– Ikke la den digitale skepsisen ta sommerferie

– Selv om du slapper av og er i feriemodus, må du ikke skru av skepsisen til avsendere og gratistjenester, sier forskningssjef Kai Roer. Sommeren er nemlig høytid for nettsvindel. Han har tre tips for sikker IT-bruk i ferien.
SOMMERSVINDEL: Nettkriminelle drar nytte av at vi er i feriemodus, og sommer er høysesong for svindel. Foto: iStock.

– Etter snart halvannet år på hjemmekontor finnes det nok en rekke PC-er som det ikke er tatt sikkerhetskopier av, og som har udatert sikkerhetsprogramvare og med eiere som har senket guarden med tanke på IT-kriminelle. Nå er det på tide å få orden også på dette, før man tar ferie, sier Roer. Han er forskningssjef i KnowBe4 Research, som er en del av IT-sikkerhetsselskapet KnowBe4.

Informasjon mer verdifull enn PC-en

Han råder alle til å sørge for at informasjonen er sikkerhetskopiert før ferien starter.

– Det er nok en del nordmenn som kun tar sikkerhetskopier når de er på kontoret.  For noen kan det være snakk om over et år siden de var der sist. Da kan mye verdifull informasjon gå tapt, hvis maskinen stjeles eller den tar kvelden, sier sikkerhetseksperten.

En undersøkelse som NorSIS gjennomførte i mars viste at 42 prosent av nordmenn bruker samme PC både til jobb og privat. Roer råder alle til å kjøpe en harddisk der brukeren enkelt kan ta sikkerhetskopier eller abonnere på sikre skyløsninger, hvis de ikke har automatisk sikkerhetskopiering av innholdet på datamaskinen.

– Innholdet på PC-en er sannsynligvis mye mer verdifullt enn selve maskinen. Enten PC-en blir tatt med på ferie eller ligger i et tomt hus i flere uker, er risikoen høyere for tyveri. Vær bevisst på hvor du tar den med og ikke minst hvor du legger den fra deg, så du ikke risikerer at informasjon kommer på avveie, sier Kai Roer.

Nettsvindlerne tar ikke ferie

Høytider og ferier er populære tidspunkter for nettsvindlere.

– Svindlerne jobber etter sesong og aktuelle samfunnstemaer, og drar gjerne nytte av hva vi er opptatt av når de slår til. Det har vi sett med COVID-19 og vaksinesvindel, og vi ser også det samme i ferier. Ikke la skepsisen til mailer som krever handling ta ferie i sommer, råder han.

Ikke stol blindt på avsender

Det samme gjelder SMS-meldinger. SMS-svindel eller SMSishing er en svindelform som øker. Ofte kan avsendernavnet være noen du har et forhold til, som finn.no, Telenor, Skatteetaten eller sjefen din. Kai Roer minner om at disse navnene kan avsenderen selv velge, og at du ikke bør stole blindt på dem.

– Vær alltid skeptisk til SMS-er og eposter du får hvor du blir bedt om å trykke på noe, eller fylle inn privat informasjon. Får du for eksempel en SMS fra noen som ber deg trykke på en lenke, ta kontakt med selskapet i en annen kanal for å forsikre deg om at henvendelsen faktisk kommer fra dem, sier han.

Mobildata ofte det tryggeste

Det siste han ønsker å minne om er en sunn skepsis rundt bruken av åpne wifi-nettverk. Han sier at det er eksempler der svindlere setter opp wifi-nett med kjente og logiske navn, for eksempel kafeen du sitter på.

– Det er viktigere i utlandet, enn i Norge. Men, det kan også være en viss risiko knyttet til åpne wifi-nettverk i Norge. Stort sett er det ikke noe problem, men gjør likevel en vurdering før du logger deg inn. Det kan ofte være like greit å holde seg til mobildata og eventuelt kjøpe en datapakke eller to ekstra fra mobiloperatøren, sier Roer.

– Hvis du kobler deg på et slikt nett, kan svindlerne følge med på alt du gjør og får også tilgang til brukernavn og passord som du logger deg inn med, avslutter han.

Tips til fornuftig IT-bruk i sommer:

1. Ta sikkerhetskopi av informasjon. Etter lang tid på hjemmekontor uten automatisk sikkerhetskopiering, kan viktig informasjon både mistes og havne på avveie om du skulle være uheldig hvis PC-en krasjer eller blir stjålet.

2. Vær skeptisk til SMS og e-post som ber deg utføre en handling, også fra tilsynelatende kjente avsendere. Ta kontakt med avsender i en annen kanal enn du mottok henvendelsen og dobbeltsjekk at det stemmer, før du eventuelt gjør det du blir bedt om.

3. Ha en sunn skepsis rundt bruken av åpne wifi-nett. Som oftest går det fint, men er du uheldig kan du plutselig ha gitt bort innloggingsinformasjon. Det kan være lurt å holde seg til mobildata.