- Vi har stort fokus på sikkerhet

Sikkerheten for de NAV-ansatte må være i høysete. Utfordringer og forbedringer må løses gjennom partsamarbeid lokalt og nasjonalt.

Det er budskapet fra Delta og AVYO etter det tragiske drapet på en ansatt ved NAV Årstad i Bergen.

- Vi har stort fokus på sikkerhet og vi må vende hver stein på nytt for å få kunnskap om hva som egentlig har skjedd i Bergen, sier leder i AVYO Øyvind Hov Randmæl.

- Forebygging og ivaretakelse av de ansatte må ha fullt fokus. De ansatte må føle seg trygg på jobb, sier Deltas forbundsleder Lizzie Ruud Thorkildsen.

- Hva må gjøres framover? Hvilke tiltak må settes inn? Disse spørsmålene må løses gjennom partssamarbeidet lokalt og sentralt, understreker Thorkildsen.

Må gå gjennom rutinene

Delta organiserer gjennom AVYO om lag 3.600 medlemmer som arbeider i det statlige og det kommunale NAV. AVYO-leder Randmæl sier at sikkerhet for ansatte har hatt høy prioritet siden drapet på Grorud i 2013.

- Det som skjedde på kontoret i Bergen mandag er fryktelig. Vi har god dialog med tillitsvalgte i Bergen og de ansatte blir godt tatt vare på, sier han.

Randmæl mener de må gå gjennom rutinene på nytt og viser til at politietterforskere også jobber med å få kunnskap om hva som faktisk skjedde i Bergen.

- Kunne noe vært gjort i samarbeidet mellom NAV og andre aktører som for eksempel psykiatri? Her er det mange spørsmål og mange utfordringer. Det er også taushetsplikt mellom offentlige etater som kompliserer arbeidet, sier Randmæl.

Tilbake på jobb

Randmæl forteller at det de siste åtte årene er innført en rekke tiltak for å øke sikkerheten til ansatte. I møterom med brukere er gjenstander som kan brukes til voldelige handlinger fjernet. Møterommene har egen dør til fluktmulighet. Ansatte er beviste på hvor i rommet de skal sitte. Det er innført alarmknapper og veiledere har fått opplæring i hvordan de skal snakke med brukere.

- Vi ha nulltoleranse for vold og trakassering mot ansatte i NAV, sier han.

NAV har registrert angrep mot ansatte siden 2014. Det siste året har fysiske angrep mot ansatte sunket drastisk fra 24 angrep i 2020, til kun tre fram til 1. september i år. Det kan skyldes økt bruk av digitale møter og at NAV har bedret sitt omdømme gjennom pandemien.

Ikke bare digitale møter

- Vi jobber godt med sikkerhet i NAV og vi har vært veldig bevisste på at vi ønsker åpne møter med brukerne. Vi må ha et lavterskeltilbud for de som ikke får til eller har anledning til å bruke de digitale løsningene, forklarer han.

- Derfor er det ikke en løsning for oss i NAV å bare ha digitale møter. Samtidig skal gevinstene fra digitaliseringen styrke førstelinjen og møte med brukerne våre ytterligere.

02125https://delta.no/

Delta organiserer 94.000 medlemmer og er den største arbeidstakerorganisasjonen i YS.