-Godt forberedt for et stort ansvar

Norcem og HeidelbergCement har lenge ventet på den formelle beslutningen omkring karbonfangstanlegget i Brevik. I går ble karbonfangstanlegget, som er en del av det norske "Langskip"-prosjektet, vedtatt i Stortinget.
Slik vil Norcem se ut i 2024. Karbonfangstanlegget vil bli en integrert del av sementfabrikken i Brevik

Stortinget vedtok å iverksette «prosjekt Langskip» som en del av statsbudsjettet for 2021. Det inkluderer Norcems karbonfangstanlegg i Brevik som har en estimert kostnad på om lag 3,3 milliarder kroner. Prosjektet blir betegnet som det største klimaprosjektet i norsk industri noensinne.

-Et anlegg til inspirasjon

Norcem og HeidelbergCement er ydmyke og stolte for tilliten regjeringen og øvrige myndigheter har vist, og ser frem til å starte opp. General Manager i HeidelbergCement NorthernEurope, og styreformann i Norcem, Giv Brantenberg mener dette er en merkedag for Norcem.

- HeidelbergCements målsetning er å bidra til oppfyllelse av Parisavtalen, og etablering av verdens første fullskala karbonfangstanlegg i sementindustrien vil være et stort skritt i den retning for konsernet og industrien. Anlegget vil være til inspirasjon for oss og mange andre. Selv utreder vi muligheten for å bygge et tilsvarende anlegg i Sverige, og det er stor interesse i resten av konsernet som har virksomheter i over 50 land, sier Brantenberg som legger til at han også tror annen prosessindustri følger tett med på utviklingen.

Oppstart mandag 4.januar

Direktør for Bærekraft i HeidelbergCement NorthernEurope, Per Brevik kan informere om at arbeidet med det nye karbonfangstanlegget starter opp den 4.januar.

-Da starter vi med å forberede område hvor det nye karbonfangstanlegget skal stå. Gjennomføringen av prosjektet er estimert til å ta ca 3,5 år å bygge og skal stå klart våren 2024.

Prosjektleder rekruttert fra egen organisasjon

I Brevik er prosjektleder Tor Gautestad klar for det store ansvaret. Perioden med forberedelser har vært lang og krevende og han ser nå frem til å starte opp med gjennomføringsfasen som han mener er svært godt forberedt.

-I de første to årene vil aktivitetene ved sementfabrikken være preget av riving og bygging for klargjøring til installasjon av prosessanleggene. Her har vi allerede tjuvstartet litt for egen regning, innrømmer Gautestad.

-Den største utfordringen blir deretter å bygge inn karbonfangstanlegget i fabrikken samtidig som vi produserer sement, men dette har vi en god plan på, og vi er sikre på å ha anlegget i drift sommeren 2024, avslutter Gautestad som selv har jobbet med prosjektet de siste tre årene.

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Historien om karbonfangst ved Norcem BrevikVideokanal

Fra venstre: Tom Jakobsen, Hovedtillitsvalgt, Per Ole Morken, Fabrikksjef, Giv Brantenberg, General Manager i HeidelbergCement NorthernEurope,  Guri Melby, Erna Solberg, Kjell Ingolf Ropestad
Fra venstre: Tom Jakobsen, Hovedtillitsvalgt, Per Ole Morken, Fabrikksjef, Giv Brantenberg, General Manager i HeidelbergCement NorthernEurope, Guri Melby, Erna Solberg, Kjell Ingolf Ropestad

Norcem er en del av HeidelbergCement Group, som er en av verdens største produsenter av byggematerialer, og er markedsledende innenfor tilslag, sement og betong. Konsernet har ca. 55 000 ansatte på over 3 000 steder i mer enn 50 lan