1 av 4 planlegger å dra på vinterferie

Nesten en av fire nordmenn planlegger å ta vinterferie i år, det viser tall fra Virke Reiselivs befolkningsundersøkelse. – Reiselysten er høy uavhengig av om man velger å reise til utlandet eller å være turist i eget land, sier Astrid Bergmål, leder i Virke Reiseliv.

Astrid Bergmål,
Leder Virke Reiseliv.
Astrid Bergmål, Leder Virke Reiseliv.

Totalt planlegger 23 prosent å ta vinterferie. Tallet er stabilt sammenlignet med tidligere år. Av disse planlegger 45 prosent å reise til utlandet, noe som er en økning fra i fjor, da 41 prosent svarte det samme. Vinterferie i utlandet er aller mest populært blant østlendingene, der 56 prosent av de som skal ha ferie planlegger å reise ut av landet.

− Det er ingenting som tyder på at verken svak krone eller økende miljøbevissthet demper folks reiselyst. Folk fortsetter å reise på ferie til utlandet. Samtidig ser vi at folk er mer opptatt av bærekraft når de reiser. Reisebransjen jobber derfor aktivt med å levere grønnere og mer ansvarlige reiser, sier Astrid Bergmål.

Spania bevarer sin popularitet som landet flest reiser til for å få sol og varme. I år vil hele 40 prosent av de som planlegger utenlandsferie velge Spania som reisemål.

Blant de som velger å bli i Norge er Innlandet favoritten. Hele 30 prosent av de som reiser i Norge velger reisemål i dette fylket, som har en rekke skidestinasjoner. Vestlandet følger med 19 prosent, deretter Viken med 15 prosent.

Kun 2 av 10 av de som tar ferie velger å tilbringe den hjemme.

− For de som blir hjemme er vinterferien en god anledning til å oppleve de attraksjonene man har rundt seg. Akvariet, museet, kinoen eller en av de mange gode restaurantene vi har i Norge. Jeg vil oppfordre de som blir hjemme til å benytte anledningen til å være turister i egen by eller bygd, sier Bergmål.

Uansett feriedestinasjon, er det samvær med familie og venner som er absolutt viktigste formål for vinterferien. Å utøve aktiviteter, som for eksempel ski- eller fotturer, og dyrke egne interessert scorer også høyt på formål med denne ferien.

Astrid Bergmål
Leder Virke Reiseliv
Tlf. 460 58 951
astrid.bergmal@virke.no

Astrid Bergmål,
Leder Virke Reiseliv.
Astrid Bergmål, Leder Virke Reiseliv.

Virke er hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen i Norge, og representerer over 22.000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på de som driver virksomhet.

Virke: Regjeringen berger norsk næringsliv fra sikker død2.4.2020 18:12:08 CESTPressemelding

Torsdag kveld la regjeringen fram planen for hvordan kompensasjonsordningen for koronarammede virksomheter skal utformes. Virke har samarbeidet tett med regjeringen frem til fremleggelsen. – Regjeringen har lyttet til våre innspill og redder nå store deler av norsk næringsliv fra en sikker død, sier Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke, som sto sammen med representanter fra regjeringen, LO, NHO, Finans Norge og SMB Norge da ordningen ble presentert.

Regjeringen har lyttet til Virke: Nødhjelp til kriserammet næringsliv27.3.2020 08:00:00 CETPressemelding

Fredag la regjeringen, sammen med Virke, LO, NHO og Finans Norge frem en ordning som sikrer kompensasjon for tapte inntekter på grunn av direkte eller indirekte koronastenging. Kompensasjonsordningen bygger på Virkes forslag. – Regjeringen har lyttet, og viser at de står bak ordene om at de stiller opp med det som trengs, sier Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke.

Virke: Lån og utsatte betalinger er ikke nok når grunnlaget for en halv million arbeidsplasser forsvinner24.3.2020 15:28:01 CETPressemelding

Virkes ferske medlemsundersøkelse viser at 490 000 arbeidsplasser står i fare for å gå tapt i bransjer som enten er stengt av myndighetene eller lider under at myndighetene har bedt kundene om å holde seg borte. Virke mener regjeringen må komme med en kompensasjonsordning utover lån og utsetting av utgifter og skatter, slik at de utsatte virksomhetene holder seg i live gjennom koronakrisen.