Norske kulturhus

-Viktig seier for publikum og kulturhus

Medlemsorganisasjonen Norske kulturhus har den siste tiden kjempet for å få inkludert alle kulturhus inn i den kommende stimuleringsordningen som er ventet fra 1.oktober. I går ble det kjent at kommunale kulturhus og kinoer skal kunne søke på den kommende stimuleringsordningen, selv om de er organisert som kommunale enheter.

-At alle de 130 medlemmene i Norske kulturhus nå kan søke stimuleringsordningen er først og fremst en seier for publikum! Med dette vil alle norske konsert- og kulturhus få muligheten til å gi et kulturtilbud til publikum, også under pandemien sier Nina Hodneland, daglig leder i Norske kulturhus.

81 av organisasjonens 130 medlemshus var nemlig utelatt fra de første to rundene av kompensasjonsordningen, kun fordi de er organiserte som kommunale enheter uten eget organisasjonsnummer.

Et forsiktig estimat som Norske kulturhus har gjort, viser at disse husene estimerte et tap på nærmere 60 millioner kr denne høsten – det bare i billettinntekter.

Bærum Kulturhus er ett av over 80 kommunale enheter som nå kan søke den nye stimuleringsordningen.

-Som aktiv arrangør og programmerende scene er Bærum Kulturhus i likhet med landets øvrige kulturhus viktige premissleverandører for et levende kulturliv innenfor de begrensinger som pandemien setter. Det er viktig med gode ordninger som sikrer kunstnerisk innhold og aktivitet for et sultent publikum i hele landet, sier kulturhussjef Morten Walderhaug.

Den nye stimuleringsordningen fra regjeringen er ventet å tre i kraft fra 1.oktober.

Foto: Konsertbilde, Foajéscenen Bærum Kulturhus: Erika Hebbert

Om Norske kulturhus

Norske kulturhus
c/o Sentralen Pb. 183 Sentrum

93 44 14 71https://www.kulturhus.no

Norske kulturhus ble stiftet i 1999. Organisasjonen jobber for å styrke kulturhusenes evne til bærekraftig drift og formidling av levende kultur. Vår visjon er attraktiv og levende kultur der folk bor, fordi kultur gir bedre helse og levekår, og visker ut ulikheter. Vi har som mål å synliggjøre, samordne og utvikle kulturhusenes ressurser og kompetanse, lokal, regionalt og nasjonalt. En av våre oppgaver er å forbedre rammevilkårene til medlemmene gjennom kulturpolitisk arbeid. Vi arrangererer fagkonferanser, tilbyr et bredt spekter av medlemsfordeler, yter medlemsservice, og er kulturhusenes talerør mot media og bevilgende myndigheter.

Følg pressemeldinger fra Norske kulturhus

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norske kulturhus på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norske kulturhus

Stoler i tomme luften og ordninger som ikke treffer målet!7.5.2020 09:37:07 CEST | Kronikk

For noen dager siden la Parken Kulturhus i Ålesund ut slagkraftige bilder av sitt nye kunstverk. Bildene viste en installasjon laget av kunstneren Christoffer Svendsen – et verk som nærmest kunne vært laget av Jeff Koons. Et titalls ubrukte stoler hengende i løse luften – frigjort fra alt det som heter gravitasjon. Kunstverket symboliserte nedstengte og tomme kulturhus uten sin viktigste deltaker- publikum.