-Våre kontrakter sikrer god norsk deltakelse
Slik kommenter utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen utspillet til Maskinentreprenørenes landsforbund, MEF og vegprosjekter som blir for store for norske entreprenører.
E39 Ålesund-Molde
Han bruker E39 Ålesund-Molde som eksempel på hvordan Vegvesenet deler opp store vegprosjekter i mindre kontrakter.
Det 75 kilometer lange vegprosjektet mellom de to byene i Møre og Romsdal skal krysse Romsdalsfjorden i en 16 kilometer lang undersjøisk tunnel og over en to kilometer lang hengebru. I tillegg skal det bygge flere ett-løpstunneler med bredt midtfelt, og to og tre felts veg med midtdeler. Prosjektet er kostnadsberegnet til 24,3 milliarder (2020 kroner)
- Prosjektet har fem delstrekninger. Vi vil dele arbeidet inn i 20-25 kontrakter fra noen titalls millioner kroner for noe av det forberedende arbeidet, til tre-fire milliarder kroner på fjordkryssingen, sier Davik.
Vegvesenet arrangerer leverandør konferanse på Teams neste mandag. Mandag hadde mer enn 50 entreprenører meldt seg på arrangementet.
- Ålesund-Molde er et godt eksempel på kontraktstrategien til Statens Vegvesen. Det viser hvordan vi vil jobbe for å sikre god konkurranse for våre store vegprosjekter som ligger inne i NTP, sier Davik.
OPS
- Hva med de store OPS-prosjektene til Statens vegvesen som Sotra og Hålogland?
- Det er riktig at vi har tre utenlandske entreprenører som er med i innspurten på Sotra sambandet. Prosjektet er meget spesielt med hensyn til konstruksjoner og kompleksitet. Dermed er det kun utenlandske aktører som meldt seg. Samtidig samarbeider de tre entreprenørene med flere norske underleverandører, sier Davik.
Skanska bygde OPS-prosjektet Rv3/25 Løten-Elverum. Vegprosjektet åpnet i juli 2020, tre måneder tidligere enn planlagt, og 1,5 milliarder kroner rimeligere enn planlagt. Jeg tror også det ligger til rette for god norsk konkurranse på Hålogolandsveien, sier Davik.
Kontakter
Kjell Inge DavikDivisjonsdirektørStatens vegvesen Utbygging
Tel:90044267Tel:90044267kjell.inge.davik@vegvesen.noBilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Unntak fra kjøre- og hviletid etter Arna-avsporingen26.3.2024 18:18:13 CET | Pressemelding
For sjåfører som er berørt av tog-avsporingen ved Arna stasjon har Vegdirektoratet gjort midlertidig lemping i kjøre- og hviletidsreglene.
Natt til 3. april blir lyset slukket på rv. 9 Homstean–Skarpengland25.3.2024 15:36:28 CET | Pressemelding
Fra natt til 3. april til 15. oktober slukker Statens vegvesen lyset om natten på på rv. 9 Homstean–Skarpengland i Agder for å skåne insektene.
Natt til 3. april blir lyset slukket på rv. 15 Bismo sentrum–Storøye i Skjåk kommune25.3.2024 15:16:23 CET | Pressemelding
Fra natt til 3. april til 15. oktober slukker Statens vegvesen lyset om natten på rv. 15 Bismo sentrum–Storøye i Skjåk kommune for å skåne insektene.
Natt til 3. april blir lyset slukket på E18 Sannidal–Østerholt i Telemark25.3.2024 14:35:46 CET | Pressemelding
Fra natt til 3. april til 15. oktober slukker Statens vegvesen lyset om natten på E18 Sannidal–Østerholt sør i Telemark for å skåne insektene.
Omfattende arbeid i E6 Øst-tunnelene utover våren fører til nattestenging22.3.2024 15:20:36 CET | Pressemelding
Statens vegvesen har jobbet intensivt med å få på plass en gjennomføringsplan for vedlikehold av de tekniske installasjonene i Være-, Hell-, Stavsjøfjell- og Grillstadtunnelen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom