-Klarsignal for verdens første nullutslipps lasteskip

HeidelbergCement og Felleskjøpet AGRI har sammen med Egil Ulvan Rederi fått over 100 millioner kroner i støtte fra Enova til å bygge verdens første nullutslipps lasteskip. Etter planen skal skipet settes i drift i 2024.
With Orca blir en realitet i 2024.

Prosjektet, som fikk blant annet fikk Heyerdahl-prisen i 2021 har fått mye omtale for sin teknologiske innovasjon og ambisiøse satsning fra vareeier-siden. Planen er at bulkskipet skal frakte varer for HeidelbergCement og samarbeidspartner Felleskjøpet fra Vestlandet til Østlandet, og motsatt utslippsfritt.

Gjennom Grønt Skipsfartsprogram sitt servicekontor har prosjektet modnet, og i 2021 ble Egil Ulvan Rederi valgt ut blant 30 andre, nasjonale og internasjonale rederi, til å bygge og utvikle skipet.
Som en del av prosjektet gir Enova også 14 millioner kroner til Statkraft og Skagerak Energi, som har søkt om støtte til investering i en bunkringsløsning som skal forsyne Egil Ulvan Rederi sitt hydrogendrevne lasteskip.

Takknemlig for støtten

Giv Brantenberg, General Manager i HeidelbergCement Northern Europe, er takknemlig ovenfor Enova som har valgt å støtte prosjektet.

-Prosjektet adresserer utslipp fra transportdelen i vår verdikjede, det er unikt, ambisiøst og fremtidsrettet. Det er i tråd med HeidelbergCements ambisjoner om å være en ledende aktør innenfor vår industri på veien mot karbonnøytralitet.

Stor ringvirkninger

HeidelbergCement estimerer med at karbonfotavtrykket fra tilslagsmaterialene kan bli redusert med 50-60% gjennom å benytte nullutslippsfartøyet, siden transport står for en signifikant del av karbonfotavtrykket for denne type produkter.

Lars Erik Marcussen, Logistics Manager i HeidelbergCement Northern Europe mener at støtten fra Enova på totalt 114 millioner kroner, kan ha en stor påvirkning i fremtidig shipping.

-Dette er utvilsomt en merkedag for oss, og en stor og viktig milepæl for alle aktørene i samarbeidet. Støtten fra Enova gjør at vi nå kan iverksette byggingen av verdens første nullutslippslasteskip. Dette vil bidra til å redusere klimagassutslipp, og det vil bidra til videre innovasjon og utvikling innen shipping-segmentet. Gjennom prosjektet viser vi hvor viktig det er å søke samarbeid om man skal nå klimamålene. Samarbeidet som vi har fått til via GSP (Grønt skipsfartsprogram) er det verdt å være stolte over sier Marcussen.

Pressemelding fra Enova

With Orca blir en realitet i 2024.
Båten skal gå fra Vestlandet til Østlandet og motsatt med varer for HeidelbergCements datterselskap Norstone,  og for Felleskjøpet AGRI.
Båten skal gå fra Vestlandet til Østlandet og motsatt med varer for HeidelbergCements datterselskap Norstone, og for Felleskjøpet AGRI.
De involverte i Greenbulk-prosjektet etter at Enova-tilskuddet ble offentliggjort mandag ettermiddag. Bak fra venstre: Kevin Gould, Statkraft, Gjermund Johannessen, The Norwegian Ship Design Company, Eivind Dale, DNV, statssekretær Sigrid Melhuus i Klima- og miljødepartementet og Ingrid Aune, Enova. Foran fra venstre: Narve Mjøs, DNV, Per-Kenneth Øye, Felleskjøpet Agri, Ivar C. Ulvan, Egil Ulvan Rederi, Lars Erik Marcussen, HeidelbergCement Norway, administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova og Bjørn Holsen, Statkraft.

HeidelbergCement Group er en av verdens største produsenter av byggematerialer, og er markedsledende innenfor tilslag, sement og betong. Konsernet har over 50 000 ansatte på over 3 000 steder i mer enn 50 land.