1 av 5 bussjåfører blir ikke kompensert for overtidsarbeid

I en medlemsundersøkelse fra Yrkestrafikkforbundet svarer 1 av 5 bussjåfører at de som regel ikke blir kompensert når de jobber lengre enn avtalt.
Forbundsleder Jim Klungnes mener dette skyldes at mange busselskaper setter opp rutetabellene slik at sjåførene alt for ofte må jobbe rett under overtidsgrensen.
‒ Sjåførene har krav på overtidsbetaling om de jobber over 10 minutter ekstra, så dermed spekulerer man i rutetider. De legges så stramt opp at sjåførene kan være forsinket hver dag, men gjerne rett under 10-minuttersgrensen. I løpet av en uke, en måned og et år blir det mange timer ekstrajobb som blir ubetalt, sier Klungnes.
Dette støttes av sjåførene selv, da 40 prosent av dem svarer at de ofte er forsinket på ruten de kjører. I 2019-utgaven av undersøkelsen svarte for øvrig halvparten av bussjåførene at de ofte opplevde stress i jobben.
‒ Dessverre er det blitt slik at selskapene kun konkurrer på pris i anbud. Ettersom timelønnen til sjåføren er den samme, handler det bare om å kunne klare å skvise mest ut av sjåførene i løpet av en dag for å kunne tilby lavest pris. Det skaper arbeidsforhold som er uakseptable, sier Klungnes.
Om undersøkelsen
Yrkestrafikkforbundet (YTF) er det forbundet som organiserer flest bussjåfører i Norge. Undersøkelsen ble gjennomført blant YTFs medlemmer. Mer enn 1.500 bussjåfører besvarte undersøkelsen.
Bilder

Om Yrkestrafikkforbundet
Yrkestrafikkforbundet (YTF) organiserer nesten 12.000 arbeidstakere i transportbransjen og er blant annet det forbundet som organiserer flest bussjåfører i Norge.
Vi har over 400 tillitsvalgte rundt om i landet og har medlemmer innen buss, gods, lager og logistikk, bane, funksjonærer, taxi, bilbergere, anleggstransport, kran, miljøtransport, mobilitetsbransjen og parkering.
Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Offentlige midler brukes til organisert pirattaxi i Trøndelag26.6.2025 12:55:08 CEST | Pressemelding
Yrkestrafikkforbundet i Trøndelag slår alarm etter at fylkeskommunale AtB har innført en samkjøringstjeneste som lar privatpersoner kjøre passasjerer mot betaling – uten løyve, kjentmannsprøve eller helsesjekk. – Dette er organisert pirattaxi i offentlig regi, sier Frode Wærness i YTF Region Trøndelag.
Over halvparten av bussjåførene frykter for livet på jobben12.5.2025 09:46:07 CEST | Pressemelding
Yrkestrafikkforbundet (YTF) har gjennomført en omfattende sikkerhetsundersøkelse blant sine medlemmer innen buss- og godstransport. Undersøkelsen blant 2000 sjåfører bekrefter det YTF lenge har advart mot – sjåførene sitter med dødsangst i fronten av bussen. Resultatene av undersøkelsen, som ble gjennomført i september 2024 med over 2000 respondenter, viser at over halvparten av sjåførene mener at de ikke er tilstrekkelig beskyttet mot kollisjoner.
EUs vedtak om å la 17-åringer kjøre lastebil møter motstand i Norge9.12.2024 08:51:28 CET | Pressemelding
EU-parlamentet har nylig vedtatt å åpne for at ungdom ned til 17 år kan kjøre tunge kjøretøy under oppsyn av en erfaren sjåfør, med mulighet for å kjøre alene fra fylte 18 år. Forslaget, som er ment å avhjelpe sjåførmangel i Europa, møter sterk motstand fra Yrkestrafikkforbundet (YTF). Forbundet frykter at en senking av aldersgrensen vil gå på bekostning av sikkerheten på veiene og advarer norske myndigheter mot å følge EU i dette spørsmålet.
Slutt på fri frakt og utnyttelse av varebilsjåfører – YTF sikret minstelønn til bransjen29.10.2024 15:57:00 CET | Pressemelding
Fra luselønn til rettferdig lønn: Et historisk vedtak sikrer varebilsjåfører en minstelønn på 222 kroner i timen og setter en stopper for utnyttelse i bransjen. Endelig får tusenvis av sjåfører i Norge betalt for jobben de gjør – og det er et tydelig signal til useriøse aktører.
Statsbudsjettet 2025: Busstilbudet flere steder står ovenfor kollaps7.10.2024 11:00:53 CEST | Pressemelding
Yrkestrafikkforbundet (YTF) slår alarm over regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025. Busstilbudet i flere fylker står i fare for å kollapse dersom regjeringen ikke øker støtten til kollektivtransporten betydelig. Til tross for en videreføring av 6,45 milliarder kroner til store kollektivprosjekter, dekker dette ikke de skyhøye driftskostnadene og det vedvarende passasjertapet etter pandemien.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom