Nasjonal kommunikasjonsmyndighet

1 av 3 er bekymret for valgpåvirkning

Del

1 av 3 er bekymret for at selskaper som eksempelvis Facebook, Google, YouTube og TikTok skal påvirke valgkampen til høsten.  

Det viser en undersøkelse Ipsos har gjennomført for Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom). 

De unge mellom 18-29 år er mer bekymret enn nordmenn flest. Her oppgir hele 42 prosent at de er bekymret for «big- tech’s» påvirkning på valgkampen.  

—Eksplosjonen i bruk av kunstig intelligens på flere av de sosiale plattformene er en game-changer. Det går forferdelig raskt, og kappløpet mellom techselskapene er i full gang. Det kan føre til at det blir enda vanskeligere å skille mellom ekte og falske nyheter, sier Pål Wien Espen som er direktør i Nkom.  

Espen mener likevel det er mindre grunn til å frykte manipulasjon i den norske valgkampen sammenlignet med andre land.  

 —Demokratiet står sterkt i Norge og det reduserer sannsynligheten for manipulasjon ved valg i Norge betraktelig sammenlignet med andre land. 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Pål Wien Espen er direktør i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Pål Wien Espen er direktør i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Last ned bilde
Valgkamp: 1 av 3 bekymret for hvordan sosiale medier påvirker valget
Valgkamp: 1 av 3 bekymret for hvordan sosiale medier påvirker valget
Last ned bilde

Følg pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye