlandet.

Eksfin kan stille statlige lån, garantier som fremmer konkrete salgskontrakter, eksportfremmende investeringer i Norge, eller andre typer transaksjoner som bidrar til norsk verdiskapning og sysselsetting. 

Den norske stat står bak Eksfins garantier og lån i hele løpetiden. Eksfins garantier nyter derfor godt av statens høye kredittrating AAA. Eksfins administrasjon og tapsutbetalinger dekkes både av renteinnbetalinger og garantipremier fra våre kunder, samt bidrag over statsbudsjettet.

I tillegg til ordninger med eksportformål, forvalter Eksfin også enkelte finansieringsordninger med andre næringspolitiske formål etter oppdrag fra Regjeringen.

Eksfin har 130 medarbeidere og hovedkontor i Oslo. Adm. direktør er Tone Lunde Bakker og styret ledes av Morten Støver.

Følg pressemeldinger fra Eksfin

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Eksfin på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Eksfin

Eksfin stiller seks milliarder kroner i lånefinansiering til Ørsted – Aibel skal bygge plattformer til britisk havvindpark15.3.2024 08:01:00 CET | Pressemelding

Danske Ørsted, en av verdens største havvindutbyggere, kjøper to omformerplattformer fra norske Aibel til havvindprosjektet Hornsea 3 på den engelske østkyst. Eksfins finansiering på EUR 525 millioner stilles under forutsetning av norske eksportleveranser. Avtalen bringer Eksfins samlede finansiering for norsk havvindindustri opp i nærmere 40 milliarder kroner.

Historisk høyt nivå på Norges vare- og tjenesteeksport. Eksportens andel av BNP fortsatt lavere enn i EU.11.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding

Eksport av varer og tjenester utenom olje og gass endte i 2023 på 1 225 milliarder kroner – det høyeste nivået noensinne. Både vare- og tjenesteeksporten økte i løpet av året. Selv om det er et godt år i norsk kontekst, er fortsatt eksport som andel av BNP lavere enn EU-gjennomsnittet. Eksporten legger grunnlag for 640 000 arbeidsplasser – hver femte arbeidsplass.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye