-Våre kontrakter sikrer god norsk deltakelse

Slik kommenter utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen utspillet til Maskinentreprenørenes landsforbund, MEF og vegprosjekter som blir for store for norske entreprenører.
E39 Ålesund-Molde
Han bruker E39 Ålesund-Molde som eksempel på hvordan Vegvesenet deler opp store vegprosjekter i mindre kontrakter.
Det 75 kilometer lange vegprosjektet mellom de to byene i Møre og Romsdal skal krysse Romsdalsfjorden i en 16 kilometer lang undersjøisk tunnel og over en to kilometer lang hengebru. I tillegg skal det bygge flere ett-løpstunneler med bredt midtfelt, og to og tre felts veg med midtdeler. Prosjektet er kostnadsberegnet til 24,3 milliarder (2020 kroner)
- Prosjektet har fem delstrekninger. Vi vil dele arbeidet inn i 20-25 kontrakter fra noen titalls millioner kroner for noe av det forberedende arbeidet, til tre-fire milliarder kroner på fjordkryssingen, sier Davik.
Vegvesenet arrangerer leverandør konferanse på Teams neste mandag. Mandag hadde mer enn 50 entreprenører meldt seg på arrangementet.
- Ålesund-Molde er et godt eksempel på kontraktstrategien til Statens Vegvesen. Det viser hvordan vi vil jobbe for å sikre god konkurranse for våre store vegprosjekter som ligger inne i NTP, sier Davik.
OPS
- Hva med de store OPS-prosjektene til Statens vegvesen som Sotra og Hålogland?
- Det er riktig at vi har tre utenlandske entreprenører som er med i innspurten på Sotra sambandet. Prosjektet er meget spesielt med hensyn til konstruksjoner og kompleksitet. Dermed er det kun utenlandske aktører som meldt seg. Samtidig samarbeider de tre entreprenørene med flere norske underleverandører, sier Davik.
Skanska bygde OPS-prosjektet Rv3/25 Løten-Elverum. Vegprosjektet åpnet i juli 2020, tre måneder tidligere enn planlagt, og 1,5 milliarder kroner rimeligere enn planlagt. Jeg tror også det ligger til rette for god norsk konkurranse på Hålogolandsveien, sier Davik.
Kontakter
Kjell Inge DavikDivisjonsdirektørStatens vegvesen Utbygging
Tel:90044267Tel:90044267kjell.inge.davik@vegvesen.noBilder


Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Bru på E6 på Saltfjellet blir lysregulert2.7.2025 15:08:55 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har avdekket skader på kantdragerne på Viskisbrua på E6 i Saltdal kommune. Derfor blir det lysregulering og nedsatt fart over brua fremover.
Siste delstrekning åpnet på Rv. 4 Hadeland2.7.2025 14:21:51 CEST | Pressemelding
Statssekretær Tom Kalsås klippet 2. juli snoren på Rv. 4 Almenningsdelet – Lygnebakken. Det markerer slutten på tolv år med vegbygging.
Griniveien blir enveiskjørt tre uker i juli2.7.2025 10:05:32 CEST | Pressemelding
Omfattende arbeid med nye vannledninger tett opp mot Røakrysset gjør at Griniveien blir stengt for trafikk fra Bærum mot Oslo i uke 28-30.
Pass deg for disse parkeringsfellene2.7.2025 09:10:34 CEST | Pressemelding
I ferietiden er det mange som kjører og parkerer på ukjente steder. Her er Statens vegvesens tips for å unngå unødvendige parkeringsbøter.
Krav om grønn asfalt gir grønnere skipsfart1.7.2025 14:00:00 CEST | Pressemelding
Statens vegvesens belønning av CO2-kutt i asfalt fører til en ny milepæl for grønnere skipsfart.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom