– Gjør for lite for klima

– Nok en gang må vi konstatere at Norges klimapolitikk er fullstendig utilstrekkelig for å nå klimamålet i 2030. I klimaplanen fremkommer det at norske utslipp for 2023, med dagens politikk, vil bryte avtalen Norge har med EU. Det er flaut hvis dette blir fasit, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona.
Christian Eriksen, fagsjef i Bellona.

Statsbudsjettet som ble lagt fram i dag gjør lite for å øke tempoet i den grønne omstillingen, mener Eriksen.

– Budsjettet inneholder få grep for å akselerere de store endringene vi trenger. Ingen CCS-fond for industri og avfallsforbrenning, lite i retning av i elektrifisering og ny infrastruktur, men mer av det samme: biodrivstoff med usikker klimaeffekt som ikke gir det teknologiskiftet vi trenger, sier Eriksen.

Han mener at dagens klimaplan ikke står til forventningene.

– Klimaplanen er dessverre ingen “Grønn bok” tilsvarende statsbudsjettets gule, og står sånn sett ikke helt til forventningene. Det gjenstår fortsatt å se hvordan regjeringen faktisk ønsker å telle utslipp som de teller penger.

Eriksen er positiv til at  Regjeringen etablerer et prinsipp om at prosjekter må bidra til grønn omstilling for å få støtte.

– Det gjenstår å se hvordan dette benyttes, og Bellona skulle gjerne sett at det ble laget en tydeligere tilknytning til klimamålene.

Christian Eriksen, fagsjef i Bellona.

Miljøstiftelsen Bellona er en uavhengig, ideell stiftelse som arbeider med å løse verdens klima- og miljøproblemer. Bellonas tilnærming er teknologioptimistisk og basert på systemtenkning, med mål om å utvikle og fremme løsninger for politikere, offentlig forvaltning og næringsliv. Stiftelsen ble grunnlagt i 1986 og har i dag ca. 60 medarbeidere – deriblant ingeniører, statsvitere, økonomer, biologer, jurister og journalister – fordelt på våre kontorer i Oslo, Brussel, Vilnius og Berlin.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Miljøstiftelsen Bellona på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Samarbeid skal gjøre ørken til blå skog17.1.2024 07:00:00 CET | Pressemelding

I det stille har en av Europas største naturkriser utspilt seg utenfor Norges kyst. Havbunnen langs kysten har gått fra frodig tareskog til kråkebolleørken. Nå lanserer næringsliv, frivillige og miljøvernere samarbeidsplattformen NoMaRe for å gjøre Norges ukjente ørken om til blå skog. – Sammen ønsker vi å legge til rette for en storstilt restaurering av norsk tareskog, sier lederen i Bellonas bioprogram, Joakim Hauge.