– Dette er endringer som gir mer gjenbruk og mindre utslipp

Fremtind gjør som Gjensidige og Tryg og hever grensen for når en skadet bil kan vrakes, fra 60 til 80 prosent av bilens verdi. Tiltaket skal stimulere til flere reparasjoner og mer bruk av brukte bildeler.
Forsikringsbransjen tar nå viktig steg for å redusere utslipp i bil- og verkstedsbransjen. Foto: Fremtind

– Forsikringsbransjen er enige om hvordan vi kan bidra til en mer sirkulær bil- og verkstedpraksis. Vi tar nå viktig steg både for å reparere fremfor å vrake, og for å øke andelen brukte deler i bilreparasjoner, sier konsernsjef Turid Grotmoll i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

I mange år har forsikringsbransjens definisjon på når en bil har vært totalskadet ligget på 60 prosent av bilens verdi. Det gjør at mange biler blir vraket fremfor reparert, og spesielt har moms på elbil-deler, men ikke på selve bilen, ført til en markant økning av antall nye biler som vrakes.

Må inn i ny regjeringsplattform

– Når vi nå øker grensen for kondemnering bidrar vi til å redusere utslipp og øker kravene til reparasjon og gjenbruk. Da forventer vi at politikerne og bil- og verkstedbransjen beveger seg samtidig, sier Grotmoll.

– Vi har utfordret de på å fatte beslutninger om at gjenbruk av deler må være inkludert i produktgarantiene i Norge, og se på avfallsforskriften som ikke vært revidert på 14 år. Og ikke minst, så må de vurdere momsfritak på elbildeler, sier Grotmoll

– Fremtind har startet denne bevegelsen sammen med Gjensidige, og jeg mener dette må inn i den nye regjeringsplattformen. Volumene på forsikringsreparasjoner er store, så om politikerne nå beveger seg samtidig kommer utviklingen mot økt reparasjon og gjenbruk av brukte deler til å skje fort i Norge.

Hva hindrer økt bruk av brukte bildeler?

Utviklingen gjør at det blir flere reparasjoner av nyere biler innenfor garantien.

– Bilbransjen kan i større grad benytte brukte deler ved reparasjon av disse enn de gjør i dag. Vi oppfordrer de også til å revurdere gamle rutiner for å opprettholde garantien på bilene. Nå vokser det frem seriøse aktører innenfor bildemontering og gode markedsplasser for brukte deler med høy kvalitet, sier konsernsjefen.

I tillegg til at Fremtind øker grensen for når en bil kan vrakes, har selskapet startet et prøveprosjekt med et utvalg aktører i verkstedbransjen for å øke andelen brukte bildeler.

– Vi skal finne ut hva som hindrer en høyere andel brukte bildeler i reparasjoner. Er det uenigheter om fortjeneste? Er det produktgarantiene til bilprodusentene? Eller er det logistikk og tilgangen på brukte deler som gjør dette vanskelig, sier Grotmoll.

Må være trygt for bilistene

I hovedsak er det snakk om å bruke bildeler, som for eksempel karosseri-deler, i reparasjoner som holder den den samme kvaliteten som en ny del.

– Bilistene må både ha faktisk og opplevd trygghet når de kjører ut fra et verksted. Har de det – så er vi trygge på at mange kunder synes det er helt fint med brukte deler. Undersøkelser, både blant kundene våre og i befolkningen, viser at de aller fleste ønsker å bidra til å redusere utslipp, sier Grotmoll.

– Når vi nå øker grensen for kondemnering bidrar vi til å redusere utslipp og øker kravene til reparasjon og gjenbruk. Foto: Fremtind.
I lys av utviklingen mot sirkulærøkonomi og økt bærekraft var den såkalte 60-prosentregelen moden for revidering. Foto: Fremtind.
Fremtind har ved flere anledninger utfordret de sittende politiske lederne og gitt innspill til regjeringens strategi for sirkulær økonomi. Foto: Fremtind.