– Nødvendig og viktig

– Dette er en nødvendig og viktig satsing på energi og norsk industribygging. Nå må regjeringen følge opp med rammene for en slik satsing, så aktørene kan komme i gang, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona.

Christian Eriksen, fagsjef i Miljøstiftelsen Bellona.

Statsminister Jonas Gahr Støre offentliggjorde tidligere i dag at regjeringen vil dele ut konsesjoner til omlag 30 gigawatt havvind innen 2040.

– 30 gigawatt utlyst areal innen 2040 legger opp til storstilt utbygging. Det er avgjørende at gode vurderinger gjøres av konsekvenser for natur og miljø. Uten god sameksistens med fiske og andre havnæringer vil regjeringen møte konflikter til havs som på land, sier Eriksen.

Havvind krever millioner av tonn med betong og stål, og store mengder andre metaller.

– Vi må jobbe parallelt med å avkarbonisere industrien, og regjeringen bør stille krav til lavest mulig utslipp fra materialer. Slik kan denne satsingen også bli en driver for lavere utslipp fra industri, sier Eriksen.

Fagsjef i Miljøstiftelsen Bellona
Christian Eriksen
tel: 984 88 398

Christian Eriksen, fagsjef i Miljøstiftelsen Bellona.