– Ikke vær en nyttårsgris!

Nyttårsaften er ofte preget av fest og moro, men husk at det kommer en dag i morgen når du spretter champagne-korken ved midnatt.

Vi nordmenn er stort sett veldig flinke til å tenke på miljøet, og vi er på Europa-toppen når det gjelder kildesortering. Likevel er det i høytiden vi har en tendens til å glemme oss bort.

Det du sorterer havner ikke i naturen
Nå som jula snart er over, gjenstår årets siste fest og den ser man dessverre ofte spor etter i flere uker.

– Husk at det kommer en dag i morgen når du spretter champagnen ved midnatt og ikke vær en nyttårsgris, sier Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt Norge.

Hun er opptatt av at du må huske å rydde opp alt du har tatt med deg ut.

– Flasker, engangsglass og kartongen til stjerneskuddene skal ikke bli liggende igjen ute i snøen. Husk, det du sorterer havner ikke i naturen, sier Røine.

Avfyrt fyrverkeri er restavfall
Restene etter fyrverkeriet har heller ingenting i naturen å gjøre.

– Brukt fyrverkeri skal legges i restavfallet, men hvis det ikke har gått av, må det behandles som eksplosjonsfarlig avfall, sier Jaana Røine.

Forhandlere som selger eksplosive varer og produkter er forpliktet til å ta i mot tilsvarende produkter når de skal kasseres. Hvis du ikke vet hvor du skal henvende deg for å bli kvitt det, må du kontakte politiet.

Et grønt nyttårsforsett
Nytt år betyr nye muligheter, så hvorfor ikke sette deg et grønt nyttårforsett for 2019.

– Mange er allerede flinke, men kanskje du kan sette deg et forsett om å bli enda bedre til å kildesortere i det nye året, avslutter Røine.

Grønt Punkt Norge AS sikrer og administrerer finansiering av returordningene for plast-, metall-, og glassemballasje, emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp. I tillegg drifter Grønt Punkt Norge AS innsamling og gjenvinning av plastemballasje, emballasjekartong og drikkekartong på vegne av Plastretur AS og Norsk Returkartong AS. Grønt Punkt er Europas mest brukte varemerke. Merket betyr at det er betalt inn vederlag for emballasjen - det vil si at produsent eller importør har betalt for forsvarlig innsamling og gjenvinning.

Følg saker fra Grønt Punkt Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Grønt Punkt Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Grønt Punkt Norge