1 av 2 har vært redde som bilpassasjer

Mer enn halvparten sier i ny undersøkelse at de har vært urolig for fart eller kjøring når de har sittet på i bil. Langt fra alle sa ifra til sjåføren.
Mer enn halvparten av oss har vært redde som passasjerer i bil. Foto: Unsplash.

- 53 prosent sier at de har vært redde. I en slik situasjon har 22 prosent droppet å gi beskjed til føreren, sier fagsjef på motor i Frende, Roger Ytre-Hauge.

- Det er overraskende høye tall. Det skal ikke være slik at passasjerer er redde i bil og likevel ikke tør å gi beskjed, sier han.

1000 nordmenn har blitt spurt av Norstat på vegne av Frende Forsikring.

De yngste er mest redde
Undersøkelsen viser at 63 prosent av kvinnelige passasjerer har vært redde, mens hos menn er antallet 44 prosent.

- Det er et stort gap, men heldigvis viser undersøkelsen også at kvinner er noe flinkere til å gi beskjed enn menn, sier Ytre-Hauge.

- Undersøkelsen vår viser at det er flest i den yngste aldersgruppen, mellom 18 og 29 år, som har vært urolige for fart og kjøremåte som passasjerer, sier fagsjefen.

Slik svarer aldersgruppene

Har vært urolig

Ga beskjed til sjåføren

18-29 år

62 prosent

69 prosent

30-39 år

55 prosent

76 prosent

40-49 år

57 prosent

82 prosent

50-59 år

50 prosent

87 prosent

60+ år

47 prosent

81 prosent

(Kilde: Frendeundersøkelsen)

- De unge er mest bekymret og samtidig dårligst til å gi beskjed. Det bekymrer meg. Unge mennesker som nettopp har fått lappen har mindre erfaring bak rattet. Hvis det er vennegrupper som er ute og kjører og det går litt for fort i svingene er det viktig at de som sitter på tør å gi beskjed. Det kan i ytterste fall hindre en ulykke og redde liv, sier Roger Ytre-Hauge.

Mange synes det er greit å kjøre for fort
Frende har også spurt nordmenn om de synes det er greit å kjøre over fartsgrensen hvis de selv synes det virker trygt. Her svarer 2 av 5 ja.

- Fartsgrensen er satt fordi du skal holde den. Det kan godt være du må kjøre roligere enn grensen hvis føret tilsier det, men du skal aldri bli vant til å kjøre litt over. Selv «bare litt over» er farligere enn du tror, sier Ytre-Hauge.

Det du akkurat klarer å stoppe for når du kjører i 80 km/t, vil du treffe med en fart på 50 km/t hvis du hadde kjørt i 90.

- Det bør både sjåfører og passasjerer tenke over. Ikke kjør for fort eller uforsiktig i utgangspunktet og ta hensyn til passasjerene dine. Og hvis du er passasjer og synes det er ubehagelig å sitte på, gi beskjed. Det er ingenting galt i å si ifra, og det er mye bedre at du gjør det en gang for mye enn en gang for lite, sier Roger Ytre-Hauge i Frende Forsikring.

Mer enn halvparten av oss har vært redde som passasjerer i bil. Foto: Unsplash.