– Paradigmeskifte for norsk oljedebatt

Det internasjonale energibyrået (IEA) sier nå i klartekst det miljøbevegelsen, forskningsmiljøer og FNs klimapanel har sagt i årevis. Skal vi nå 1,5-gradersmålet må vi kutte våre utslipp dramatisk, og vi har allerede mer enn nok påviste olje- og gassressurser i verden. - Et paradigmeskifte for norsk oljedebatt, sier Bellonas Frederic Hauge.
Frederic Hauge Foto:Pål Laukli

IEA-rapporten knuser den skjøre argumentasjonen som hele den norske oljepolitikken balanserer på, mener Hauge.

IEA har analysert hva som i praksis må skje for at verden skal nå 1,5-gradersmålet. Konklusjonen er at det ikke er rom for nye olje- og gassfelt. Dette er en helomvending fra IEA, som over mange år har vært oljevennlige regjeringers beste venn.

– IEAs leder Fatih Birol har stått på norske oljekonferanser og sagt at vi trenger hver eneste dråpe. Nå viser det seg at vi heller bør stoppe all leting etter nye felt. Det kan ikke underslås hvor viktig dette er, sier Hauge.

Senest i Perspektivmeldingen fra februar i år ble en aktiv norsk oljepolitikk videreført. Hauge mener den må skrives helt om.

– Grunnlaget for denne politikken finnes ikke lenger. Nå står regjeringen helt alene i sin argumentasjon om at vi trenger flere nye lisenstildelinger, nye utbygginger, mer produksjon. Vi har mer enn vi har godt av, sier Hauge.

Hauge mener denne rapporten bør føre til en full gjennomgang av politikken i Olje- og energidepartementet. Sårbare og særlig verdifulle områder står øverst på lista.

– Sårbare områder må vernes, det er det nå ingen tvil om. Det kan ikke lenger være noen legitim debatt om det skulle utvinnes olje i områder som Træna og iskanten, sier Hauge.

IEA skisserer en omstilling av energibransjen som man aldri har sett tidligere. Endringen starter i dag, ikke i fremtiden. Det kan gi enorme muligheter for norsk industri og norske arbeidsplasser. Men, må vi først fjerne skylappene og innse at Norge står alene igjen i troen på at petroleumsøkonomien kan vokse inn i himmelen.

– Rapporten fra IEA viser også at det er et stort for behov for ny fornybar energi, noe som også kommer til å utfordre miljøbevegelsen. Vi er nødt til å godta at verden fortsatt vil trenge energi, og at også Norge må utvikle nye vind-og solprosjekter, sier Hauge.

Frederic Hauge
Stifter Miljøstiftelsen Bellona