10 år med Nyt Norge på norske bord

Hipp Hipp Hurra! Flere og flere strekker ut hånda, hver dag, og velger norske arbeidsplasser, norsk landbruk og levende lokalsamfunn – i matbutikken!

Den offisielle merkeordningen for norsk mat – Nyt Norge - er ti år i mai og det er mye å feire! Hele ni av ti av dere forbrukere oppgir at dere gjenkjenner Nyt Norge-merket. Hva mer: Halvparten av oss sier at de alltid velger matvarer merket med Nyt Norge når de kan. Tenk på det! Vi som jobber med norsk mat får selvsagt lyst til å sprette en god norsk sider og feire slikt.

Men vi skal ikke feire oss sjøl. Vi har lyst til å bruke jubileet til å feire dere - alle der ute som velger Nyt Norge – som velger norsk mat og drikke. Dere virker som en veldig sympatisk, våken og samfunnsengasjert gjeng, det kan vi se i våre store årlige forbrukerundersøkelser, og vi merker det hver dag når vi kommuniserer med dere i alle våre digitale kanaler.

Her har du ti grunner til at Nyt Norge er viktig:

1. Norske arbeidsplasser
Vi gjør årlige undersøkelser der vi spør hvorfor dere synes det er viktig å velge norsk. Da svarer dere ikke først og fremst at dere mener norsk mat smaker bedre enn annen mat, åh nei, dere er mer samfunnsengasjerte enn som så! Først og fremst er dere (nesten nitti prosent!) opptatt av norske arbeidsplasser. Dere tenker på de nesten 100.000 ansatte i næringsmiddelindustrien - en av de største fastlandsindustriene i landet. Flott!

2. Levende bygder
En annen ting dere mener er viktig, er levende lokalsamfunn. Dere vet at uten landbruk og matindustri i distriktene, så får vi ikke levende bygder med lys i husene, dyr i fjøsene, unger i barneskolene, aktive idrettslag – ja, levende bygder med utvikling, liv og puls.

3. Maten kommer fra hele Norge
Når vi lager filmer eller artikler om hvor maten din kommer fra, får vi ofte kjempegod respons. Det kan være frukt fra Hardanger, grønnsaker fra Toten eller lam fra Vestlandet. Det kan være smaker fra barndommen i Nord-Norge eller minner fra ferien i Trøndelag. Maten vår kommer fra hele Norge og mange kjenner seg igjen i historiene og i produktene og vil vite mer og heier på norsk mat.

4. Dere vil ha trygg mat
At maten vår er trygg tar mange som en selvfølge. Faktisk er det bonden som legger grunnlaget for at nettopp det nesten ER en selvfølge i Norge. Bonden produserer mat etter strenge regler og systemet heter KSL – Kvalitetssystemet i landbruket. Dette systemet er faktisk unikt i verden. Og dere stoler på systemet – over åtti prosent av alle som sier de vil ha norsk mat, sier det er fordi de opplever den som trygg!

5. Mange velger Nyt Norge
Halvparten av dere sier at dere alltid velger matvarer merket med Nyt Norge når dere kan. Det betyr at garantien om at råvarene er norske, at strenge norske regler blir fulgt og at maten blir produsert og pakket i Norge er viktig for deg og du stoler på oss.

6. Friske dyr trenger ikke medisiner
Dere er veldig glade for at norske matproduserende dyr har unikt god dyrehelse og får svært lite antibiotika sammenlignet med husdyr i andre land. God dyrehelse er grunnleggende for dyras velferd og vi er gode på dyrehelse - best i verden sier noen.

7. Plantene våre er friske
God plantehelse er blitt mer og mer viktig og dere er veldig interessert i alt stoffet vi lager om hvorfor norske planter og vekster er så friske. Kaldt, norsk klima, for eksempel, bidrar til god plantehelse, lite skadedyr og minsker behovet for å bruke plantevernmiddel.

8. Dugnad må til!
Under tørkesommeren i fjor gikk mange av dere til butikkene og handlet små, eller skjeve og rare grønnsaker. Dere vet at ustabilt klima øker sårbarheten i norsk matproduksjon. Vår selvforsyningsgrad er på ca. førti prosent og i fremtiden er det ingen garanti at det til enhver tid er mat å få tak i. Jo mer norsk mat dere handler, desto mer styrkes matberedskapen.

9. Norsk klima gir gode smaker
Selvsagt er dere også glade i god mat og gode råvarer - og dere vet at dette alene er god grunn til å velge norsk. Norske kokker hevder seg verden rundt og det er med norske råvarer de briljerer. Det unike norske klimaet gir oss tross alt råvarer i verdensklasse, både grønnsaker, frukt, kjøtt og fisk.

10. Dere digger å lære mer!
Jobben vår er å gjøre det enkelt for forbruker å velge norsk mat, og det er vel kanskje en av de mest takknemlige jobbene en kan ha. Vi viser fram ekte, norsk matproduksjon, og det er gøy å se hvor interesserte dere er i å få vite mer. Dere liker filmer om ugressroboter, om rapsdyrking, om våronn, om lefseproduksjon. Over 130 000 så den siste videoen vi la ut på Facebook!

Når du kjøper Nyt Norge, så kjøper du noe mer enn et produkt. Du kjøper norske arbeidsplasser. Norsk landbruk. God dyre- og plantehelse. Vi ser at nå, etter ti år, er det flere og flere av dere som strekker ut hånda i matbutikken og velger alt dette. Hver dag. Det er verdt å feire, synes vi! Så gratulerer med dagen til alle dere som er med oss. Nyt Norge!