– Gjør for lite for klima

– Nok en gang må vi konstatere at Norges klimapolitikk er fullstendig utilstrekkelig for å nå klimamålet i 2030. I klimaplanen fremkommer det at norske utslipp for 2023, med dagens politikk, vil bryte avtalen Norge har med EU. Det er flaut hvis dette blir fasit, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona.

Christian Eriksen, fagsjef i Bellona.

Statsbudsjettet som ble lagt fram i dag gjør lite for å øke tempoet i den grønne omstillingen, mener Eriksen.

– Budsjettet inneholder få grep for å akselerere de store endringene vi trenger. Ingen CCS-fond for industri og avfallsforbrenning, lite i retning av i elektrifisering og ny infrastruktur, men mer av det samme: biodrivstoff med usikker klimaeffekt som ikke gir det teknologiskiftet vi trenger, sier Eriksen.

Han mener at dagens klimaplan ikke står til forventningene.

– Klimaplanen er dessverre ingen “Grønn bok” tilsvarende statsbudsjettets gule, og står sånn sett ikke helt til forventningene. Det gjenstår fortsatt å se hvordan regjeringen faktisk ønsker å telle utslipp som de teller penger.

Eriksen er positiv til at  Regjeringen etablerer et prinsipp om at prosjekter må bidra til grønn omstilling for å få støtte.

– Det gjenstår å se hvordan dette benyttes, og Bellona skulle gjerne sett at det ble laget en tydeligere tilknytning til klimamålene.

Christian Eriksen, fagsjef i Bellona.

Globale klimautslipp på rekordnivå11.11.2022 07:00:00 CET | Pressemelding

–CO2-utslippene i 2022 er på et rekordhøyt nivå. Global Carbon Project sin rapport viser at lav- og nullutslippsmål i 2050 ikke er godt nok. Det viktigste er å kutte utslipp nå. Bellona er møkk lei av at vi kompenserer manglende utslippskutt i dag, med mer ambisiøse målsetninger i en fjern fremtid. Det er regjeringens og Stortingets jobb å sørge for virkemidler i alle deler av økonomien, sier daglig leder i Bellona, Hallstein Havåg.