– Vi lå, bokstavelig talt, på samme rom på Haukeland sykehus

Hans Marwoll, mekanisk fagleder i Equinor har jobbet hele livet offshore. Han delte rom på Haukeland sykehust og nå deler han scenen med fire andre kreftsyke oljepionerer, alle med samme bakgrunn i Nordsjøen. Han fortalte om sitt livs kamp mot sykdommen og forsikringsselskapet. Det samme gjorde Petter Sandstad, Rune Skår, Trond Lillehavn og Anders Myklatun. Nå vil de advare andre offshorearbeidere.
Hans Marwoll har benmargskreft Foto: Rebecca Bjerga

På SAFEs Verneombudskonferanse ble fem kreftsyke oljepionerer invitert. De fortalte skrekkhistorier, både om konsekvensene av eksponering til kjemikalier offshore, som benzen, og utrolig tøffe kamper mot forsikringsselskapene, som blant annet manglende utbetalinger på sjømannspensjonen.

Hvis du vil se dette innholdet fra safe.no, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

– Det er en sterk opplevelse at vi er så mange med samme sykdom. Vi lå, bokstavelig talt, på samme rom på Haukeland sykehus når jeg skulle ta stamcelletransplantasjon. Vi var omtrent på samme alder, med like ansiennitet i Nordsjøen og har jobbet med mye av det samme.

– Det var da vi begynte å tenke og diskutere om hva som egentlig foregikk, og hvor farlig vår arbeidsplass er. Jeg bestemte meg for at dette var noe som jeg var nødt til å få fram i lyset, sier Marwoll.

Og fram i lyset kom det, etter at historien hans ble omtalt i Stavanger Aftenblad, les artikkelen her.

Benmargskreften han har befinner seg i hele kroppen, og er uhelbredelig. Kreften er bekreftet som en konsekvens av eksponering til benzen av yrkeshygienisk avdeling på Haukeland sykehus. Han ønsker å advare om lekkasjepunktene på plattformene og om verneutstyret, som han mener ikke er godt nok per i dag.

– Ingen viste hva benzen var når jeg begynte i Nordsjøen. Det var bare noe som luktet spesielt. Men den har gitt meg kreft og ødelagt mye av mitt liv.

– Jeg ville få fram i lyset hvor lett og skummelt det er å bli syk. Og hvor vanskelig det er å få forsikringene til å dekke oss.

– Jeg er ikke den siste som får denne kreftsykdommen, det kommer flere etter meg, sier Petter Sandstad, som har jobbet i Transocean.

Skremt over snittalderen til offshorearbeidere

Pensjonert HMS-ansvarlig i Equinor, Toril Torlei, er redd for at hvis vi ikke griper fatt i dette og gjør noe nå, vil femti nye mennesker sitter på denne scenen om ti år. Hun har også omtalt denne saken offentlig når venninnen hennes døde brått av kreft.

– Jeg ser venner og venninner som bare er pensjonister i ett år eller to, og så dør de, det syns jeg er helt forferdelig.

– De fem levende bevisene som har minnet oss på hvor farlig det er i bransjen vår, de skulle vi hatt med oss til de ulike bedriftene, slik at folk kunne fått seg en liten vekker. Det er helt noe annet å høre et foredrag om benzen og hvor farlig det er, og å sitte å høre på de som bærer konsekvensene av eksponeringen i dag.

Hans Marwoll har benmargskreft Foto: Rebecca Bjerga
Fem kreftsyke oljepionere med bakgrunn i Nordsjøen Foto: Rebecca Bjerga