– Husk å ta med alt søppel hjem i sommer

Skal du ut på tur i sommer? I så fall har du faktisk ansvar for å etterlate deg naturen slik den var da du kom, sier Norsk Friluftsliv.
BLIR TIL MIKROPLAST: Matemballasje og annen plast som blir liggende i naturen forsvinner ikke, men blir til små plastpartikler som utgjør et alvorlig miljøproblem. Foto: Johnny Vaet Nordskog

Sommeren er høysesong for friluftsliv. Norsk Friluftsliv håper så mange som mulig nyter naturen i sommer, men at alle som er ute også sørger for å rydde etter seg.

Fellesorganisasjonen for de 18 friluftslivsorganisasjonene i Norge har en klar oppfordring til alle som skal ut i norsk natur i tiden framover.

– Alt du tar med deg ut i naturen, skal du også ta med deg hjem. Søppel i naturen ødelegger ikke bare naturopplevelsen, det kan også være skadelig både for miljøet og dyrene og i siste instans oss selv, sier Bente Lier, generalsekretær i Norsk Friluftsliv.

Som mange i dag er klar over, utgjør spesielt plast på avveie et stort miljøproblem. I følge en rapport fra 2016 kommer over 80 prosent av marin forsøpling fra kilder på land. Hoveddelen av dette er hverdagslige gjenstander som flasker eller emballasje. Altså, nettopp typiske ting man har med seg ut på tur.

Har Bjørn Sundquist med på laget

For å formidle budskapet om at alle som er i naturen også har ansvar for å ta vare på den, har Norsk Friluftsliv fått med seg skuespiller Bjørn Sundquist.

I en humoristisk kampanje om pliktene som følger med allemannsretten, spiller Sundquist en sint og rappkjeftet vokter av naturen, som ikke er nådig mot hensynsløse turgåere.

– Vi håper å få folk til å le samtidig som de forhåpentligvis tenker seg om en ekstra gang før de for eksempel legger igjen søppel etter seg når de er på tur, sier Lier om filmene, som lanseres på organisasjonens sosiale medier de kommende ukene.

For å gjøre det enklere for deg som synes det kan være krevende å håndtere søppel på tur, har Norsk Friluftsliv laget noen enkle tips.

Norsk Friluftslivs fem tips til hva du gjør med søppel på tur

1)     Alt du tar med deg ut i naturen skal du også ta med deg hjem igjen. Så enkelt er det. Naturen bruker lang tid på å bryte ned alt søppel, til og med matavfall og annet organisk materiale.

2)     Unngå bruk av engangsprodukter, som blir til søppel etter bruk. Det gjelder alt fra engangsgriller til -bestikk, kopper, tallerkener og lignende. Invester heller i en flerbruksgrill, og ta med det andre ting du trenger hjemmefra.

3)     Ha alltid med deg en tom pose til å putte søppelet i. Fest den gjerne utenpå sekken, så den er lett tilgjengelig.

4)     Planlegg for å redusere emballasjen du tar med deg ut. Skal du for eksempel lage mat ute, kan det være lurt å gjøre deler av tilberedelsene hjemme, og pakke ting i bokser. Da får du også bedre plass i sekken.

5)     Og til sist – sjekk alltid rasteplassen en ekstra gang før du forlater den. Ligger det noe igjen etter noen som var der før deg, plukk gjerne med deg det også.

KLAR BESKJED: I Norsk Friluftslivs kampanje viser skuespiller Bjørn Sundquists karakter liten nåde mot de som kaster snus i naturen. Foto: Kasper Fosser