Heidelberg MaterialsHeidelberg Materials

-Håper å få i gang fabrikkene i løpet av helgen

Norcem jobber iherdig med å få sine sementfabrikker tilbake i drift. Det er forventet oppstart ved begge fabrikkene i løpet av helgen.

Norcem varslet tidligere denne uken om en utfordrende situasjon da begge sementfabrikkene midlertidig var ute av drift. Dette skyldes begge uforutsette årsaker.

Fabrikken i Brevik fikk, på grunn av situasjonen i Ukraina, et uventet bortfall av personell hos en leverandør som skulle utføre arbeid knyttet til den årlige vedlikeholdsrevisjonen. I Kjøpsvik var vedlikeholdsrevisjonen planlagt å være ferdig i god tid før oppstart av revisjon i Brevik, men et havari på en sentral motor har etter oppstart i Kjøpsvik gitt driftsavbrudd.

Etter iherdig jobbing ser det nå ut til å nærme seg en løsning på begge fabrikkene.

-Vi er ennå ikke helt i mål, men de seneste rapportene fra både Kjøpsvik og Brevik fredag morgen, tyder på at fabrikkene kan være i gang igjen i løpet av helgen, sier Administrerende Direktør John Sunde i Norcem.

Vil komme med oppdateringer

Sunde sier Norcem har forståelse for frustrasjon i markedet.

-Vi forstår at dette har en stor innvirkning for våre kunder, våre kunders kunder, og resten av verdikjeden. Når slike saker skjer så skaper det utfordringer i flere ledd. Dette er noe vi tar på alvor, og vi gjør som sagt alt vi kan for å komme tilbake i drift. La det ikke være noe tvil om at vi jobber på høygir.

Norcem vil komme tilbake med informasjon gjennom helgen.

Norcem er en del av HeidelbergCement Group, som er en av verdens største produsenter av byggematerialer, og er markedsledende innenfor tilslag, sement og betong.

Konsernet har ca. 50 000 ansatte på over 3 000 steder i mer enn 50 land.