AniPort

— Kjæledyrindustrien er i sterk vekst

De siste årene har det globale markedet for kjæledyr-relaterte produkter steget med 5 prosent hvert år. I gjennomsnitt brukes det 400.000 kroner per Labrador i løpet av dens liv. Er dyreindustrien verdt å investere i?

Foto: Celine Walde

Ifølge en rapport fra Allianz, bruker vi for hvert år mer penger på dyrene våre. På verdensbasis var kjæledyrmarkedet verdt 132 milliarder dollar i 2016, og det er forventet å stige til 203 milliarder dollar innen 2025.

— Kjæledyrindustrien er i sterk vekst, og det merkes godt også hos oss, sier veterinær Anne Tjønneland i AniPort.

Anne Tjønneland er veterinær og driver sammen med tre andre kvinner AniPort. AniPort er Norges nye markedsplass for dyretjenester. Ifølge rapporten til Allianz vil nesten 165.000 kroner bli brukt på feriepass og stell i løpet av en labradors liv. Dette tilsvarer 40 prosent av totalkostnadene. 42 prosent av utgiftene går til fôr, og tilsvarer 176.000 kroner.

— Kjæledyr har blitt en del av familien på et helt annet nivå enn vi har sett tidligere. Vi er villige til å bruke penger på kvalitetsfôr, utnytte oss av dyrepass som koster mer og som har en høyere kvalitet enn tidligere. Vi besøker veterinæren oftere og vi forsikrer dyrene våre. Dette er med på å fremme markedet for både kenneler og dyrefôrgiganter, som gjør at disse bransjene går en lys fremtid i møte, sier veterinær Tjønneland.

Flere har kjæledyr

Ikke bare blir det brukt mer penger per kjæledyr, men flere husholdninger har kjæledyr, og opptil flere av dem. Dette sørger for en konstant økning i kunder som trenger fôr, pass og veterinærtilgang. I en undersøkelse utført av American Pet Products Association (APPA) svarer 73 prosent av deltakerne at de er villige til å bruke penger på kjæledyret deres uavhengig av deres økonomiske situasjon.

— Dette understreker at kjæledyr er en viktig del av familien, og behandles på lik linje som resten av husholdningen. Båndet som blir knyttet mellom eier og kjæledyr har svært mye å si for kjæledyreeieres økonomiske prioritering på dette området, sier Tjønneland.

Salget øker

Salg av dyreprodukter har også en stødig vekst i kjæledyrindustrien. Zooplus som er Europas største forhandler økte deres inntekter med 22 prosent i 2017, sammenlignet med det foregående år. Flere selskaper har også valgt å investere i dyreprodukter, og Amazon lanserte i 2018 deres eget dyrefôr.

Forsikringer for dyr er også i vekst, og flere unge dyreeiere velger nå å tegne egne forsikringer på dyrene deres. Samtidig ser man en økning på 8 prosent i veterinærutgifter på verdensbasis ifølge APPA.

— Hyppigere bruk av veterinærer til enkle rutinekontroller, og stadig nye og mer avanserte behandlingsformer for sykdom på dyr er svært positivt for denne bransjen. Dette viser at den gjennomsnittlige kjæledyreier er mer opptatt av å passe godt på dyrene sine. Det er også svært positivt at stort sett alle dyrene våre blir både ID-merket og forsikret. Vi har fortsatt en lang vei å gå når det kommer til ID-merking og forsikring av katter, men dette tror jeg vil bli mye bedre om kort tid nå som dyrevelferden til katter er mer i fokus nå enn tidligere. Forsikring av dyrene sørger for en økonomisk trygget for eier samtidig som det er med på å forlenge livet til kjæledyret, avslutter Tjønneland.

Foto: Celine Walde
Veterinær i AniPort, Anne Tjønneland sammen med hunden Cotton.

Om AniPort

AniPort
Richard Johnsens gate 4
4021 Stavanger

958 33 937http://www.aniport.no/

Vi er her for deg når du trenger ferie, en ny opplevelse eller avlasting. Vi er det dyreelskere trenger!

AniPort er Norges ledende markedsplass for alle som er glade i dyr, og samler de viktigste dyretjenestene du trenger. Via ulike tilbud som dagpass, hundelufting og overnattig, kan mennesker over hele landet få hjelp neste gang ferien, og den lange arbeidsdagen kommer oss imøte. Og for deg som vil oppleve, er dyreopplevelser det nye ferieminnet.

Dersom du er glad i dyr og har erfaring, registrer deg som vert, og tilby ulike tjenester.