– Strenge, men nødvendige tiltak for byggeplasser i Oslo

Oslo kommune har i dag vedtatt en har egen forskrift for smittevernfaglig drift av byggeplasser, for å få kontroll med smitten. BNLs bransjestandard for smittevern er blitt forskriftsfestet. – Dette er strenge, men nødvendige tiltak. BNL er fornøyd med at våre innspill er blitt lyttet til, sier Jon Sandnes, adm. dir. i BNL.

Byggenæringen er en stor næring med mange bedrifter og ansatte og det er mange byggeprosjekter pågående i Oslo.

– BNL har stor forståelse for at Oslo kommune ønsker strengere regler også for byggeplasser, og at de må gjøre målrettede og strenge tiltak for å begrense videre smittespredning. Vi mener at å sette krav til alle byggeplasser om å følge BNLs smitteveileder, er et slikt målrettet tiltak, sier Jon Sandnes, adm. dir. i BNL.

De nye reglene vil bli kombinert med en målrettet og forsterket testing på byggeplasser. Forsettlig eller grovt uaktsom overtredelse av smittevernregler på byggeplasser skal kunne straffes med fengsel i inntil 6 måneder.

– BNLs medlemsbedrifter tar smittevern svært på alvor, og tåler strenge reguleringer. Vi ser selvfølgelig svært alvorlig på de smittevernsutbruddene som har oppstått i Oslo. De nye virusvariantene gjør at bedriftene må heve guarden enda høyere, slik at vi klarer å holde hjulene i gang, sier Sandnes.

BNLs smittevernsveileder har vært vårt viktigste våpen i kampen mot Covid19.

– Den har også gjennom hele pandemien vært under stadig revidering utfra smittesituasjonen i samfunnet. I den siste utgaven anbefaler vi også alle bedrifter om å ta i bruk Smittestopp-appen aktivt som er et viktig verktøy når det gjelder smittesporingen, sier Sandnes.

Sandnes peker på at for å kunne fortsette aktiviteten må alle bedriftene i byggenæringen følge Oslos forskrift.

– Oslo kommune må få kontroll på smittesituasjonen. Det er provoserende at useriøse bedrifter som ikke tar smittevern på alvor bidrar til å undergrave alt det gode smittevernsarbeidet den organiserte delen av næringen gjør, avslutter han.

Forskriften trer i kraft 2. mars 2021 og gjelder frem til og med 23. mars 2021.

Les forskriften her

Nye prognoser juni 2021: Veksten fremover avhenger av oppsving i anlegg25.6.2021 10:41:27 CEST | Pressemelding

BNLs markedsrapport for 2021 utarbeidet av Prognosesenteret viser at de ulike markedene har klart seg bedre enn fryktet gjennom pandemien, og prognosene viser vekst. – Veksten fremover avhenger imidlertid av det forventede oppsvinget for anlegg. Det stor usikkerhet rundt dette, selv om oppdatert prosjektinformasjon viser et oppsving, sier Jørgen Leegaard, samfunnspolitisk direktør i BNL.

BNL anbefaler bedriftene i byggenæringen å ta Smittestopp-appen i bruk19.2.2021 07:51:16 CET | Pressemelding

Byggenæringens Landsforening (BNL) er opptatt å sørge for å holde hjulene i gang i byggenæringen samtidig som vi skal bidra til å forhindre smittespredning. – BNL oppfordrer nå alle som jobber i bedrifter og ansatte til å laste ned den nye versjonen av Smittestopp-appen fra Folkehelseinstituttet. Dette er et svært viktig verktøy som vil bidra til bedre smittesporing, sier Jon Sandnes, adm. dir. i BNL.