– En god start

– Det avgjørende blir hvordan Oljefondet faktisk iverksetter denne planen, og hvilke sanksjoner som møter selskaper som ikke lever opp til forventningene. Men klimaplanen ser ut som en god start og gir et tydelig signal både til selskapene Oljefondet har investert i og til selskaper som ønsker Oljefondet som investor, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona.

Christian Eriksen, fagsjef i Miljøstiftelsen Bellona.

Klimaplanen, som Norges Bank Investment Management, Oljefondet, la i dag fram i dag, viser at Norges Bank er seriøs i sin oppgave om langsiktig verdiskaping, mener Eriksen.

– Det er fortsatt altfor mange selskaper med store utslipp som tenker kun kvartalsresultater og neste års bonus. Mest gledelig er det å se at fondet ikke nøyer seg kun med mål om netto null utslipp i 2050, men forventer vitenskapsbaserte mål for reduksjoner på kort og lengre sikt, og konkrete planer med milepæler. Det er svært viktig at Oljefondet også varsler at de vil se nøye på blant annet karbonprising og bruk av klimakvoter, for her er det mye grønnmalt søppel, sier Eriksen.

Christian Eriksen, fagsjef i Miljøstiftelsen Bellona.

Globale klimautslipp på rekordnivå11.11.2022 07:00:00 CET | Pressemelding

–CO2-utslippene i 2022 er på et rekordhøyt nivå. Global Carbon Project sin rapport viser at lav- og nullutslippsmål i 2050 ikke er godt nok. Det viktigste er å kutte utslipp nå. Bellona er møkk lei av at vi kompenserer manglende utslippskutt i dag, med mer ambisiøse målsetninger i en fjern fremtid. Det er regjeringens og Stortingets jobb å sørge for virkemidler i alle deler av økonomien, sier daglig leder i Bellona, Hallstein Havåg.