– En mørk uke for miljøet

DNT ung fortviler over kjøpefesten som råder under “Black week” og “Black Friday”. De arrangerer Grønn fredag som alternativ 25. november. Da blir det byttefest over hele landet!
Grønn fredag er en byttefest! FOTO: André Marton Pedersen

Det er tydelig at «Black Friday» og etter hvert «Black Week» har blitt utbredte salgsfenomener i Norge. DNT ung tilbyr også i år et alternativ til den kommende kjøpefesten, med 17arrangementer over hele landet. 25. november er det klart for Grønn fredag

– Paradoksene står i kø sammen med kundene i varehusene. For det første må vi som elsker friluftsliv og naturopplevelser ta på alvor at vi har et høyt forbruk av klær og utstyr. For det andre bør alle forbrukere utforske gjenbruk heller enn å løpe på salgsier Anna Nes som er leder i DNT ung.

– De store butikkjedene skal tømme lagrene og frir til vårt behov for å spare penger. Derfor frykter jeg at vi står foran en mørk uke for miljøet.

Byttekvelder og inspirasjon

Grønn fredag gir alle en sjanse til å bli med på en snuoperasjon for å minske forbruket. Dette er en nasjonal byttedag som skal bevisstgjøre folk om klimaavtrykket av å stadig kjøpe nytt. Dagen har fokus på miljøvennlig friluftsliv, gjenbruk og reparasjon

Arrangementene er for alle og man kan delta uten å ha med noe, og likevel sikre seg friluftskupp til vintersesongen.Mange av Grønn fredag-arrangementene vil også gi mulighet til å reparere utstyr man allerede har.

– Jeg forstår godt at mange trenger å finne gode tilbud når økonomien nå blir strammere. Men jeg ber folk være obs på om tilbudene er reelle og ikke bare skal få oss til å kjøpe mer. Dessuten er det beste sparetipset faktisk å spørre seg selv “trenger jeg egentlig dette”, sier Anna Nes.

Hun håper Grønn fredag vil være til nytte og inspirasjon for mange som er åpne for å justere vanene sine.

Justerer vi forbruket vårt og unngår å kjøpe så mye nytt, sparer vi både penger og miljøet, sier lederen i DNT ung.

Her er det lokale arrangementer:

Alta

Bergen

Bodø

Drammen

Hadeland

Haugesund

Kongsberg

Kristiansand

Lillehammer

Skien

Sogndal