-Skuffende kvoteråd for lodde

- Kvoterådet for lodde i Barentshavet på 62 000 tonn neste år er svært skuffende anbefaling. Det kan synes som om forskerne er ekstra forsiktige i sitt kvoteråd på grunn av stor usikkerhet, sier Audun Maråk, adm.dir. i Fiskebåt.

Audun Maråk, adm.dir. i Fiskebåt. Foto: Odd Kristian Dahle.

- I lys av tidligere målinger av sterke årsklasser på lodde og en mindre torskebestand er anbefalingen overraskende. En forklaring kan være at større andel av loddebestanden enn det forskerne legger til grunn står i russisk sone, sier Maråk.

Faglig utvalg for ressursforskning (FUR) anbefalte en pause i toktene som skulle måle størrelsen på gytebestanden, men åpnet opp for å videreføre gytetoktene dersom dekningen i øvrige loddetokt var dårlige. Det er tilfelle ettersom det ikke er gjennomført tokt i russisk sone. Fiskebåt mener derfor en bør vurdere å få gjennomført et gytetokt i år, for å få mer informasjon i forhold til den anbefalingen som ligger til grunn.

- Det er store årsklasser av lodde og redusert torskebestand, og det er derfor vanskelig å forstå forskernes kvoteråd, sier Maråk.

Ifølge Maråk bør dette tas opp i fiskeriforhandlingene som nå pågår med Russland, og der en åpner for at resultatene fra et slikt gytetokt kan føre til endringer i kvoterådet som er gitt.

Her kan du lese rådet fra forskerne.

Audun Maråk, adm.dir. i Fiskebåt. Foto: Odd Kristian Dahle.

- Kutt i havforskningen – alvorlig for fiskerinæringen5.12.2022 11:49:55 CET | Pressemelding

- 28 arbeidsplasser skal bort når forskningsfartøyet «Kristine Bonnevie» skal ut av instituttets tjeneste. Havforskningsinstiuttet (HI) må også kutte på andre områder og det er derfor klart at totalt sett vil en få færre toktdøgn og dermed også mindre bestandsforskning i 2023. Dette er svært beklagelig i en tid der vi har behov for mer forskning, sier styreleder i Fiskebåt Nord, Marius Ytterstad.