– Et elbilbudsjett det svinger av

– 2022 vil bli et rekordår for elbilsalget. Budsjettforliket gir ny kraft til målet om kun nullutslippsbiler i 2025, jubler generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.
Foto: Elbilforeningen.

Hun konstaterer at Elbilforeningens iherdige jobbing med årets statsbudsjett har gitt resultater til fordel for klima og norske elbilister.

Momsfritaket videreføres

At elbiler fortsatt ikke skal betale moms, er avgjørende, sier Bu. Når avgiftene samtidig øker på nye forurensende personbiler og varebiler, vil det ta oss nærmere målet om utslippsfritt nybilsalg i 2025.

Fortsatt miljørabatt for elbil som firmabil

Vi er svært lettet over at den foreslåtte økningen på firmabilbeskatningen for elbil modereres. Det gjør at flere vil velge elbil som firmabil. Elbilforeningen har fått mange henvendelser fra vanlige folk som med regjeringens opprinnelige forslag ville vurdert bensin- eller dieselbil i stedet for elbil.

Nå håper vi budsjettkompromisset er bra nok til at den gryende miljøsatsingen i mange bedrifter ikke ødelegges, sier Christina Bu.

Fremdeles attraktivt å kjøpe brukt elbil

Elbilforeningen mener det er bra for de som kjøper brukt elbil at omregistreringsavgiften for elbil settes ned sammenlignet med regjeringens opprinnelige forslag. Folk flest kjøper bruktbil. Dette sikrer at elbil også konkurrerer i bruktbilmarkedet og bidrar til at forurensende biler gradvis fases ut.

Elbilforeningen forventer kraftfulle tiltak i utredningen om elbil i leasingmarkedet

– Det er strålende at budsjettpartnerne har lyttet til Elbilforeningen og nå varsler utredning og tiltak for å øke elbilandelen i leasing- og næringsmarkedet. I dette markedet er elbilandelen fortsatt overraskende lav. Her er vi spent på fortsettelsen.

Forliket styrker el-varebilens konkurransekraft

Ved å øke engangsavgiften for nye varebiler med forbrenningsmotor gjør regjeringen og SV det mer attraktivt å velge elektriske varebiler. Konkret settes CO2-komponenten til 30 prosent av satsene til personbil, mot dagens 17-27 prosent. Det skal også etableres en nasjonal miljørabatt for elektriske varebiler ved bompasseringer.

Elbilforeningen har jobbet målrettet for å få flere elektriske varebiler på veiene. – Her har budsjettkameratene lyttet godt, sier en fornøyd generalsekretær i Norsk elbilforening.

Foto: Elbilforeningen.

Vi har 14 lokalforeninger og over 100.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.