1 av 2 opplever ladekø

På tross av rekordstor utbygging av hurtigladere, opplever halvparten av elbilistene kø ved hurtigladeren. Nå står sommerferien for tur.

– Det blir rekordmange elbilister på norske veier i sommer. Mange elbilister skal hurtiglade for kanskje aller første gang. For å unngå lange ladekøer oppfordrer jeg alle til å planlegge smart og til å hjelpe hverandre, sier generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu.

Hele seks av ti elbilister skal på elbilferie i år, de aller fleste i Norge, viser tall fra spørreundersøkelsen Elbilisten 2021. Om lag 3500 hurtigladere står klar for elbilistene som velger å feriere i Norge i år.

Mest ladekø i helger og ferier
86 prosent av elbilistene svarer at de bruker hurtiglading, og av disse svarer nesten halvparten (48 prosent) at de opplever kø av og til eller oftere.

Åtte prosent svarer at det lengste de har stått i kø er mer enn én time, mens 13 prosent sier mellom 40 til 60 minutter. Helger og store utfartsdager er typiske tider ladekøene oppstår, viser undersøkelsen.

– At man opplever ladekøer på over en time er altfor lenge når målet er å overbevise stadig flere forbrukere om å bytte ut den forurensende bilen med en miljøvennlig elbil. Nå må politikerne forstå hva som trengs av utbygging i årene som kommer, sier generalsekretæren i Norsk elbilforening.

Elbilforeningen jobber for bedre rammevilkår for hurtigladeutbygging i hele Norge. Nylig fikk de med Stortinget på at det skal lages en egen ladestrategi for å kartlegge behovet for utbygging framover.

Lad mens du sover og planlegg ruta
I mellomtiden er planlegging nøkkelen til å få til en stressfri elbilferie, ifølge Christina Bu.

– Det er lurt å planlegge ruta godt og bruk ElbilAppen for å velge ut ladestoppene. Der får du forslag til ladestasjoner basert på rekkevidden til elbilen du kjører. Sjekk også om det er lademuligheter på overnattingstedet slik at du kan lade mens du sover, sier Bu.

Elbilforeningen oppfordrer også alle elbilistene å sette seg inn i hvordan man raskest kan betale for hurtiglading. Det er lurt å ha registrert ladebrikken på forhånd slik at det blir minst mulig stress når du først står ved hurtigladeren. Elbilforeningen tilbyr ladebrikke til alle sine medlemmer, der de ulike ladeoperatørene kan registreres.

Stopp ladingen når du har nok
– Husk at det er lurt å stoppe når du har ladet opp 80 prosent av elbilbatteriet, og gjerne tidligere dersom du ikke trenger rekkevidden. Det reduserer ladekøene og er bra for både lommeboka og batterihelsa. Etter 80 prosent går ladingen uansett saktere, sier Christina Bu.

Etter fjorårets elbilferie svarte de aller fleste elbilistene som var på ferie med elbilen sin at de ville dra på ferietur med elbilen igjen, de var altså stort sett veldig fornøyde. Temaer knyttet til lading er likevel det elbilistene oppgir som vanligste ulempe med elbil.

Fakta om «Elbilisten 2021»
• Elbilisten er en årlig spørreundersøkelse gjennomført av Norsk elbilforening blant norske elbileiere.
• Årets undersøkelse er den tiende i rekken og er besvart av 15.466 i perioden 6. april-5. mai.
• Undersøkelsen gir blant annet svar på hvem elbileierne er, hvorfor de valgte elbil, hvordan de bruker elbilen og hvor fornøyde de er med elbilen sin.

Vi har 14 lokalforeninger og over 90.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.