1 av 4 har opplevd branntilløp i hjemmet

Over 1,1 millioner nordmenn har opplevd at noe har tatt fyr i hjemmet. Stearinlys som setter fyr på gardiner og duker oppgis som den vanligste årsaken.

1 av 4 nordmenn har opplevd branntilløp i hjemmet.

Det fremkommer i en ny undersøkelse Respons analyse har gjennomført på vegne av Fremtind.

- Det er ganske høye tall. Samtidig viser undersøkelsen at vi er fint lite bekymret for at det skal begynne å brenne i jula, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

Undersøkelsen viser at bare 4 prosent av de spurte er bekymret for at de skal glemme å slukke stearinlys nå i julen. Kun 2 prosent oppgir at de frykter brann i forbindelse med matlaging.

Hele 45 prosent av alle brannutrykninger til boliger i fjor skyldtes matlaging på komfyren, som regel det en kaller tørrkoking. I 2018 startet 55 prosent av alle boligbranner på kjøkkenet, og i blokkleiligheter startet nesten 75 prosent på kjøkkenet. Det viser tall fra Direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap.

- En enkel komfyrvakt kan løse problemet og hindre at boliger går opp i røyk. Samtidig vil nye batterier i røykvarsleren alltid bidra til tidlig varsling og begrense skadene, sier Nielsen som minner om Røykvarslerens dag på søndag, 1. desember.

Mange burde være mer bekymret

De tre siste årene har forsikringsselskapene registrert over 71 000 brannrelaterte skader til en samlet kostnad på over 8 milliarder kroner. Om lag 80 prosent av brannskadene starter i elektriske anlegg eller produkter.

- Et problem er at eldre elektriske anlegg belastes stadig mer av nye el-produkter, som induksjonsplatetopper, og vi har mange duppeditter til lading. Vårt råd er at folk sjekker tilstand og kapasitet på det elektriske anlegg sitt, og er våkne når de bruker elektriske apparater som krever mye strøm, sier Nielsen.

Undersøkelsen viser at nordmenn ikke er bekymret for at overbelastning av el-anlegget skal føre til brann. Kun 1 prosent oppgir at de redde for at nettopp det skal skje i jula.

- Mange burde nok være mer bekymret. Særlig i juletider øker kjøkkenaktivteten og dermed også belastningen på det elektriske anlegget. Sammen med mye fyring og bruk av stearinlys gir det betydelig økt risiko for brann i julen, sier skadeforebyggeren.

Den elektroniske undersøkelsen er gjennomført av Respons Analyse på oppdrag for Fremtind Forsikring, i perioden 9. til 19. november, med 1616 respondenter.

1 av 4 nordmenn har opplevd branntilløp i hjemmet.
Mange branner starter på kjøkkenet.
Skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB
1 av 4 nordmenn har opplevd branntilløp i hjemmet.

- Dette skjer ikke meg, det er kun hos andre det begynner å brenne26.11.2019 08:00:00 CETKronikk

Disse ordene kommer fra en familie på Vestlandet som hadde mistet alt de eide etter en husbrann. De er ikke alene om å tenke at noe slikt aldri ville ramme akkurat dem. De siste årene har jeg besøkt en rekke familier over hele landet som har mistet alt de eide i husbrann. De har mistet alle sine ting, senger, sofa og sportsutstyr. Barna har mistet lekene sine, klærne, og favorittbamsen. En ny undersøkelse viser at over 1 av 4 nordmenn har opplevd at noe har tatt fyr i hjemmet sitt. De forteller at stearinlys som setter fyr på gardiner og duker er den mest vanlige årsaken. Undersøkelsen, som er gjennomført av Respons analyse på vegne av Fremtind, viser også at bare 4 prosent av de spurte er bekymret for at de skal glemme å slukke stearinlys nå i julen. Kun 2 prosent oppgir at de frykter brann i forbindelse med matlaging. Brannvern handler om å skape trygghet, gjennom å redusere risikoen for at en brann skal oppstå. Brannvern handler om holdninger og teknologi. Vår jobb er å få disse til