KnowBe4

– Mange tilbud er for gode til å være sanne

Del
Mange ønsker å gjøre et godt kjøp under januarsalget og det utnyttes av nettsvindlere. – Vær kritisk til tilbud fra ukjente nettbutikker og tenk deg om før du oppgir kortinformasjon, advarer sikkerhetsekspert som kjenner til et nylig svindeltilfelle.
SPERRE KORT: Hvis du mistenker at du kan ha oppgitt kortinformasjonen din til en useriøs nettbutikk, bør du sperre kortet ditt raskt. Foto: iStock
SPERRE KORT: Hvis du mistenker at du kan ha oppgitt kortinformasjonen din til en useriøs nettbutikk, bør du sperre kortet ditt raskt. Foto: iStock

Det nærmer seg slutten av årets januarsalg og mange nettbutikker skal ha ut de siste salgsvarene. Da velger noen å dumpe prisene og du kan oppleve å se priser som ser for gode ut til å være sanne.

– Tilbud som ser ut til å være for gode til å være sanne er ofte nettopp det. Nettsvindlere er ekstra aktive i perioder med mange pengeoverføringer, og januarsalg er et eksempel på det. De forsøker å utnytte at folk som er på jakt etter gode tilbud ofte er mindre kritiske og årvåkne. Målet til nettsvindlere er å få folk til å oppgi kortinformasjon eller annen personlig informasjon som de kan misbruke, sier daglig leder Kai Roer i CLTRe, som er en del av det globale IT-sikkerhetskonsernet KnowBe4.

Lurt av Facebook-annonse

Roer kjenner til et eksempel fra årets januarsalg med en Facebook-annonse fra en nettbutikk som utga seg for å selge joggesko til en tredjedel av ordinærpris. De som trykket på annonsen ble sendt til en falsk nettbutikk, der de fylte inn navn, adresse og kortinformasjon. Deretter så kjøpet ut til å gå gjennom på vanlig måte.

– En mann som gikk på denne annonsen tenkte i ettertid at det var noe suspekt med nettbutikken og det gode tilbudet. Han sjekket derfor bankkontoen og oppdaget at det hadde gått ut mer penger fra kontoen enn skoene skulle koste. Det var også blitt gjennomført to ukjente transaksjoner. Han fikk da sperret kortet og fikk stoppet videre misbruk av kortinformasjonen, men skoene fikk han aldri i posten, sier Kai Roer.


– Styr unna ukjente nettbutikker

Sikkerhetsekspertens råd er å være kritisk og årvåken, og å ikke handle i nettbutikker du sendes til gjennom å klikke på en lenke.

– «Gode» tilbud dukker opp i ulike kanaler, blant annet på Facebook, i nettannonser og i eposter. Du bør unngå å handle i nettbutikker du ikke har hørt om før, selv om de ser ut til å ha veldig gode tilbud. I tillegg bør du aldri trykke på lenker i eposter, heller ikke eposter som ser ut til å komme fra kjente butikker. Hvis du får en epost om gode tilbud bør du skrive adressen til butikken inn i nettleseren selv, og se etter tilbudet i det du vet er nettbutikken, sier Kai Roer.



5 nettsikkerhetstips:

  1. Unngå å handle i nettbutikker du ikke har hørt om før, særlig hvis de har tilbud som er så gode at de framstår som «lokketilbud».
  2. Vær kritisk til gode tilbud som virker for gode til å være sanne, også hvis de utgir seg for å komme fra en kjent og seriøs nettbutikk.
  3. Ikke trykk på lenker i eposter om gode tilbud. Skriv adressen til avsenderen inn i nettleseren selv og se etter budskapet på det du vet er riktig nettside.
  4. Følg med på kredittkortutskrifter og i nettbanken etter at du har handlet på nett, slik at du raskt kan oppdage om noen har fått tak i informasjon om kortet ditt og misbruker det.
  5. Hvis du mistenker at du kan ha oppgitt kortinformasjonen din til en useriøs nettbutikk, bør du sperre kortet ditt raskt.

 

Nøkkelord

Kontakter

Kai Roer
Daglig leder
Telefon: 98646988
E-post: Kai@clt.re

Bilder

SPERRE KORT: Hvis du mistenker at du kan ha oppgitt kortinformasjonen din til en useriøs nettbutikk, bør du sperre kortet ditt raskt. Foto: iStock
SPERRE KORT: Hvis du mistenker at du kan ha oppgitt kortinformasjonen din til en useriøs nettbutikk, bør du sperre kortet ditt raskt. Foto: iStock
Last ned bilde
LOKKETILBUD: – Tilbud som ser ut til å være for gode til å være sanne er ofte nettopp det. Nettsvindlere er ekstra aktive i perioder med mange pengeoverføringer, og januarsalg er et eksempel på det, sier daglig leder Kai Roer i CLTRe. Foto: Katrine Lunke
LOKKETILBUD: – Tilbud som ser ut til å være for gode til å være sanne er ofte nettopp det. Nettsvindlere er ekstra aktive i perioder med mange pengeoverføringer, og januarsalg er et eksempel på det, sier daglig leder Kai Roer i CLTRe. Foto: Katrine Lunke
Last ned bilde

Om KnowBe4

KnowBe4
KnowBe4
Kristian Augusts gate 13
0164 Oslo

https://www.knowbe4.com/

KnowBe4 er en ledende leverandør av opplæring i IT-sikkerhet, og brukes av mer enn 54 000 organisasjoner over hele verden. 

Våren 2019 kjøpte KnowBe4 det norske selskapet CLTRe, som forsker på sikkerhetskultur. CLTRe ble senere til KnowBe4 Research og det er KnowBe4s forskningssenter, som er lokalisert i Oslo. 

Knowbe4 Research forsker på sikkerhetskultur, risiko, menneskelig atferd og hvordan atferd påvirker sikkerheten. Målet  er å finne ut mer om hva som må til for å redusere sikkerhetsrisikoen mennesker utgjør i en organisasjon.
 
Forskningssenteret i Oslo jobber uavhengig av KnowBe4s andre enheter og har som mål at forskningsfunnene skal komme hele IT-sikkerhetsbransjen til gode, ikke kun KnowBe4 og selskapets kunder.

Følg pressemeldinger fra KnowBe4

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra KnowBe4 på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra KnowBe4

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye