-Gratulerer til LO Kommune

-Jeg vil gratulere forbundene våre i LO kommune med et godt resultat i forhandlingene i kommunesektoren, sier LO-leder Hans-Christian Gabrielsen.

Natt til onsdag ble partene i kommuneoppgjøret enige om et anbefalt forhandlingsresultat. I Oslo er det brudd etter at partene forhandlet i hele natt.

-I en vanskelig tid med lite penger til rådighet, har LO kommune opprettholdt kjøpekraften, og fått til sosiale forbedringer som betyr mye for medlemmene.

Det er enighet om en satsing på heltid som på sikt vil bety at de mange som jobber deltid i kommunene, og ofte i svært små stillinger, kan få hele stillinger. I tillegg er det tatt inn bestemmelser om hvordan aktivitets- og redegjørelsesplikten i Likestillings- og diskrimineringsloven skal følges opp. Og det er enighet om bedre bestemmelser om lønnsmessig uttelling for kompetanse og bedre rammer for kompetanseutvikling.

Disse forbundene er med i LO Kommune: Fagforbundet, FO, El og It Forbundet, Creo, Skolenes landsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund og Fellesforbundet.

Landsorganisasjonen i Norge (LO) er Norges største lønnstakerorganisasjon. Over 920 000 medlemmer er organisert i fagforbund som er tilsluttet LO. Av de LO-organiserte er 50 prosent kvinner.

Følg saker fra LO

Siste saker fra LO