1 av 3 lader el-sparkesykkelen i fluktvei

Hvis det begynner å brenne, må du komme deg raskt ut. I en god del hjem sperrer el-sparkesykkel fluktveien, viser ny undersøkelse. (Foto: BKK)

Står el-sparkesykkelen i gangen og sperrer eneste fluktvei, kan du få problemer.

– Branner i el-sparkesykler utvikler seg veldig raskt og er vanskelig å slokke. Når vår undersøkelse viser at 1 av 3 lader el-sparkesykkelen i gangen, blir vi bekymret. Gangen er ofte den eneste fluktveien ved en brann, sier Rolf Søtorp, administrerende direktør i Norsk brannvernforening.

Det går frem av en representativ undersøkelse Kantar har gjort på oppdrag for Norsk brannvernforening, DSB og forsikringsselskapet If. Spørsmålene er stilt i forbindelse med den nasjonale Brannvernuka, som er denne uka.

Hele 37 prosent av de spurte sier at de lader el-sparkesykkelen i gangen. Samme undersøkelse viser at 51 prosent lader elektrisk utstyr om natta. Dette er ikke i tråd med Ladevettregelene.

– El-sparkesykler kan få en del slag og spark som kan skade batteriet. Sjekk derfor sparkesykkelen for skader og vær oppmerksom på at den kan begynne å brenne ved lading. I samarbeid med Norsk brannvernforeningen og forsikringsselskapet If har vi laget Ladevettreglene. Det er ti enkle regler som hjelper deg til sikrere lading, sier Johan Marius Ly, avdelingsdirektør i DSB.

Fordi brannutviklingen på litium-ion-batteri går så raskt, bør du lade når du er våken og til stede. Aller helst bør de lades utendørs på et lite brennbart underlag.

– Et vanlig 6 kilos pulverapparat, som de fleste av oss har stående hjemme, vil ikke være i stand til å slokke en brann i et litium-ion-batteri. Det er likevel viktig å ha brannslokningsapparatet lett tilgjengelig, slik at man kan slå ned brannen og komme seg i sikkerhet før brannen har utviklet seg for mye, sier Anders Rørvik Ellingbø, branningeniør og leder av skadeforebyggende avdeling i forsikringsselskapet If.

– Ved en slik brann er det viktig å komme seg ut og raskt varsle brannvesenet og eventuelt berørte naboer, sier han.

Ladevettreglene
1. Lad i rom med røykvarsler
2. Lad når du er våken og til stede
3. Les og følg produsentens bruksanvisning
4. Bruk helst original lader
5. Lad på et underlag som ikke lett kan brenne
6. Ikke lad i senga
7. Ikke lad i korridor eller i trapperom. De må kunne brukes som fluktvei ved brann
8. Bytt ut skadet utstyr
9. Stopp lading dersom det kommer lyder, lukter eller blir unormalt varmt
10. Ved røyk og flammer, ring brannvesenet på 110

Ladevettreglene er utarbeidet av Norsk brannvernforening, DSB og forsikringsselskapet If.

Om Brannvernuka
Brannvernuka arrangeres hvert år i uke 38, som en uke med ekstra fokus på brannsikkerhet i Norge. Formålet er å bevisstgjøre alle om brannfaren i en tid på året da antall boligbranner vanligvis øker. Brannvernuka arrangeres av Norsk brannvernforening, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) og forsikringsselskapet If i samarbeid med brannvesenet. Høydepunket i Brannvernuka er Åpen brannstasjon. I år skal over 360 brannstasjoner holde åpent for publikum, de fleste på lørdag 24. september.

Info om undersøkelsen: Undersøkelsen er gjennomført av Kantar i perioden 13.-27. juli 2022 blant et representativt utvalg av befolkningen over 18 år.

Anders Rørvik Ellingbø er branningeniør og leder av skadeforebyggende avdeling i forsikringsselskapet If. (Foto: If)
Rolf Søtorp er administrerende direktør i Norsk brannvernforening. (Foto: Brannvernforeningen)