– Ikke bestill ferietur til utlandet ennå

Reiselysten er stor, men de fleste land er fortsatt røde. Det vil de sannsynligvis være en god stund til, og Fremtind anbefaler derfor alle å fortsatt vente med å bestille ferieturer til utlandet.

På grunn av smittesituasjonen råder Fremtind alle til å fortsatt vente med å bestille utenlandsreiser.

Utenriksdepartementets (UD) globale reiseråd gjelder for alle land utenfor Norge, og gjelder per i dag til 15. januar 2021.

– Norske myndigheter vil ikke at nordmenn skal dra på reiser som ikke er strengt nødvendige, og vi fraråder alle våre kunder å reise til røde land, om det ikke er strengt nødvendig. Både på grunn av smittefaren, men også fordi det kan bli svært krevende å få hjelp, spesielt medisinsk, om noe skulle skje på reisen, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

Ikke bestill utenlandstur ennå

UD har gjort noen unntak for disse reiserådene i EØS/Schengen-området. Unntakene er delt inn i «gule» og «røde» land, der Folkehelseinstituttet (FHI) bestemmer hvilke land som har hvilken farge.

– Mange, inkludert meg selv, opplever stor reiselyst om dagen. Men vi minner om at reiseforsikringen ikke gjelder i røde land. Hvis du bestiller utenlandstur til neste års sommerferie mens landet er rødt, får du heller ikke dekket avbestilling, understreker Nielsen.

Myndighetene oppdaterer listen over land de fraråder reiser til minst hver 14. dag. Hvis du har tenkt å bestille en reise, er det lurt å følge med her. Her finner du landlisten og reiseråd fra UD, og her er oversikten fra FHI med kart.

Hva er en «strengt nødvendige reise»?

Hvis du studerer i utlandet, og det får store konsekvenser at du ikke møter opp fysisk - at du mister viktig pensum eller forelesninger - så kan reisen din være en strengt nødvendig reise.

– Da vil reiseforsikringen gi deg full dekning også på reiser til røde land, sier Nielsen.

Så lenge reisen er strengt nødvendig, vil du som utenlandsstudent få dekket for eksempel avbestilling av reiser på grunn av akutt sykdom, og du vil også få dekket hendelser knyttet til korona.

– Dette forutsetter at skolen eller universitetet har sørget for at undervisningen skjer i trygge omgivelser, og at det er gjort nødvendige smitteverntiltak. Det forutsetter også at du selv tar forholdsregler og gjør gode smitteverntiltak, sier Nielsen.

I tillegg er livsnødvendige eller livsforlengende medisinske behandlinger, som gjør at du må oppholde deg i utlandet, definert som strengt nødvendige reiser.

Reiseforsikringen gjelder i Norge

Reiseforsikringen dekker vanlige hendelser i Norge, som for eksempel tyveri, akutt sykdom, ulykker, alvorlige hendelser som dødsfall i nærmeste familie, og brann/skade på bopel. Den dekker også hendelser knyttet til korona.

– Reiseforsikringen gjelder idet du setter foten utenfor døren der du bor, sier Nielsen.

I reiseforsikringen er det inkludert en ulykkesforsikring. Ulykkesforsikringen dekker ulykkesskader ved utendørsaktiviteter og fritidsaktiviteter, blant annet vann- og seilsport, sykkelturer, ridning, klatring, juving, «familierafting» og dykking.

- I tillegg dekkes selvfølgelig tyveri og skade. Den vanligste skaden folk melder inn på reiseforsikringen er stjålet eller ødelagt mobil, forteller Nielsen.

Avbestill tidligst 14 dager før du skal reise

Har du allerede booket reise frem i tid anbefaler vi at du venter så lenge som mulig med å avbestille. Årsaken til det er at reiserådet til myndighetene gjelder for 14 dager om gangen.

– Du må vente til det er 14 dager eller mindre igjen til avreise før du avbestiller reisen, og deretter kan du melde skade til oss. Du vil få avslag hvis du avbestiller reisen når det er 15 eller flere dager til du skal reise. Det er vanskelig å vite hvordan situasjonen utvikler seg, selv om det ser ut til at de fleste land vil være røde en god stund til, sier Nielsen

Det er en forutsetning at landet er rødt når du avbestiller reisen for at du skal få dekket avbestilling på reiseforsikringen din. Avbestiller du før dette vil du måtte ta hele risikoen selv, og eventuelt dekke tapet selv.

– Vi minner også om at du først skal kontakte reiseoperatøren din, før du melder sak til oss, sier Nielsen.

Skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.