– Styrker både omdømmet og konkurransekraften

Møller Bil Hvam har investert i et mer bærekraftig anlegg, noe som gir utslag på bunnlinjen: - Vi går helt i front for en bærekraftig fremtid, sier daglig leder Erik Gjellan.
Administrerende direktør i Møller Bil, Sverre Helno (t.v.) og daglig leder i Møller Bil Hvam, Erik Gjellan, er strålende fornøyde med nytt solcelleanlegg.

Møller Bil Hvam, som forhandler Volkswagen, Audi, Skoda og Volkswagen Nyttekjøretøy, hadde tirsdag ettermiddag offisiell åpning av sitt nye solcelle-anlegg, som produserer strøm til det totalt 8.700 kvadratmeter store anlegget. Både representanter for kommunen, ledelse i Møller Bil og ledelse og eiere Møller Mobility Group var til stede under åpningen.

– Det er veldig gøy å kunne offisielt åpne det nye anlegget. Vi går helt i front for en bærekraftig fremtid, sier daglig leder for Møller Bil Hvam Erik Gjellan.

90 prosent elektrisk personbilsalg
Møller Bil Hvam har vært ledende på elbilsalg siden forhandleren solgte sin første Volkswagen e-up! I november 2013. I dag er rundt 90 prosent av det totale personbilsalget hos forhandleren elektrisk.

– Vi er allerede nær å nå 2025-målet om 100 % salg av nullutslippsbiler. Jeg mener det er viktig å vise at bilbransjen har utviklet seg, og at vi i dag har miljø og bærekraft som en del av vår strategi, sier Erik Gjellan.

Møller Bil-forhandleren har de to siste årene oppgradert sitt anlegg betydelig i bærekraftig retning. Det hele begynte med ny infrastruktur rundt ladestasjonen i 2019, hvor forhandleren gikk fra to til 52 ladepunkter. Videre har all belysning blitt erstattet med LED-lamper, frisklufts-aggregater har blitt byttet ut og taket er etterisolert. Luftgardiner har også blitt montert på dører og porter for å forhindre varmetap.

Utgjør 25 prosent av årlig strømforbruk
Kronen på verket kom i sommer, da 224 solceller ble installert på taket. Disse produserer rundt 270.000 kwt med strøm i året – noe som utgjør rundt 25 prosent av anleggets årlige forbruk.

I august var anlegget ferdig installert og klart til å tas i bruk. Totalinvesteringen hos forhandleren, inkludert isolasjon, LED-lamper og solcelleanlegget samt montering beløper seg til rundt fire millioner kroner. En fjerdedel av dette tilskrives selve solcelleanlegget.

– Dersom man tar utgangspunkt i en strømpris på 80 øre/kwt, så sparer vi rundt 250.000 kroner i året, sier Gjellan.

– Styrker både omdømmet og konkurransekraften
– Enkelte av Møller Bils forhandlere har gjort lignende grep tidligere, og flere er på gang. At dette nå er på plass hos Møller Bil Hvam er svært gledelig, sier Sverre Helno.

Han er administrerende direktør i Møller Bil, og trekker frem at etableringen av solcellepanelene er bærekraftig både for miljøet og forretningen.

– Møller Bil har som strategi at vi skal være i front når det gjelder å elektrifisere bilparken, vi skal være i front når det gjelder bærekraftige bygg sammen med Møller Eiendom, og vi skal være i front når det gjelder å sikre ansvarlige verdikjeder, noe vi blant annet gjør gjennom Møller Medvind, sier Helno.

– Vi tror at bærekraftige grep som dette er med på å styrke både Møller Bils omdømme og konkurransekraft, og at det kan bidra til å tiltrekke oss nye kunder, sier Helno.

Konserndirektør for bærekraft og kommunikasjon i Møller Mobility Group, Paul Hegna, forklarer at folk, forretning og bærekraft er sentrale elementer i Møller Mobility Groups strategi:

– Møller Mobility Group skal lede an elektrifiseringen av bilparken i Norge. Samtidig skal vi også være i førersetet når det gjelder bærekraftig forretning, noe nettopp Møller Bil Hvam er et eksempel på, sier Paul Hegna.

Daglig leder Erik Gjellan fikk blomster fra Møller Eiendom - Isak Oksvold, som er direktør for miljø og bærekraft, sto for overleveringen.
Harald Møller (i midten) representerte eierne under åpningen. Han sitter også i styret i Møller Mobility Group, og fikk æren av å klippe snora med hjelp fra daglig leder Erik Gjellan og Isak Oksvold i Møller Eiendom.
Sverre Helno foran det nye solcelleanlegget hos Møller Bil Hvam.
Varaordfører i Lillestrøm, Thor Grosås (t.v.) representerte kommunen under åpningen. Her sammen med Erik Gjellan (i midten) og Harald Møller.
224 solcellepaneler har blitt installert på taket hos Møller Bil Hvam.

Fakta om Møller Mobility Group
Møller Mobility Group er et familieeid konsern som er engasjert innen import, salg, service og finansiering av Volkswagen, Audi, ŠKODA og SEAT. Møller Bil Sverige kjøpte i 2020 den frittstående Porsche-forhandleren Porsche Center Örebro. Selskapet er representert i Norge, Sverige og Baltikum. Gjennom selskapet Hyre er konsernet representert i et ledende miljø som jobber aktivt med å forme fremtidens bærekraftige mobilitetsløsninger. Selskapet ble grunnlagt av Harald Aars Møller i 1936. Mer informasjon på moller.no.