– Historiene vi forteller bestemmer hvem som får lov å ta plass i verden

Nordic Black Theatre og Oslo Pride har begge som mål å løfte marginaliserte stemmer i samfunnet. Nå har de gått sammen, og “Giovanni’s Room” settes opp under Oslo Pride.

Forbudte rom

I år er det 50 år siden sex mellom menn ble avkriminalisert i Norge. Dette markeres gjennom Skeivt kulturår, et nasjonalt initiativ for å gi større plass til skeive stemmer og uttrykk i kulturlivet. Oslo Pride bidrar til markeringen med en egen scene, Pride Box, dedikert til nettopp profesjonell skeiv scenekunst. Det er her Nordic Black Theatre setter opp en helt ny teaterversjon av James Baldwins roman “Giovanni’s Room”, en hjørnestein i skeiv litteraturhistorie.

Romanen, som opprinnelig ble utgitt i 1954, var banebrytende i sin nyanserte og direkte fremstilling av den bifile hovedkarakteren, og hans komplekse forhold til egen identitet, maskulinitet og seksualitet. “Giovanni’s Room” ble forbudt i mange land, og forfatteren selv opplevde å bli fryst ut av sine forfatterkolleger, det afroamerikanske miljøet og borgerrettsbevegelsen, hvor han lenge hadde vært aktiv.

Skuespiller og slampoet Sofia Knudsen Estifanos er styremedlem i Oslo Pride, og har jobbet med utvidelse av det kulturelle tilbudet på Oslo Pride. Hun ser på scenekunst som et viktig medium for historieformidling:

– En effektiv måte å undertrykke grupper på, er å fjerne eller sensurere historiene deres. Historiene vi forteller bestemmer hvem som får lov til å ta plass i verden og samfunnsdebatten. Vi har mange vonde eksempler på mennesker som har blitt skrevet ut av historien. Å skrive dem inn igjen er aktivisme, forteller Estifanos.

Overlappende rettighetskamper

Kunstnerisk leder på Nordic Black Theatre Cliff A. Moustache tilrettelegger romanen for scenen, og gleder seg også over samarbeidet.

– I likhet med Oslo Pride, kjenner også vi i Nordic Black Theatre godt til hvordan det er å stå utenfor majoriteten. Vi vet hvordan det er å ikke bli hørt. Vår kamp er den samme som Oslo Prides kamp. Det handler om å få lov til å selv definerer det narrativ som du har lyst å formidle til andre, og at dette blir møtt med respekt. Din stemme er min stemme. Det er derfor veldig viktig for oss i Nordic Black Theatre å bidra på Oslo Pride.

Estifanos legger til:
– Alle rettighetskamper har noe til felles og er overlappende. Flere av oss er avhengige av at flere kamper kjempes parallelt for å kunne leve frie liv.

Årets Oslo Pride skal favne bredere

Mangfold er en av Oslo Prides kjerneverdier. I dette ligger det et mål om å tilrettelegge for representasjon og inkludering på festivalens arenaer. Dette gjelder også i kulturprogrammet:

– Det finnes en stereotyp oppfattelse av hva skeiv kunst og kultur er, men i likhet med all annen kultur finnes det stort mangfold utover det som er mainstream. Med Pride Box ønsker vi å tilby en større bredde av skeiv scenekunst til vårt publikum. Nordic Black Theatre er en viktig stemme innen teaterverdenen. I samarbeid med dem får vi løftet problemstillinger der perspektivene våre krysser på en interessant måte, informerer leder i Oslo Pride Inger Kristin Haugsevje.

Ved siden av Nordic Black Theatre samarbeider Oslo Pride også med en rekke andre ulike kulturinstitusjoner og aktører om programmeringen av Pride Box. Haugsevje håper at årets utvidelse og samarbeid vil følge festivalen i årene som kommer:

– Jeg har lenge hatt lyst til å utvide det kulturelle programmet på Oslo Pride, og det er klart at Skeivt kulturår har gitt medvind i programmeringen. I år legger vi et grunnlag som vi har tenkt å jobbe videre på. Bredt samarbeid gir mulighet for større mangfold og representasjon på Oslo Pride.

Tid og sted:

• “Giovanni’s Room” spilles i Pride Box på Pride Square (Youngstorget) torsdag 23. juni kl. 17:00
  • “Giovanni’s Room” spilles også på Nordic Black Theatre i perioden 5.-9. september klokken 19:30

Cliff Moustache er kunstnerisk leder på Nordic Black Theatre
Last ned bilde
Leder i Oslo Pride, Inger Kristin Haugsevje. Her avbildet på Nordic Black Theatre
Last ned bilde
Skuespiller og slampoet Sofia Knudsen Estifanos er styremedlem i Oslo Pride. Her er hun avbildet på Nordic Black Theatre.
Last ned bilde

Oslo Pride er Norges største og viktigste feiring av skeiv kjærlighet og mangfold. Hundrevis av frivillige ildsjeler går sammen om å arrangere en ti-dagers festival hvor alle får være akkurat den man er.
Hele festivalen planlegges og driftes av frivillige, med rundt 80 helårsfrivillige og 300 frivillige under selve festivalen. Festivalen er for alle som bryter med normene for kjønn og seksualitet.

Oslo Pride 2022 avholdes 18. - 27. juni.

Nordic Black Theatre
Nordic Black Theatre er en selveid teaterstiftelse etablert i 1992. Stiftelsen produserer egne forestillinger, går inn i kreative samarbeidsprosesser med andre kunstnere og utvikler unge multikulturelle scenekunstnere gjennom Nordic Black Express.
Nordic Black Theatres tilhørte først Parkteateret på Grunerløkka. I 2001 kjøpte stiftelsen båten MS Innvik. Teaterbåten med tilhørende scene og bed & breakfast lå i Bjørvika frem til 2010. I 2011 kjøpte stiftelsen den gamle metodistkirken i Hollendergata 8 på Grønland, i dag kjent som Caféteatret.