– Paradigmeskifte for norsk oljedebatt

Det internasjonale energibyrået (IEA) sier nå i klartekst det miljøbevegelsen, forskningsmiljøer og FNs klimapanel har sagt i årevis. Skal vi nå 1,5-gradersmålet må vi kutte våre utslipp dramatisk, og vi har allerede mer enn nok påviste olje- og gassressurser i verden. - Et paradigmeskifte for norsk oljedebatt, sier Bellonas Frederic Hauge.

Frederic Hauge Foto:Pål Laukli

IEA-rapporten knuser den skjøre argumentasjonen som hele den norske oljepolitikken balanserer på, mener Hauge.

IEA har analysert hva som i praksis må skje for at verden skal nå 1,5-gradersmålet. Konklusjonen er at det ikke er rom for nye olje- og gassfelt. Dette er en helomvending fra IEA, som over mange år har vært oljevennlige regjeringers beste venn.

– IEAs leder Fatih Birol har stått på norske oljekonferanser og sagt at vi trenger hver eneste dråpe. Nå viser det seg at vi heller bør stoppe all leting etter nye felt. Det kan ikke underslås hvor viktig dette er, sier Hauge.

Senest i Perspektivmeldingen fra februar i år ble en aktiv norsk oljepolitikk videreført. Hauge mener den må skrives helt om.

– Grunnlaget for denne politikken finnes ikke lenger. Nå står regjeringen helt alene i sin argumentasjon om at vi trenger flere nye lisenstildelinger, nye utbygginger, mer produksjon. Vi har mer enn vi har godt av, sier Hauge.

Hauge mener denne rapporten bør føre til en full gjennomgang av politikken i Olje- og energidepartementet. Sårbare og særlig verdifulle områder står øverst på lista.

– Sårbare områder må vernes, det er det nå ingen tvil om. Det kan ikke lenger være noen legitim debatt om det skulle utvinnes olje i områder som Træna og iskanten, sier Hauge.

IEA skisserer en omstilling av energibransjen som man aldri har sett tidligere. Endringen starter i dag, ikke i fremtiden. Det kan gi enorme muligheter for norsk industri og norske arbeidsplasser. Men, må vi først fjerne skylappene og innse at Norge står alene igjen i troen på at petroleumsøkonomien kan vokse inn i himmelen.

– Rapporten fra IEA viser også at det er et stort for behov for ny fornybar energi, noe som også kommer til å utfordre miljøbevegelsen. Vi er nødt til å godta at verden fortsatt vil trenge energi, og at også Norge må utvikle nye vind-og solprosjekter, sier Hauge.

Frederic Hauge
Stifter Miljøstiftelsen Bellona
frederic@bellona.no
tel:90037543

Frederic Hauge Foto:Pål Laukli

Bellonas visjon blir virkelighet i Arendal!15.8.2021 21:24:02 CEST | Pressemelding

Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over nyheten om at Morrow Batteries, som han og Bellona var med på å starte opp, har hentet inn 230 millioner kroner til den gigantiske batterifabrikken i Arendal. Et år etter oppstart er selskapet verdsatt til 1,5 milliarder kroner. Både statsminister Erna Solberg og Ap-leder Jonas Gahr Støre roser storsatsingen. –Bellona er opptatt av å ikke bare snakke om problemer – men finne løsninger. Emisjonen i Morrow Batteries er det ferskeste eksempelet på at vi lykkes med dette, sier Frederic Hauge.

–Det er nå det gjelder!9.8.2021 15:24:43 CEST | Pressemelding

– Budskapet i FNs klimarapport kan ikke misforstås; konsekvensene av klimaendringer kommer sterkere, kraftigere og raskere enn vi før vi har trodd. Endringene vil bli mer inngripende og i mange tilfeller irreversible. Politikerne kan ikke ignorere advarslene lenger, vi trenger modige ledere som kan fortelle oss det vi må høre, skape oppslutning om endringene vi trenger, og iverksette sterke og raske tiltak. Det er nå det gjelder, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona.

Bellona-aksjon fører til hastemøte5.8.2021 22:10:05 CEST | Pressemelding

Bellona aksjonerte torsdag 5. august mot to offshore-skip som har ligget i opplag ved Bru Kai på Rennesøy ved Stavanger siden 2016. Aksjonen ble utført ved å inspisere skrog under vann ved hjelp av ROV, i tillegg til inspeksjon ombord på de to båtene MS Sea Safety og MS Sea Pilot. Som er resultat av aksjonen har Stavanger kommune sammen med Bellona hasteinnkalt Kystverket, Sjøfartsdirektoratet og Miljødirektoratet til et møte fredag 6.august, klokka 13.00 i Stavanger. På dette møtet vil resultatene av inspeksjonene bli presentert, og videre håndtering diskutert.