-En seier for vitenskapen

- De første koronavaksinene kommer til Norge allerede i romjulen. Dette er en stor dag på vegne av alle de som jobber med forskning og vitenskap for å gjøre menneskers liv bedre, og vi er nå ett steg nærmere i å vinne kampen mot viruset, sier Sissel Lønning Andresen som er daglig leder for Pfizer i Norge.
Administrerende direktør i Pfizer Norge Sissel Lønning Andresen

Det europeiske legemiddelverket besluttet 21. desember 2020 å gi en midlertidig godkjenning til koronavaksinen BNT162b2 fra Pfizer og BioNTech, og Statens Legemiddelverk ga umiddelbart markedsføringstillatelse for vaksinen i Norge. Dette innebærer at de første dosene av vaksinen vil bli tilgjengelig i Norge i løpet av romjulen. De aller første vaksinene vil bli levert samtidig over hele Europa og vaksinasjonen kan begynne omgående.

Flere andre vaksiner er forventet å bli midlertidig godkjent i løpet av kort tid, og norske myndigheter har opplyst at man regner med å kunne ha flere ulike vaksiner tilgjengelig i løpet av relativt kort tid.

- I løpet av det siste året har forskere over hele verden revolusjonert hvor raskt det er mulig å utvikle og produsere vaksiner uten å gå på akkord med høye kvalitetskrav. På vegne av den forskningsbaserte vitenskapen og legemiddelindustrien, er jeg stolt over hva vi har fått til, sier Lønning Andresen.

I kombinasjon med andre vaksineprodusenter, kommer Pfizer og BioNTech til å bidra til at norske myndigheter får vaksiner tilgjengelig til store deler av befolkningen. I løpet av det neste året er planen at Norges skal få tilgang til opptil 2,5 millioner doser av Pfizers og BioNTechs vaksine, i tillegg til de dosene som er bestilt eller ventet fra andre produsenter.

- Det er oppmuntrende å se at vår mRNA-vaksine nå er godkjent til bruk i Norge. Antall land som har godkjent bruk av vaksinen er stadig økende. Dette er viktig for å håndtere pandemien, Sammen med vår partner Pfizer, ser vi frem til å sende vaksinene til Norge, sier Sean Marett i BioNTech.

Helt siden viruset kom har Pfizer samarbeidet tett med myndigheter verden rundt, og selskapet har også hatt et tett og godt samarbeid med myndighetene i Norge.

- Pfizers målsetting er å bruke vitenskap til å lage medisinske gjennombrudd som gjør menneskers liv bedre. Hver dag jobber kollegaer i Pfizer med å fremme god helse, forebygge, tilby behandling og kurere sykdom. Som et av verdens største biofarmasøytiske selskap har vi et ansvar for å samarbeide med helsepersonell, myndigheter og lokalsamfunn for å sikre tilgang til god helsehjelp over hele verden. Det som nå skjer er et eksempel på dette, sier Lønning Andresen.

Kontakter

Administrerende direktør Sissel Lønning Andresen, telefon 416 41 451, sissel.andresen@pfizer.com

Kommunikasjonssjef Joachim Henriksen, telefon 92084945, joachim.henriksen@pfizer.com

Om Pfizer AS

Pfizer AS

Pfizer er verdens ledende biofarmasøytiske selskap. Helt siden to gründere startet selskapet i 1849, har Pfizer utviklet medisiner som forbedrer pasientenes helse, forebygger sykdom og redder liv. I Norge har Pfizer om lag 85 ansatte med sterk kompetanse innenfor medisin, farmasi, biokjemi, helseøkonomi og andre fagområder. Vår visjon er å være en pådriver for riktig legemiddelbruk i Norge. Riktig legemiddelbruk betyr at pasienten skal få riktig medisin i riktig dose til riktig tid.

Følg pressemeldinger fra Pfizer AS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Pfizer AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Pfizer AS